Gerthein
Redactielid

Boersma vs. De Neve: SNES versus N64!

Berichtdoor Gerthein » 12 januari 2013, 15:17

AfbeeldingBoersma en De Neve hebben in de afgelopen jaren heel wat afgekibbeld, maar de heikele vraag welke Nintendo-console nu eigenlijk het beste was, die hebben ze steeds vermeden. Tot nu dan!

De NES heeft zo z'n verstokte fans, de GameCube veroverde een plaatsje in menig gamer-hart. Maar als Boersma en De Neve in [N]Gamer #6/2012 de vraag voorgelegd krijgen "Wat was de beste Nintendo-thuisconsole ooit?", dan antwoorden zij, respectievelijk, de Super Nintendo en de Nintendo 64!

Boersma is SNES-fan: dat apparaat verscheen in de gouden eeuw van de videogames én van Nintendo, een verfijning van de basis die de NES legde. Het aantal klassiekers is niet op één hand te tellen: Super Mario World, Yoshi's Island, Super Metroid, Super Mario Kart, Street Fighter II, Secret of Mana, Legend of the Mystical Ninja en Super Probotector noemt hij uitdrukkelijk, maar hij had nog veel langer kunnen doorgaan. Op de Super Nintendo vierde niet alleen Nintendo hoogtijdagen, ook Capcom, Konami en Square kwamen met de ene na de andere klassieker op de proppen.

De Neve kiest voor de Nintendo 64 omdat hij die console simpelweg revolutionairder vond. Het gamen in drie dimensies in essentiële titels als Super Mario 64 en Ocarina of Time én het gamen met vier controllerpoorten met bijvoorbeeld GoldenEye en Mario Kart 64, brachten uniek vermaak. Voor de N64 verschenen misschien minder games dan voor de Super Nintendo, maar met de diverse classics die Nintendo en Rare aanleverden ziet de line-up er allesbehalve pover uit.

Wat vind jij? Welk van de twee consoles heeft jouw voorkeur? Of heb je misschien een andere favoriet: de NES, GameCube of de Wii wellicht? Aan welke games koester jij de warmste herinneringen? Zeg het ons!

maxzelda

Berichtdoor maxzelda » 12 januari 2013, 15:42

Super Nintendo is voor mij de beter console! Bij de N64 zit je tussen die ''oud/nieuw'' periode dus de graphics zijn voor mij minder. De SNES is een van de beste consoles ooit gemaakt! Met games zoals Super Mario Kart, Super Metroid, Final Fantasy etc :D
Ik ben een echte game nerd en ik ben er trots op!

sietzesch

Re: Boersma vs. De Neve: SNES versus N64!

Berichtdoor sietzesch » 12 januari 2013, 15:45

Nintendo 64!!!!!!! Voor de SNES was ik te jong en games als Mario Kart 64, Zelda Ocarina of Time, Smash Bros, Super Mario 64 en Perfect Dark hebben voor mijn onvoorwaardelijke keuze voor Nintendo gezorgd.

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 12 januari 2013, 15:52

Gamecube bitches.
Niks gaat boven met z'n vieren Melee doen, of Mario Kart Double Dash. Daarbij had de Gamecube geweldige games: Metal Gear, Zelda WW, Pokemon, Sonic, ToSymphonia etc.
De kubus met een handvat is nog steeds geniaal.
Infinite Egoboosts + Mudkip + El Psy Congroo
Tofheidschart! http://i56.tinypic.com/346pyjr.png LUCZ = BCF
Spoiler: toon
HET IS SJOERD!
DEGENE DIE EEN VIJAND DE GRACHT IN BOERT!
UBER SJOERD!
DEGENE DIE VIJANDEN VLOERT!©

Wees liev en koop

OnlineJannie
Moderator

Berichtdoor Jannie » 12 januari 2013, 16:06

Hier moet ik gewoon op antwoorden. Dat kan alleen en uitsluitend de SNES zijn natuurlijk!!!!!!!!!!
Ik hoor het argument dat de N64 revolutionair was vanwege het 3D geweld, maar de SNES was dat ook. Kijk naar de periode wanneer het apparaat op de markt kwam. Toen had niemand nog gehoord van 3D en met vier personen gamen. Je kunt het met recht een gouden periode noemen, met al die toptitels die qua speelplezier ver boven de rest van de consoles uitsteekt, zelfs nu nog. De kwaliteit van de meeste games was geweldig, dat is wat ik pas revolutionair noem. Ik kan me zelfs nog herinneren hoe erg ik het vond dat er op een gegeven moment geen spellen meer voor gemaakt werden. En inderdaad, toptitels waren er genoeg. En dan heb ik het nog niet eens over de titels die niet in Europa op de markt kwamen.
Zelda: A Link to the Past
Yoshi's Island
Secret of Mana
Secret of Evermore
Terranigma
En vele andere games. Ik kan een enorme lijst maken. Dat niveau heeft de N64 nooit geëvenaard, in geen enkel opzicht.
http://www.dailynintendo.nl/ Nieuwe layout en leuke toevoegingen

TGamer

Berichtdoor TGamer » 12 januari 2013, 16:07

Ik ben te jong voor de nintendo 64. Mijn eerste was de nintendo gameboy color. Niet zo'n pretje was dat. De ds lite begon pas leuk te worden met mijn r4 kaart en ik vind dat je dat niet mee mag rekenen. Dus dan is het twijfelen tussen de 3ds, 3dsxl, en de wii. 3ds was goed. alleen dan ga ik toch voor een homeconsole. wiiu gaf niet zo'n grote vernieuwing en is er nog niet zo lang dus nog geen perfecte herrineringen. Dan ga ik voor de wii. Vooral door mario bros wii en wii party

farden4

Berichtdoor farden4 » 12 januari 2013, 16:08

Nintendo 64 voor mij, niet alleen was het mijn eerste echte ervaring met games, maar ook zaten er echt geweldige games bij.
Ik heb bijvoorbeeld Super Mario 64, Donkey Kong 64, Banjo & Kazooie, Goldeneye, Jetforce Gemini gespeeld, en zo kan ik nog wel even doorgaan met het opnoemen van de pareltjes die voor deze console zijn verschenen.

Erik

Berichtdoor Erik » 12 januari 2013, 16:49

SNES maar ook N64, omdat ze beiden gewoon geweldige spellen hebben.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Afbeelding

Alain

Berichtdoor Alain » 12 januari 2013, 18:43

Ik ga voor de Gamecube. De Gamecube had naar mijn mening de vermakelijkste games, waaronder Mario Kart Double Dash, Starfox Adventures, Wind Waker en , mijn all-time favoriet, F-Zero GX.

Shinigami

Berichtdoor Shinigami » 12 januari 2013, 18:56

Nintendo 64 daar ben ik dus mee opgegroeid, telkens als ik er op speel nog steeds dus is het pure nostalgie dat door me heen gaat. Er was niets beter dan voor het eerst in 3D het kasteel van Peach te ontdekken, of te galopperen door Hyrule field en vergeet niet cruisin met je Starwing door het lylat system. Het is gewoon een geweldige console met geweldige games ook die van Rare Banjo Kazooie, Jet Force Gimini en Perfect Dark... Och gast er zijn zo veel goede games op die console niet normaal. Maar dat houd niet in dat ik geen band heb met de SNES integendeel zelfs, ik vind die console kie hard maar niet zo hard als de N64. ;)
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

Zelos

Berichtdoor Zelos » 12 januari 2013, 19:54

N64
Ook voor mij de console waar ik mee ben opgegroeid, dus automatisch vele betere herinneringen dan alle andere consoles. Toch de console waar ik het meest met vrienden heb gespeeld samen thuis lekker Goldeneye, de eerste Mario party, mario kart, de eerste Super smash bros en dan tijdloze games van Rare: Banjo kazooie 1 en 2
Goldeneye, Perfect dark, DK64, Jet force gemeni enz. Samen met het blad N64 kon het niet meer stuk. Ohja en Pokemon blue met de transferpak na pokemon stadium.

Taragon

Berichtdoor Taragon » 12 januari 2013, 20:01

Tussen die twee? SNES.
Anders SNES of kubus.
Afbeelding
Afbeelding

Elmo.

Berichtdoor Elmo. » 12 januari 2013, 20:07

Snes vernieuwde in veel belangrijkere elementen dan de n64 doordat het het eerste platform was waar met een echte atmosfeer neer kon zetten en waar verhalen voor het eerst echt goed gebracht werden. Deze elementen zijn veel belangrijker dan nieuwe genres, omdat ze het fundament vormen voor een spel.
Daarbij werd 2d-gaming geperfectioneerd, tot zo'n hoog niveau dat je nu weinig vernieuwing ziet binnen 2d games.
Laatst bijgewerkt door Elmo. op 14 januari 2013, 1:26, in totaal 1 keer bewerkt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wezzz

Berichtdoor Wezzz » 12 januari 2013, 23:02

Ik heb alleen de N64 gehad, dus ik ga blindelings voor dat apparaat. 3D gaming hè...
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

raceneus

Berichtdoor raceneus » 12 januari 2013, 23:46

De nintendo 64. Zonder twijfel. Met al die rareware klassiekers, rayman 2, mario-spellen, racespellen.
conker's bad fur day lijkt me trouwens me als nige het spel wat er echt tussen kan komen.

norbert langerak

Berichtdoor norbert langerak » 13 januari 2013, 11:59

De SNES, met zijn mooie graphics en geweldige single player games. De N64 was qua graphics wel revolutionair, maar toch vind ik bijvoorbeeld a link to the past mooier dan ocarina of time.
I AM ERROR

Erik

Berichtdoor Erik » 13 januari 2013, 13:27

Tussenstand:
SNES: 4 mensen
N64: 6 mensen
Gamecube: 2 mensen
Kan niet kiezen: 2 mensen

Misschien handiger om een poll te maken bij deze blog meneer Gerthein?
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Afbeelding

Woep

Berichtdoor Woep » 13 januari 2013, 13:58

De SNES was (en is) perfect in z'n soort.

De N64 is wat mij betreft een stuk minder goed oud geworden. Waar de 3D-beelden op de 64 fantastisch waren toen je ze voor het eerst zag, zijn ze niet meer te vergelijken met moderne consoles en heb je echt een behoorlijk roze bril nodig om z'n games nog met plezier te bekijken. Hetzelfde geldt voor controls in drie dimensies: zie Ocarina of Time, nog steeds geroemd door verstokte fanboys, terwijl alle 3D-vervolgen een stuk lekkerder speelden.

Als ik iets met m'n N64 doe, is dat meestal om herinneringen op te halen. Als ik m'n SNES aanzet, is dat meestal om een spel te spelen dat nog altijd steengoed is.

PirateBunny

Woonplaats: Zaandam/Rotterdam in een kartonnen doos samen met Snake.

Berichtdoor PirateBunny » 13 januari 2013, 15:02

Ik heb alle Nintendo consoles in zijn tijd meegemaakt maar ik heb denk ik (doordat de NES er al was vanaf mijn geboorte) toch een voorkeur voor sprites. De N64 met 3D was wel erg episch natuurlijk (en spellen zoals Smash Bros.) maar de SNES had wel erg mooie games ondanks ze niet 3D waren.

Ik stem voor SNES. Een poll kan wel leuk en handig zijn :)
Afbeelding
Afbeelding
wowgek7 schreef:Voorgoed weg vanaf 12 februari 2013

Elmo.

Berichtdoor Elmo. » 13 januari 2013, 15:07

De vraag is eigenlijk: geperfectioneerde 2d-games, of 3d-games die hopeloos verouderd zijn.

Sephi
Moderator

Berichtdoor Sephi » 13 januari 2013, 15:59

Wat mij wel heel erg opvalt aan de reacties is dat heel veel N64-stemmers de tijd van de SNES simpelweg niet hebben meegemaakt.
Telt dit nog als een objectief uitgangspunt? In mijn ogen niet, want die mensen stemmen nu puur uit sentimenteel opzicht op de N64.

Uiteraard stem ik zelf dus wel gewoon op de SNES, de beste console die Nintendo tot op heden heeft uitgebracht en tegelijk de console die de beste game-ontwikkelingen leverde voor de kracht die het had.
Erik² schreef:Fakking Guns 'n Roses als ringtone, jonge.

Pißwasser©; slootwater voor échte mannen.
Vunter Slaush!? Afbeelding

OnlineJannie
Moderator

Berichtdoor Jannie » 13 januari 2013, 16:22

Sephi schreef:Uiteraard stem ik zelf dus wel gewoon op de SNES, de beste console die Nintendo tot op heden heeft uitgebracht en tegelijk de console die de beste game-ontwikkelingen leverde voor de kracht die het had.

Ik had niet anders van je verwacht. Maar dat is inderdaad waar. Dat ding heet niet voor niets SUPER! :awesome: :heart:

Erik

Berichtdoor Erik » 13 januari 2013, 16:38

Sephi schreef:Wat mij wel heel erg opvalt aan de reacties is dat heel veel N64-stemmers de tijd van de SNES simpelweg niet hebben meegemaakt.
Telt dit nog als een objectief uitgangspunt? In mijn ogen niet, want die mensen stemmen nu puur uit sentimenteel opzicht op de N64.

Uiteraard stem ik zelf dus wel gewoon op de SNES, de beste console die Nintendo tot op heden heeft uitgebracht en tegelijk de console die de beste game-ontwikkelingen leverde voor de kracht die het had.

Aangezien in ze alle 2 nooit vroeger had als een kind stem ik ook dus voor alle 2. Omdat ze gewoon alle 2 geweldige game hebben gehad. En in vind Donkey Kong Country voor de SNES geweldig, maar Conker's Bad Fur Day voor de N64 ook.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Afbeelding

Noxum

Berichtdoor Noxum » 13 januari 2013, 17:14

Voor elk lijstje met argumenten om op de ene te stemmen, is er een even lang rijtje met evengoede argumenten om op de andere te stemmen. Ik kies ook voor allebei.
:cucco:
( ͡° ͜ʖ ͡°) Hoi

raceneus

Berichtdoor raceneus » 14 januari 2013, 0:45

Sephi schreef:Wat mij wel heel erg opvalt aan de reacties is dat heel veel N64-stemmers de tijd van de SNES simpelweg niet hebben meegemaakt.

Ik ben inderdaad begonnen met de Nintendo 64, wat mee kan helpen. Maar ik heb inmiddles ook een snes, en weet me daar ook wel op te vermaken. Ook op de nes. En sentiment? ja, ik weet nog wel het 1ste moment dat ik uberhaupt gamede, op dat apparaat dus, en het moemnt dat ik het kreeg. Maar ook van de gamecube en wii heb ik zo mijn herrineringen, en die heb ik niet gekozen...
Vorig jaar kwamen er een paar n64 titels bij, waar ik heb me mee vermaakt heb. wave race en rayman 2, bijvoorbeeld.

Nee, het gaat me te ver om het sentiment te noemen. Het heeft voor mij gewwon het grootste scala aan goede spellen.

En Erik; het 1 hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten, he.

'Myself-

Berichtdoor 'Myself- » 14 januari 2013, 1:14

Noxum schreef:Voor elk lijstje met argumenten om op de ene te stemmen, is er een even lang rijtje met evengoede argumenten om op de andere te stemmen. Ik kies ook voor allebei.
:cucco:

Dit. De ene heeft dit niet maar ander heeft dat weer niet. Ik kies voor beide.
Just close your eyes and enjoy the rollercoaster. That's life.
Bombergirl schreef:Zayyyyyyyynnnnnnnn!!! :heart:

Elmo.

Berichtdoor Elmo. » 14 januari 2013, 1:24

raceneus schreef: En sentiment? ja, ik weet nog wel het 1ste moment dat ik uberhaupt gamede, op dat apparaat dus, en het moemnt dat ik het kreeg. Maar ook van de gamecube en wii heb ik zo mijn herrineringen, en die heb ik niet gekozen...

Omdat dat geen optie is, het is een vraag met 2 opties. Kan je wel bijdehand een derde kiezen, maar daar schiet niemand wat mee op.

KRIS1805

Berichtdoor KRIS1805 » 14 januari 2013, 4:50

na een weloverwogen keuze moet ik zeggen MOEILIJK ma de SNES IS THE BEST :heart: :mario: :link: :metroid: :kirby: :miyamoto: :ster: :bobomb: :coin:
psnid-PLANETKASHYYYK
WIIU-ID-kris1805

JesseZ
Redactielid

Berichtdoor JesseZ » 14 januari 2013, 12:48

Lastig om hier op te reageren zonder geleid te worden door nostalgie en sentiment.

Ik denk dat ik meer plezier heb beleefd aan de N64 door z'n multiplayermogelijkheden (eindeloze middagen Goldeneye, Mario Kart, Perfect Dark, dat soort werk). De SNES, daarentegen, had een groter aanbod aan hele goede games.

Dus ik ben het eens met De Neve én Boersma; N64 was in veel opzichten revolutionairder (analoge stick, 3D, 4 spelers), maar de SNES had meer topgames.

Gelukkig is er geen poll, want ik kan niet kiezen :drol:

(Overigens koester ik wat betreft de NES en Gamecube niet bijzonder warme herinneringen.)
Op de twittert. Mijn blog op teh interwebz.

OnlineJannie
Moderator

Berichtdoor Jannie » 14 januari 2013, 12:54

Met de NES is voor mij de liefde voor Nintendo ontstaan, en de SNES was daarom een sterk verbeterde versie met veel meer goede games.

Volgende

Keer terug naar Blog Discussie