Woep

Super Mario World voor het eerst

Berichtdoor Woep » 20 augustus 2010, 12:00

Beter laat dan nooit, Roderick :)

Ik ben een tijdje terug overgehaald om dit spel met z'n tweeën 100% uit te spelen-- en hoewel die ander het zo ernstig uit z'n hoofd kende dat er van ontdekken niet echt sprake meer was, bleek wel dat Super Mario World één van de meest complete en gezellige retro-Mario's blijft. Super Mario Bros. 3 is uitdagender (op het irritante af, in de laatste wereld), maar mijn voorkeur gaat ook uit naar World.

Hina Kagiyama

Berichtdoor Hina Kagiyama » 20 augustus 2010, 12:02

Woep schreef:Beter laat dan nooit, Roderick :)

Ik ben een tijdje terug overgehaald om dit spel met z'n tweeën 100% uit te spelen-- en hoewel die ander het zo ernstig uit z'n hoofd kende dat er van ontdekken niet echt sprake meer was, bleek wel dat Super Mario World één van de meest complete en gezellige retro-Mario's blijft. Super Mario Bros. 3 is uitdagender (op het irritante af, in de laatste wereld), maar mijn voorkeur gaat ook uit naar World.
De special world in Super Mario World was ook niet bepaald makkelijk.
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster|LoL: HinaKagiyama

Woep

Berichtdoor Woep » 20 augustus 2010, 12:05

Hina Kagiyama schreef:De special world in Super Mario World was ook niet bepaald makkelijk.

Okee, bij die wereld heb ik ook vooral toegekeken. ;) Maar met Yoshi (op zich al best overpowered, laat staan die speciale versies die je daar kon krijgen) wordt het een stuk toegankelijker.

Hina Kagiyama

Berichtdoor Hina Kagiyama » 20 augustus 2010, 12:08

Woep schreef:
Hina Kagiyama schreef:De special world in Super Mario World was ook niet bepaald makkelijk.

Okee, bij die wereld heb ik ook vooral toegekeken. ;) Maar met Yoshi (op zich al best overpowered, laat staan die speciale versies die je daar kon krijgen) wordt het een stuk toegankelijker.
Ja, vooral die blauwe is overpowered en eigenlijk alleen bedoeld voor als je slecht bent in het spel of als je grote delen van levels over wil slaan.

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 20 augustus 2010, 12:41

Hina Kagiyama schreef:
Woep schreef:

Ja, vooral die blauwe is overpowered en eigenlijk alleen bedoeld voor als je slecht bent in het spel of als je grote delen van levels over wil slaan.

Die blauwe ownt als je zo'n geheime uitgang moet halen dat je onder de eindbalk door moet vliegen.
Infinite Egoboosts + Mudkip + El Psy Congroo
Tofheidschart! http://i56.tinypic.com/346pyjr.png LUCZ = BCF
Spoiler: toon
HET IS SJOERD!
DEGENE DIE EEN VIJAND DE GRACHT IN BOERT!
UBER SJOERD!
DEGENE DIE VIJANDEN VLOERT!©

Wees liev en koop

Hina Kagiyama

Berichtdoor Hina Kagiyama » 20 augustus 2010, 12:42

626b schreef:Die blauwe ownt als je zo'n geheime uitgang moet halen dat je onder de eindbalk door moet vliegen.
Dan gebruik je gewoon de Yoshi-dumpsprong :awesome:

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 20 augustus 2010, 12:46

Hina Kagiyama schreef:
626b schreef:Die blauwe ownt als je zo'n geheime uitgang moet halen dat je onder de eindbalk door moet vliegen.

Afbeelding
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Shinigami

Berichtdoor Shinigami » 20 augustus 2010, 15:14

Geweldig spel.
Great Times ;)
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

Hecthor Doomhammer

Berichtdoor Hecthor Doomhammer » 20 augustus 2010, 15:16

Ik moet ook zeggen, dat ik SMW een paar van de leukste toevoegingen heb gezien op het gebied van vijanden (zoals Wiggler) en Items (zoals de switchblokken)

erik roggeveen

Berichtdoor erik roggeveen » 20 augustus 2010, 21:10

Jos schreef:Meneer Roggeveen, leuke cadeautjes of niet, als u hier leugens komt verspreiden over de zogenaamde superioriteit van 3 t.o.v. World, dan neem ik eerder geuite verwelkomingen direct terug! ;)

Ook gij meneer Bouman? Laat u zich ook al inpakken door een paar mooi afgewerkte sprites en een vrolijke dinosaurus? Ik had u hoger ingeschat! ;)

Roderick schreef:@ Erik: Aangezien ik World nog niet helemaal heb gespeeld kan ik nog niets zeggen over die game in vergelijking met Bros 3. Die laatste heb ik in mijn jeugd wél veel gespeeld, dus daar zitten sowieso veel fijne herinneringen aan.

Ik begin me nu pas te beseffen met wat voor verdorven invloeden je te maken hebt op die redactie. Laat je vooral niet van de wijs brengen! Super Mario Bros. 3 heeft de beste levels (nog echte hindernisparcoursen waar je als geoefende speler bijna zonder stoppen doorheen kunt crossen), de scherpste besturing (net iets genadelozer en met meer momentum in je sprongen) de leukste power-ups, het hoogste aantal creatieve ideeën per vierkante centimeter (ik weet niet hoe ver je inmiddels bent, maar zoiets geniaals als Giant Land hoef je in SMW niet te verwachten) en eigenlijk gewoon de tofste vormgeving (soms bijna abstracte kunst, vol spiraalwolkjes en kleine krabbeltjes in de lucht - daarmee vergeleken is SMW maar een braaf sprookjesboek).

De twee spellen verhouden zich tot elkaar zoals Mario 64 en Mario Sunshine, wat mij betreft. Sunshine is groter, ambitieuzer en beter afgewerkt, maar toch ontbreekt er een soort rauwe speelbaarheid die Mario 64 nog wel had.

(En om die vergelijking door te trekken: Yoshi's Island is als de Super Mario Galaxy 2 van oude Mario-spellen. Als je die inderdaad hebt gemist zoals ik Gerthein ergens hierboven zag suggereren is dat een veel groter gat in je algemene ontwikkeling dan SMW!)

(Overigens vind ik Super Mario World ook een machtig mooi spel hoor. ;))

Roderick
Redactielid

Berichtdoor Roderick » 20 augustus 2010, 21:18

Het gaat er hier spannend aan toe! Zullen we er voor de gelegenheid in het blad een 'Bouman vs Roggeveen' van maken? :)

Yoshi's Island heb ik gespeeld. Galaxy 2 nog niet, maar ik hoor je hier beweren dat die dus beter is dan Galaxy 1?
Filmadeus: a blog about new films, old films and everything cinematic

AR2010

Berichtdoor AR2010 » 20 augustus 2010, 21:22

Roderick schreef:Yoshi's Island heb ik gespeeld. Galaxy 2 nog niet, maar ik hoor je hier beweren dat die dus beter is dan Galaxy 1?

Ik vind deel 1 beter dan deel 2. In deel 2 wordt Mario ge-overrated (zoals ze het noemen).
En het wordt eens tijd dat Yoshi's Island op VC komt.

erik roggeveen

Berichtdoor erik roggeveen » 20 augustus 2010, 21:58

Roderick schreef:Het gaat er hier spannend aan toe! Zullen we er voor de gelegenheid in het blad een 'Bouman vs Roggeveen' van maken? :)

Haha, ja en al jullie lezers zich maar afvragen wie die brutale 'roggeveen' nu weer is. ;)

Yoshi's Island heb ik gespeeld. Galaxy 2 nog niet, maar ik hoor je hier beweren dat die dus beter is dan Galaxy 1?

Veel beter zelfs. Deel één was mij iets teveel verzamelen en flauwe puzzels oplossen. In Galaxy 2 is de opdracht meestal gewoon om van A naar B te springen en te rennen. De moeilijkheidsgraad ligt bovendien een stuk hoger. Al maakte ik de vergelijking met Yoshi's Island eigenlijk vooral omdat je net als in dat spel voortdurend van de ene verbazing in de andere valt. De programmeurs hebben voor bijna ieder level een nieuwe gimmick verzonnen, echt geweldig. Lang geleden dat een spel zo hard z'n best deed om me te vermaken. :D

AR2010 schreef:En het wordt eens tijd dat Yoshi's Island op VC komt.

Het probleem is dat Yoshi's Island voor sommige special effects gebruik maakte van de Super FX-chip (een extra chip in de cartridge waarmee de SNES een paar leuke trucjes kon uithalen) en dat is niet zo makkelijk te emuleren. Het is vast niet onmogelijk, maar dan zou Nintendo er voor de verandering echt tijd en aandacht aan moeten besteden. Deden ze het maar! Ik droom al jaren over de dag dat Nintendo eindelijk Starfox en Stunt Race FX (de andere twee spellen die gebruik maakten van de FX-chip) naar de Wii port. En dan bij voorkeur met een opgeschoonde framerate van 60fps. Mmm... *droomt verder*

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 20 augustus 2010, 22:36

World is alleen al superieur aan 3 omdat je bij World de levels kan herspelen en er meerdere uitgangen in zitten, 3 was gewoon als een gek met je wasbeerstaartje naar het einde vliegen.
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Jos
Redactielid

Berichtdoor Jos » 20 augustus 2010, 22:42

erik roggeveen schreef:Ook gij meneer Bouman? Laat u zich ook al inpakken door een paar mooi afgewerkte sprites en een vrolijke dinosaurus? Ik had u hoger ingeschat! ;)

Ik had ú juist hoger ingeschat, meneer Roggeveen! Helemaal koud heeft Yoshi me niet gelaten, en ook dat kleurrijke sprookjesboek met al zijn afwisseling was prachtig. Maar de echte grootsheid van World zit hem natuurlijk in de wereldkaart en de muziek. De wereldkaart met al zijn geheime paadjes, dramatische ontwikkelingen en het opspringende visje maakte die van Mario Bros. 3 een boze droom waar je nooit meer naar terug wilde keren. En dan die muziek! Misschien wel de beste soundtrack voor een game ooit.

Over welk spel leukere levels heeft worden we het waarschijnlijk niet eens. En ook de besturing blijft een twistpunt (aangezien ik die van World veel lekkerder vind).

erik roggeveen schreef:(Overigens vind ik Super Mario World ook een machtig mooi spel hoor. ;))

Ik moet bekennen dat ik 3 heb uitgespeeld en het daarna nooit meer heb aangeraakt. Ik vond 2 zelfs leuker! 3 kan me gewoon niet raken, ik vind het een wat lege, kille wereld, zonder al te veel persoonlijkheid. Abstract is ook een term :-).

Yoshi's Island is voor mij alleen al verpest door die schreeuwende baby. Dat maakte me razend. Ook werd de gameplay er minder puur door. Het was inderdaad wel erg mooi en apart gemaakt, maar voor mij persoonlijk een iets te ver doorgeschoten grafische stijl, waardoor ik me er niet thuis voelde.

En nu nog een onthulling: ik heb Mario Galaxy 2 nog geen seconde gespeeld! Maar na je lovende woorden heb ik er wel meer zin in gekregen. Zelfs Bros. 3-fanboys kunnen dat bereiken ;-).

wiigamer65

Berichtdoor wiigamer65 » 21 augustus 2010, 12:07

Deze ga ik zeker weten downloaden voor de wii en eerlijk is eerlijk hier komen de beste mariodeuntjes vandaan!

corneflakes

Berichtdoor corneflakes » 21 augustus 2010, 15:12

Ik heb het spel ook nog nooit gespeeld :| :oops:
Het lijkt me een leuk spel maar....

Ik denk tog dat smb3 beter is...

erik roggeveen

Berichtdoor erik roggeveen » 21 augustus 2010, 16:22

Oh Jos, je hebt het zoveel manieren mis dat ik nauwelijks weet waar ik moet beginnen. Bij die wereldkaart dan maar, daar heb je gelijk in: de kaart van Super Mario World is inderdaad mooier dan die van Super Mario Bros. 3. Maar om nu te roepen dat daar "de echte grootsheid" van het spel in zit vind ik net zoiets als beweren dat The Fast And The Furious een betere film is dan Amélie omdat het DVD-menu mooier is vormgegeven. Dat is uiteindelijk toch maar bijzaak? World heeft misschien een opspringend visje op de kaart, maar Bros. 3 heeft één van de spannendste Mario-levels ever (3-3) waar een opspringende reuzenvis je voortdurend probeert op eten.

En de beste muziek, tja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb geen hekel aan de deuntjes van World, maar SMB3 heeft wel de meeste klassiekers afgeleverd. De rare/vrolijke/melancholieke melodie hieronder is zelfs één van mijn favoriete stukjes chiptune-muziek ooit. Veertien seconden absolute perfectie.

Link

Jos schreef:Ik moet bekennen dat ik 3 heb uitgespeeld en het daarna nooit meer heb aangeraakt. Ik vond 2 zelfs leuker! 3 kan me gewoon niet raken, ik vind het een wat lege, kille wereld, zonder al te veel persoonlijkheid. Abstract is ook een term :-).

Kijk, daar gaat het natuurlijk al mis. SMB3 is één van die klassiekers die beter wordt naarmate je hem vaker speelt. Zoals een nieuwe Mario Kart die je eigenlijk pas echt op waarde kunt schatten nadat je de banen hebt leren kennen. Misschien is de Super Mario Allstars-editie iets voor jou? Minder mooi dan SMW, maar die 16-bit makeover maakt de wereld wel wat minder 'kil', als je het zo wilt noemen. Al krijg ik altijd het gevoel dat Nintendo stiekem ook aan de besturing heeft gerommeld. Hij voelt gewoon niet zo scherp. Voor de pure onversneden ervaring moet je toch bij het origineel zijn. Maar 500 Wii Points in het winkelkanaal, een koopje!

Yoshi's Island is voor mij alleen al verpest door die schreeuwende baby. Dat maakte me razend.

Zou het probleem soms zijn dat je gewoon niet zo goed bent in Mario-spellen? ;) Die schreeuwende baby is inderdaad irritant, maar dat was nou juist de bedoeling. Het had je moeten aansporen om beter je best te doen en Baby Mario niet de hele tijd te verliezen! Al kan ik je 'minder puur' argument op zich wel begrijpen. Ik vond het een superspel (véél leuker dan World), maar het is inderdaad iets heel anders dan de klassieke Mario-ervaring.

En nu nog een onthulling: ik heb Mario Galaxy 2 nog geen seconde gespeeld!

Ik ben wel een beetje geshockeerd dat de halve [N]Gamer-redactie Mario Galaxy 2 gewoon nog niet gespeeld blijkt te hebben. Wat is dat nu jongens? Het is verdorie een nieuwe Mario game! Dat je niet meer zoals vroeger voor de winkel overnacht om er als eerste bij te zijn kan ik begrijpen, maar hij is inmiddels al twee maanden uit. Foei! ;)

Maar na je lovende woorden heb ik er wel meer zin in gekregen. Zelfs Bros. 3-fanboys kunnen dat bereiken ;-).

Ik ben blij dat je toch nog voor rede vatbaar blijkt. ;)

626b schreef:World is alleen al superieur aan 3 omdat je bij World de levels kan herspelen en er meerdere uitgangen in zitten, 3 was gewoon als een gek met je wasbeerstaartje naar het einde vliegen.

Misschien is dat wel de kern van het meningsverschil. Ik vind het leuk om als een gek naar het einde te sprinten. :) Vooral omdat 3 geen makkelijk spel was en je echt wel vaardigheid nodig hebt om de hele tijd in de beweging te blijven. Geheime uitgangen en switch palaces vind ik ook leuk... voor een keertje. Als je eenmaal weet waar alles zit heeft het niet meer zoveel zin om overnieuw te beginnen en alles nog een keer te unlocken. De eeuwigheidswaarde van Super Mario Bros. 3 zit hem juist in het feit dat ieder level een pure hindernisbaan is waar je altijd beter in kunt worden.
Laatst bijgewerkt door erik roggeveen op 21 augustus 2010, 21:21, in totaal 4 keer bewerkt.

Roderick
Redactielid

Berichtdoor Roderick » 21 augustus 2010, 20:11

Overigens vermoed ik sterk dat de originele SNES versie van World stukken beter is dan de GBA remake, omdat Nintendo daar de wansmaak heeft gehad allerlei ellendige voice-samples in te programmeren die je tot het uiterste drijven. Ik heb in de 3D Mario's weinig last van Mario's stem, maar in World is het tenenkrommend ergerlijk.

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 21 augustus 2010, 22:33

Roderick schreef:Overigens vermoed ik sterk dat de originele SNES versie van World stukken beter is dan de GBA remake, omdat Nintendo daar de wansmaak heeft gehad allerlei ellendige voice-samples in te programmeren die je tot het uiterste drijven. Ik heb in de 3D Mario's weinig last van Mario's stem, maar in World is het tenenkrommend ergerlijk.

Nee, de GBA versie is beter. Een overzichtscherm waarin je kan zien welke uitgangen je nog mist, drakenmuntjes in elk level, verbeterde levens (SNES: Fire Mario -> geraakt -> Mario, GBA: Fire Mario -> geraakt -> Super Mario), de hippe intro, bij het saven echt ALLES wat je hebt behouden, meerdere kleuren yoshi's en nog veel meer! Het geluid kan je gewoon uitzetten als je wilt.
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Ant-99

Berichtdoor Ant-99 » 21 augustus 2010, 23:25

626b schreef:
Hina Kagiyama schreef:

Afbeelding

:cheesy: Wat een afbeelding,
poor poor yoshi !

Roderick
Redactielid

Berichtdoor Roderick » 21 augustus 2010, 23:59

Ik wist niet dat Nintendo daar stiekem nog zoveel aan had toegevoegd!

Kan je ook Martinet's stem uitzetten maar de muziek aan?

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 22 augustus 2010, 9:06

Roderick schreef:Ik wist niet dat Nintendo daar stiekem nog zoveel aan had toegevoegd!

Kan je ook Martinet's stem uitzetten maar de muziek aan?

Ik denk niet dat er een Martinet filter is uitgevonden ;)
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Roderick
Redactielid

Berichtdoor Roderick » 22 augustus 2010, 10:27

Mamma Mia! /springt in ravijn

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 22 augustus 2010, 11:39

Roderick schreef:Mamma Mia! /springt in ravijn

Je kan ook gewoon proberen geen acties uit te halen waardoor je Mario's stem hoort (dus niet doodgaan, of is dat te moeilijk? :P)
En waarom haat je Martinets stem eigenlijk?
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Tamara
Redactielid

Berichtdoor Tamara » 22 augustus 2010, 11:45

Het is gewoon irritant als personages bepaalde geluidjes/zinnetjes keer op keer op keer op keer herhalen. Al helemaal als ze normaal gesproken zelden of nooit spreken. Eat my shorts! Hey, listen! Althena, lend me your power! Well, that's somewhere around eighty points! Mamma mia! Het is om moordneigingen van te krijgen!

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 22 augustus 2010, 11:47

Tamara schreef:Het is gewoon irritant als personages bepaalde geluidjes/zinnetjes keer op keer op keer op keer herhalen. Al helemaal als ze normaal gesproken zelden of nooit spreken. Eat my shorts! Hey, listen! Althena, lend me your power! Well, that's somewhere around eighty points! Mamma mia! Het is om moordneigingen van te krijgen!

Bij sommige spellen kan je SFX uitzetten en de muziek aan, maar ik moet zeggen dat ik er nooit last van heb bij Mario. (Navi is een ander verhaal)
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

maxwest

Berichtdoor maxwest » 22 augustus 2010, 11:48

Tamara schreef:Het is gewoon irritant als personages bepaalde geluidjes/zinnetjes keer op keer op keer op keer herhalen. Al helemaal als ze normaal gesproken zelden of nooit spreken. Eat my shorts! Hey, listen! Althena, lend me your power! Well, that's somewhere around eighty points! Mamma mia! Het is om moordneigingen van te krijgen!

Je vergeet: Hey look! There Hey!

Roderick
Redactielid

Berichtdoor Roderick » 22 augustus 2010, 11:57

Zoals ik al zei: bij de 3D Mario's werkt de stem veel beter omdat die spellen minder abstract zijn: levels duren langer, het is een vollere ervaring waarin stemmen een plaats hebben. Bij 2D Mario's echter heb je zo'n hoog tempo waarin je bijvoorbeeld een power-up krijgt (,,Just what I neeeeeeded!"), sterft (,,OH, MAMMA MIAAAA!") of een nieuw level begint (,,Lets-a go!"), dat het enorm irriteert. Het herhaalt zich en is vooral naar als je een tijdje vast zit en Martinet maar in je oor blijft gillen.

Dus zolang het bij de 3D Mario's blijft vind ik het prima :)

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 22 augustus 2010, 12:04

Ik zou zeggen stuur een mail naar Nintendo met de vraag of in alle komende 2D Mario's SFX uitgezet kan worden.
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

VorigeVolgende

Keer terug naar Blog Discussie