Jesse
Redactielid

Hoeveel Wii U-controllers zei u?

Berichtdoor Jesse » 16 juni 2011, 17:13

Afbeelding

Genoeg vragen en onduidelijkheden rond Nintendo op de E3, maar eentje voerde wel de boventoon. Kun je echt maar één nieuwe controller aansluiten op de Wii U?

Wie vinden we geloofwaardiger, Reggie, Miyamoto of toch Iwata? Die keuze moet je maken als je wilt weten of je uiteindelijk met meerdere Wii U-controllers kunt spelen op Nintendo’s nieuwe console.

Afbeelding

Miyamoto was de eerste die zich uitsprak, want hij vertelde op de E3 het volgende: "Het idee is dat je slechts één controller per systeem kunt gebruiken." Geen mogelijkheid om meerdere controllers aan te sluiten dus. En ook geen ambitie bij Nintendo om dit wel te realiseren.

Totdat Reggie Fils-Aime (door de mond van een analist) heel ander nieuws naar buiten bracht. "Op dit moment bekijken we de mogelijkheden om meerdere controllers aan te sluiten op de Wii U. Bijvoorbeeld als één van je vrienden langskomt met zijn eigen controller", aldus de directeur van Nintendo of America. Wel met nogmaals de aantekening dat het gaat om een quote via een analist.

Inmiddels heeft ook algemeen directeur Iwata een duit in het zakje gedaan. Volgens hem heeft het vooral met de kosten te maken, "technisch is het mogelijk meerdere controllers aan te sluiten op de Wii U, maar dit wordt te duur."

Tijdens de E3 heb ik me bij elke demo verbaasd over het ontbreken van meerdere nieuwe controllers, en ik doe dan ook hard mijn best om vooral Reggie te geloven. Toch vrees ik het ergste, aangezien in meerdere demo’s juist veel aandacht werd besteed aan het één-tegen-de-rest-concept. En laten we eerlijk zijn; Miyamoto en Iwata zijn toch echt een stuk geloofwaardiger dan die gladde Reggie.
Laatst bijgewerkt door Jesse op 17 juni 2011, 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Pinball

Hoeveel controllers voor de Wii U?

Berichtdoor Pinball » 16 juni 2011, 17:17

Bij sommige spellen zal 1 controller genoeg, of zelfs beter zijn, bij andere (de meeste) lijkt me dat meerdere nieuwe controllers betere mogelijkheden geeft. Maar die controllers zullen wel duur worden als los artikel.
Laatst bijgewerkt door Pinball op 16 juni 2011, 17:19, in totaal 1 keer bewerkt.

thelenne

Berichtdoor thelenne » 16 juni 2011, 17:17

Ik hoop dag we Regie kunnen geloven, het moet veel leuker zijn met verschillende tablet-controlers!
"So how much trouble are we in?"
"Out of ten? Eleven."

glesto

Berichtdoor glesto » 16 juni 2011, 17:19

thelenne schreef:Ik hoop dag we Regie kunnen geloven, het moet veel leuker zijn met verschillende tablet-controlers!

mee eens
10 000ste post in Nintendo algemeen!
Afbeelding

TheMitch schreef:Ik ben belangrijk :boo:

viewtopic.php?f=32&t=9953&p=829560#p829560

Ondoordacht Joch

Berichtdoor Ondoordacht Joch » 16 juni 2011, 17:22

Ik denk dat meerdere controllers te veel zal vragen van de Wii U. Om naar meerdere beeldschermen beeld te moeten streamen zou de Wii U een stuk krachtiger moeten zijn, en dat kost geld.

Ik ben al blij met één scherm, ik snap niet waarom mensen zich hier druk om maken. We hebben toch allemaal gezien dat je met één Wii U controller en een aantal Wii remotes best goed kan spelen? Goed, het zal een hoog doorgeefgehalte hebben, maar dat doet niet af van de kwaliteit van de spellen.
Autobots, Transform and roll out! Robots in Vermomming

Pinball

Berichtdoor Pinball » 16 juni 2011, 17:24

Ondoordacht Joch schreef:Ik denk dat meerdere controllers te veel zal vragen van de Wii U. Om naar meerdere beeldschermen beeld te moeten streamen zou de Wii U een stuk krachtiger moeten zijn, en dat kost geld.

Ik ben al blij met één scherm, ik snap niet waarom mensen zich hier druk om maken. We hebben toch allemaal gezien dat je met één Wii U controller en een aantal Wii remotes best goed kan spelen? Goed, het zal een hoog doorgeefgehalte hebben, maar dat doet niet af van de kwaliteit van de spellen.

Op zich kan ik me hier ook wel in vinden.

abexuro

Berichtdoor abexuro » 16 juni 2011, 18:58

Ondoordacht Joch schreef:Ik denk dat meerdere controllers te veel zal vragen van de Wii U. Om naar meerdere beeldschermen beeld te moeten streamen zou de Wii U een stuk krachtiger moeten zijn, en dat kost geld.

Heel veel anders dan split-screen multiplayer is het niet. De berekenigen moeten toch al voor 4 mensen gedaan worden, of het dan op 4 tablets of een TV wordt getoont is dan niet echt een groot verschil.

Ant-99

Berichtdoor Ant-99 » 16 juni 2011, 19:01

Ik denk dat 2 al duur genoeg zijn...

JET

Berichtdoor JET » 16 juni 2011, 19:39

1 controller is toch niet leuk :( maar wel handig dat we de oude nunchucks kunnen gebruiken
Afbeelding

pm als je ook van volle vrouwen houdt.
(12) personen van volle vrouwen en (7) van volle borsten en (3) van volle melk en (4) personen houden van mij, 1 persoon houdt van volle p-orbitalen..

Angelus230

Berichtdoor Angelus230 » 16 juni 2011, 19:48

Op de E3 zagen we nog maar een prototype hé, dus alles kan nog veranderen. De kans is groter dat het alleen nog maar kan verbeteren als dan verslechteren hé :heart:
Buffy the Vampire Slayer RULEZZZ

Shinigami

Berichtdoor Shinigami » 16 juni 2011, 19:56

Het is toch leuk dat je ook met de oude Wii controler kunt spelen.
En ik hoop dat je met die controler meerdere multiplayer games kunt spelen.
Dat is minder duur en efficiënt, Maar als die nieuwe controler niet al te duur is haal ik me er zowiezo een tweede bij. ;)
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

Ondoordacht Joch

Berichtdoor Ondoordacht Joch » 16 juni 2011, 20:20

abexuro schreef:

Heel veel anders dan split-screen multiplayer is het niet. De berekenigen moeten toch al voor 4 mensen gedaan worden, of het dan op 4 tablets of een TV wordt getoont is dan niet echt een groot verschil.

Maar een split screen is nog steeds één signaal. En als je dat naar controllers gaat sturen worden het 2-4 signalen, en dan ook nog eens een signaal naar de tv.

Pyoro

Berichtdoor Pyoro » 16 juni 2011, 20:25

Ik begrijp het als er maar één controller komt, want met dat streamen, maar ik snap ook wel dat velen dit jammer vinden. Maar het is zoals Ondoordacht Joch al zei: je kan hem altijd doorgeven :D . En je portemonnee zal je dankbaar zijn, te zien naar wat de controller allemaal kan. Ik wil eerst nog overtuigd worden van de wii u en de prijs, dan zal ik nog wel zien of ik hem koop.
PSN-account: thePownmachine | Doodsogen | TIG |
Spoiler: toon

Link
Pokémon-Weldoener
: Hulp nodig? Vraag het maar!
Diamond: 1249-7878-7705
SoulSilver: 3567-4857-0463
Black: 1549-4600-7555
White 2: 2151-6180-2410

Gerthein
Redactielid

Re: Hoeveel controllers voor de Wii U?

Berichtdoor Gerthein » 16 juni 2011, 20:59

Zelfs als het technisch mogelijk is, is de vraag of Nintendo die controllers überhaupt los in de winkel zal leggen. Bovenstaande uitspraken impliceren van niet (zelfs die van Reggie, die het immers heeft over een vriend die z'n eigen controller meeneemt). Dus waarschijnlijk zal zeker de eerste lichting games het ook nog niet ondersteunen. Later, als de kosten voor het ding mogelijk wat gezakt zijn, kan men het waarschijnlijk nog wel implementeren in een 'tweede generatie' games, en dan ook extra controllers los in de verkoop doen.Jammer is het wel: ik had gehoopt op een echte Four Swords ervaring. Pac-Man Vs. is in elk geval mogelijk, though (sterker: de Catch Mii demo lijkt daar al behoorlijk op).

Wezzz

Berichtdoor Wezzz » 16 juni 2011, 21:02

1 controller? Dus dan kan je niet meer multiplayeren. Dat gaat ook niet verkopen. Ik bedoel, iedereen wil toch tegen mekaar Mario Party spelen?! Hier moet wat aan worden gedaan
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

w0ut3r

Berichtdoor w0ut3r » 16 juni 2011, 21:11

eigenlijk is een dat best vaag. als ze super smash op de wiiu willen is het toch logischer dat je meerdere controllers kan....
Afbeelding

Ondoordacht Joch

Berichtdoor Ondoordacht Joch » 16 juni 2011, 21:41

Wezzz schreef:1 controller? Dus dan kan je niet meer multiplayeren. Dat gaat ook niet verkopen. Ik bedoel, iedereen wil toch tegen mekaar Mario Party spelen?! Hier moet wat aan worden gedaan

Nee, je begrijpt het verkeerd. Er wordt één Wii U controller met beeldscherm geleverd bij de Wii U. Omdat het streamen van beeld waarschijnlijk heel veel kracht vraagt van de console, zal je maar één beeldscherm controller kunnen gebruiken. Daarnaast komen er wel andere controllers voor de Wii U, zoals de huidige Wii controller.

w0ut3r schreef:eigenlijk is een dat best vaag. als ze super smash op de wiiu willen is het toch logischer dat je meerdere controllers kan....

Hoezo dan? Volgens mij heeft Smash Bros altijd goed gewerkt op één scherm, ook al speel je met zijn vieren. De Wii U controller kan daar niet zo veel aan toe voegen. Je hebt namelijk maar één camera standpunt nodig in Smash Bros, en dus maar één beeldscherm, je TV beeldscherm. Je hebt dus eigenlijk alleen een simpele Wii controller of zelfs alleen de GameCube controller nodig (als het mogelijk is die aan te sluiten).

NintendoJeroen

Berichtdoor NintendoJeroen » 16 juni 2011, 22:08

Dat is wel jammer. Ik krijg sowieso de indruk dat die Tablet Controller meer een extra is zoals de klassieke controller of de nunchuck. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
Afbeelding
Steam/PSN NintendoJeroen
WiiU NJeroen
3DS 4425-1561-9140

michanefs

Berichtdoor michanefs » 16 juni 2011, 23:06

NintendoJeroen schreef:Dat is wel jammer. Ik krijg sowieso de indruk dat die Tablet Controller meer een extra is zoals de klassieke controller of de nunchuck. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

zo klinkt het inderdaad wel ja. Behalve dat je wel meerdere nunchucks/classic controllers kan aansluiten als je meerdere wiimotes hebt. Maar het klinkt inderdaad alsof ze probleemloos spellen kunnen gaan ontwikkelen waar de wiiu controller helemaal niet voor nodig zal zijn. Nog een generatie schudden dus.

Daniël

Berichtdoor Daniël » 16 juni 2011, 23:10

Ondoordacht Joch schreef:
w0ut3r schreef:eigenlijk is een dat best vaag. als ze super smash op de wiiu willen is het toch logischer dat je meerdere controllers kan....

Hoezo dan? Volgens mij heeft Smash Bros altijd goed gewerkt op één scherm, ook al speel je met zijn vieren. De Wii U controller kan daar niet zo veel aan toe voegen. Je hebt namelijk maar één camera standpunt nodig in Smash Bros, en dus maar één beeldscherm, je TV beeldscherm. Je hebt dus eigenlijk alleen een simpele Wii controller of zelfs alleen de GameCube controller nodig (als het mogelijk is die aan te sluiten).

Ja, oke. Maar hoe wil je je met z'n 4en spelen? Met 1 controller? Als de rest met een Wii controller moet dan wordt dat vechten om die Wii U controller. Of ze doen dat je nog altijd met classic controller moet spelen. Leuk, moet je 3 van die dingen gaan aanschaffen.
Afbeelding

sirolf

Berichtdoor sirolf » 17 juni 2011, 8:35

als het 1 controller word zal nintendo vast meer aandacht schenken aan online multiplayer. maar offline met vrienden lijkt mij dat een-tegen-de-rest principe met wii-remotes best wel leuk.

Hencleo

Berichtdoor Hencleo » 17 juni 2011, 9:11

Stiekempjes vind ik dit best. Hoef ik niet nog meer controllers te betalen en kan ik m'n oude Wii remotes gewoon gebruiken. 8-)
Hina Kagiyama schreef:Henk?
nin10do'h schreef:Nee het is leo.

Ondoordacht Joch

Berichtdoor Ondoordacht Joch » 17 juni 2011, 10:48

Nerd schreef:
Ondoordacht Joch schreef:

Ja, oke. Maar hoe wil je je met z'n 4en spelen? Met 1 controller? Als de rest met een Wii controller moet dan wordt dat vechten om die Wii U controller. Of ze doen dat je nog altijd met classic controller moet spelen. Leuk, moet je 3 van die dingen gaan aanschaffen.

Of je geeft de Wii U controller vaker door. Ik snap echt niet dat mensen dat als een probleem zien, die zijn zeker enig kind en hebben nooit geleerd te delen of zo.

Metacorp

Berichtdoor Metacorp » 17 juni 2011, 13:57

Over smash bros. gesproken: het ziet er niet naar uit dat GC-controllers gebruikt kunnen worden...
Onderschriften zijn voor losers.

Daan

Berichtdoor Daan » 17 juni 2011, 14:15

ik heb liever 4 controllers, maar dat gaat dan wel érg duur worden gok ik

Gerthein
Redactielid

Re: Hoeveel Wii U-controllers zei u?

Berichtdoor Gerthein » 17 juni 2011, 14:45

Ja, ik denk dat de Wii U controller meer moet worden gezien als een accessoire à la het Balance Board en Kinect: iets waar je er eentje van aansluit. Multiplayer-games zullen meer een Pac-Man Vs. achtige set-up hebben. Zoals Iwata het zelf formuleert: "De consument moet dan wel een extra controller kopen, daar moeten we voorzichtig mee zijn en goed bekijken of we een dusdanig waardevolle ervaring kunnen bieden dat de consument die extra kosten ook aanvaardt en wil maken."

mr. sjaak-braak

Berichtdoor mr. sjaak-braak » 17 juni 2011, 15:11

Hencleo schreef:Stiekempjes vind ik dit best. Hoef ik niet nog meer controllers te betalen en kan ik m'n oude Wii remotes gewoon gebruiken. 8-)

Dat is precies wat ik er van vind.
Monster Hunter ID: v677fz
HR: 46
Name: Matthijs

michanefs

Berichtdoor michanefs » 17 juni 2011, 15:15

Ondoordacht Joch schreef:Of je geeft de Wii U controller vaker door. Ik snap echt niet dat mensen dat als een probleem zien, die zijn zeker enig kind en hebben nooit geleerd te delen of zo.

Dat is inderdaad ondoordacht. Als ze enigkind zijn en niet hoeven te delen (en dus blijkbaar ook geen offline vrienden hebben) hoeven ze ook nu die controller niet door te geven ;)

Maar verder ben ik het wel met je eens: ZO'N probleem is het niet. MAAR: als de innovatie hem zit in alleen die controller (en daar lijkt het voor mij als niet-technisch persoon toch wel op) klinkt het toch wel alsof er weinig uit de vernieuwing gehaald kan worden. Zeker op cooperatief niveau

Woep

Berichtdoor Woep » 18 juni 2011, 16:28

Lijkt me erg jammer als we het met één controller per console moeten doen. Belachelijk als elk multiplayer-spel zo ontworpen moet worden dat één speler een voordeel (of een nadeel) heeft. Die "Pac-Man Vs."-achtige concepten zijn een paar keer leuk, maar daar raak je uiteindelijk best op uitgekeken.

Ik hoop dat de controllers op den duur goed betaalbaar worden zodat die drempel in ieder geval weg is.

nintendo guy

Berichtdoor nintendo guy » 28 juli 2011, 12:01

Jammer... maar mischien ook wel beter 4 controlers zal wel erg duur worden :shock: .Ach dat 3 tegen 1 effect is waarschijnlijk ook wel leuk.

Volgende

Keer terug naar Blog Discussie