Arjen
Redactielid

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Arjen » 27 oktober 2009, 17:00

Afbeelding

Ik mis cheaten. Uren tevergeefs een lastige eindbaas proberen te verslaan, vervolgens een code intikken en atoombommen uit je vingertoppen zien vliegen. Is er iets mooiers?

Alles is tegenwoordig maar guide, walktrough, unlockable of (in het ergste geval) een achievement. Waar is de tijd van Prince MEGAHIT en IDDQD? Ik miste het fenomeen cheaten laatst bij een vriend die net Smash Bros. Brawl had gekocht. 'Er waren toch veel meer mannetjes om mee te vechten?', vroeg hij onwetend. 'Ja,' zei ik, 'maar dan moet je eerst die story mode van acht uur uitspelen'. En ik zag op zijn gezicht een blik van 'oh, jammer' verschijnen. Op dat moment had ik willen cheaten, alles voor niks dankzij een simpele code. Het zal hem jeuken dat hij niet met bloed zweet en tranen elk mogelijk personage heeft unlocked. Er moest die avond gewoon maximaal gebrawled kunnen worden! Wolf vs. Toon Link en geen Mario vs. Peach!

Negatief
Zijn er tegenwoordig nog wel games voor de gematigde cheater? Steeds minder spellen hebben geheime codes ingebouwd die je alle extraatjes voor niets geven. Nieuwe stages, personages, etc., zelf unlocken, is prachtig en het doet je het spel meer spelen. Maar wanneer je (in het geval van Brawl) bij iemand wilt gamen die geen zin heeft in die martelgang en het spel toch tot zijn recht wil laten komen, ben ik voor het gebruik van cheats en tegen de guide die uitlegt hoe je het eigenlijk had moeten doen. Cheats verbreden de horizon van een game omdat je weet dat je vals speelt en, egocentrisch als de mens is, het daarnaast ook op eigen kracht wilt behalen. Terwijl een guide het juist vernauwd, omdat het je de illusie geeft iets te kunnen, terwijl je zelf niets aan de game hebt ontdekt. Iemand die mooi kan vertellen over kunst, omdat ie veel schilderijen heeft gezien (de cheater) is toch veel betrouwbaarder dan iemand die Ravensburgers schilderen op nummer thuis inkleurt (de guide gebruiker)?

Ik begrijp maar al te goed dat cheats een zeer negatieve keerzijde hebben. Veel mensen halen gewoon minder plezier uit spellen wanneer ze zonder blikken of blozen alle extraatjes vrijspelen door simpelweg een cheat te gebruiken. En dan is er natuurlijk ook nog het kansloze cheaten waardoor je onrechtmatig hoog op ranglijsten etc. komt. Daar ga ik hier echter geen woorden aan vuil maken. Cheaten staat voor mij niet gelijk aan valsspelen, het moet soms kunnen, mits je het gebruikt om vervolgens op legale wijze verder te komen. Een beetje als achter een ambulance aanrijden, zodat je niet meer in de file hoeft te staan en je kinderen op tijd op school komen (nu hou ik op met die slechte analogieën).

Klassiekers
Klassiekers als Doom en Prince of Persia werden door mij als kind meerdere malen al cheatend uitgespeeld. Nadat ik zo voldoende ervaring had opgedaan, ging ik 'voor het echie'. Cheats voelde toen meer aan als een simulator, voordat je aan het echte werk begint. Het spel namelijk uitspelen op eigen kracht, was zoveel meer waard dan de gecheate variant. Bij nader inzien waren het misschien juist de cheats die deze spellen zo goed maakten. Zonder cheats had ik die twee nooit kúnnen uitspelen en hoogstwaarschijnlijk ook niet lang gespeeld.

En ik zie deze zelfde terughoudendheid bij veel van mijn 'ik speel soms games'-vrienden. Die willen gewoon een spel, het moet werken en alles moet erop en eraan zitten. Voor dergelijke mensen zijn unlockables een reden om een spel niet meer te spelen en achievements angstaanjagend. Dus ik roep studio's op om weer cheatcodes in hun spellen in te bouwen! Laat de gamer lekker klooien en alle hoeken en gaten van een spel ontdekken alvorens het op eigen kracht uit te spelen.
Laatst bijgewerkt door Arjen op 21 mei 2010, 14:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Kvb

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Kvb » 27 oktober 2009, 17:08

Cheats zijn leuk voor als je een spel al hebt uitgespeeld. Lekker rond moonjumpen, en met oneindig ammo en dubbele damage rondschieten...

Maar voor de rest ben ik het absoluut niet met dit topic eens. Al helemaal niet met de "unlock" cheats! Die dingen zijn niet voor niets op het begin niet beschikbaar.
Afbeelding

Jari

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Jari » 27 oktober 2009, 17:08

Cheats,Daar heb ik veel van op de DS(i)!Bij cheats worden spellen gewoon leuker om te spelen!Kom je niet verder door te weinig magie?Gewoon even een cheatje gebruiken,tenminste ik vind cheats geweldig! :D :D :roll:
Hier komt nog een plaatje te staan..

Steffan

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Steffan » 27 oktober 2009, 17:22

Kvb schreef:Cheats zijn leuk voor als je een spel al hebt uitgespeeld. Lekker rond moonjumpen, en met oneindig ammo en dubbele damage rondschieten...

Maar voor de rest ben ik het absoluut niet met dit topic eens. Al helemaal niet met de "unlock" cheats! Die dingen zijn niet voor niets op het begin niet beschikbaar.

Ik hoef er geen woorden aan toe te voegen

Djo_Wii
Moderator

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Djo_Wii » 27 oktober 2009, 17:33

Jari schreef:Cheats,Daar heb ik veel van op de DS(i)!Bij cheats worden spellen gewoon leuker om te spelen!Kom je niet verder door te weinig magie?Gewoon even een cheatje gebruiken,tenminste ik vind cheats geweldig! :D :D :roll:

Je komt niet verder door te weinig magie, maar door je eigen onkunde. De kunst is dan om het opnieuw te proberen tot je wel verder kan, zonder cheat. Cheats halen de hele uitdaging uit een game weg.
TO DO LIST: ☑ A bit of tweeting, ☑ Lay around, ☑ Drink beer, ☑ Be Awesome.

Koeky7

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Koeky7 » 27 oktober 2009, 17:42

Bij jazz jack rabbit cheatte ik altijd. Dat deed iedereen, maar ik heb het ook een keer op hard zonder cheats uitgespeeld. Maar cheats waren awesome. JJGOD!! W00t
3DS FC: 1289-8196-9368

Maikel Steneker

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Maikel Steneker » 27 oktober 2009, 17:47

Of je cheat moet je zelf weten, als je het maar niet online doet!

Ik vind cheaten wel leuk, maar pas als ik het spel heb uitgespeeld of echt niet verder kom (en zonder cheats toch niet meer zou spelen). Een unlock cheat in een game als Brawl hoort er wat mij betreft sowieso in. Brawl is een multiplayer-game, dus wil je ook meteen de multiplayer optimaal gebruiken!

TheThor

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor TheThor » 27 oktober 2009, 17:59

Ik vind dat er een verschil is tussen cheats in singleplayer of online. In singeplayer is het vaak gewoon leuk (kan me vroeger age of empire herrineren met big momma of zoiets) maar online cheaters verpesten het vaak voor de anderen. En dat lijkt me niet de bedoeling.
☻/
/▌
/'\

Faux

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Faux » 27 oktober 2009, 18:14

Ik cheat eigenlijk alleen bij GTA ;)
Stijnco schreef:Jonge, Victor is mijn held. bron

Vaati schreef:zora hou je aan de regels van het spel aub. zo moeilijk is het toch niet om een member te kiezen en een reden te geven?

Ben jij de held van het forum?

Eyedarts

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Eyedarts » 27 oktober 2009, 18:16

Cheats mogen er van mijn part inzitten. maar je moet er niet mee beginnen vind ik. ik vind het niks om een spel uit te spelen dankzij cheats. ik wil het zelf halen. maar als ik het eenmaal gehaald heb dan maakt het niets meer uit.
''The way a man plays a game shows some of his character.

The way he loses shows all of it.''

Steffan

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Steffan » 27 oktober 2009, 18:18

Victor schreef:Ik cheat eigenlijk alleen bij GTA ;)

Maar bij gat is dat ook gewoon leuk. Als je al ver gevoorderd bent maakt het al helemaal niks uit. En het werkt heel bevredigend om plotseling een tank uit de lucht te laten vallen

Fl@ppy

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Fl@ppy » 27 oktober 2009, 18:20

cheaten heb ik alleen gedaan bij GTA Vice City. Dat was gewoon fun. Verder vind ik het niet zo leuk. Het neemt een stuk plezier weg.
Kids...This is the story of how I met your mother...

Artho

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Artho » 27 oktober 2009, 18:42

Ik heb veel IDDQD en DNKROZ gebruikt vroeger >.>
Misschien ook omdat ik het toen niet echt in de vingers had. Maar ik had er wel een minder gevoel bij en ging het daarna zeker zonder spelen. Zo'n zelfde soort als wat OP schreef.
Net zoals ik het jammer vond dat er geen cheats zaten in Command en Conquer maar wel in StarCraft/WarCraft.

Tegenwoordig hoeft het van mij niet echt meer maar het is soms wel jammer dat je niet van die geinige "vlieg" cheats endergelijke hebt. Daar moet je nu altijd een Action Replay voor hebben.

Wezzz

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Wezzz » 27 oktober 2009, 18:49

Ik gebruik eigenlijk nooit cheats, wel walkthroughs....
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

V-star

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor V-star » 27 oktober 2009, 18:58

Ik cheat bij elk spel waarbij ik kan cheaten. Dat zijn er dus 3.
So I herd u liek mudkipz!

JariV

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor JariV » 27 oktober 2009, 19:35

Ik cheat vaak, maar alleen als ik een spel al heb uitgespeeld. En unlockcheats gebruikt ik nooit.
Bij GTA:CW is het bijvoorbeeld zo dat je met een cheat kan helikoptervliegen :D
Afbeelding
Lid van het echte J-team, omdat het kan.
En van de gang
die gang van Kool
Kool, van Kool en de gang.

Jannie
Moderator

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Jannie » 27 oktober 2009, 20:08

:o Toen ik zojuist dit blog las schoot mij ineens weer te binnen hoe ik Yoshi's Island op de S-nes op 100% heb uitgespeeld. Alle rode muntjes, sterren en flowers had ik gehaald en toch moest je het spel op eigen kracht uitspelen.
Jazeker... er zat een leuke cheat in het spel die op het doosje stond geschreven toen ik de game tweedehands kocht. Als je die code indrukte als je het spel net had opgestart kreeg je een scherm waar alle mini-games van het spel op stonden.
Je kon veel sterren, meloenen en het maximale aan levens binnen halen. Maar... het spel moest je alsnog zelf uitspelen, rode muntjes, flowers en sterren opsporen. Maar over een gat op een minuscuul paaltje springen of dat irritante ijs- en sneeuwlevel voltooien bleef dus moeilijk.
Dat vond ik het mooiste van deze cheat. Je had hulpmiddelen waardoor je minigames kon overslaan maar daar hield het op. Fantastisch spel, die je ook kunt uitspelen zonder een 100% score.
Natuurlijk waren de cheats mooi en als ik ze nu in een game zou ontdekken ben ik toch te nieuwsgierig om dat links te laten liggen.
http://www.dailynintendo.nl/ Nieuwe layout en leuke toevoegingen

Sjak-von-Sjaak

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Sjak-von-Sjaak » 27 oktober 2009, 20:15

Ik weet nog hoe we vroeger zaten te kloten/cheaten met Tony Hawk games, die we al 1000en keren hadden uitgespeeld. Moon gravity, bloed, weet ik het. Geweldig :roll:

Den Hette

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Den Hette » 27 oktober 2009, 20:31

Wel, je kan op de Wii gewoon je savefiles kopieren... da's een vorm van cheaten, er zijn genoeg sites met downloadbare savegames. Het zal natuurlijk nooit hetzelfde zijn...

Ik heb om die reden bij Dreamland een DSXPloder gekocht. Een klein usb apparaatje waarmee je savefiles naar je computer kan zetten of van je computer naar je ds kaartje!
Heel handig voor pokemon (er bestaan progjes voor) als je geen wifi hebt om die events in te schakelen enzo.
Ik ben geen hardcore cheater ofzo maar ik vind het zo'n zonde dat spelletjes moeten wegrotten (denkt aan Pokemon Link en Final Fantasy CC) omdat je even vastzit!
Dan zijn cheats handig!

Ik vind dus ook dat er weer meer cheats moeten worden ingebouwd.
Afbeelding

Darunia

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Darunia » 27 oktober 2009, 20:35

Cheaten heb ik nou nog nooit gedaan... een heel enkele keer een walkthrough gebruikt... zal ook nooit gaan cheaten ook.

jelmo123

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor jelmo123 » 27 oktober 2009, 20:50

CHEATEN is voor mooi weer gamer!
CHEATEN is voor zwakke groentjes!
hoe lang speel je als je cheat? ik vertel het niet lang!
hoe lang speel je als niet cheat? heel lang je hebt waar voor je geld
wat heb je aan een game als het overslaat tot het einde?
als je hem niet kan uitspelen waarom game je überhaupt?

mr. sjaak-braak

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor mr. sjaak-braak » 27 oktober 2009, 22:13

Ik heb zelf alleen gecheat bij GTA en één of andere rts game, ik vind cheats nu niet echt leuk meer, en van mij hoeft het er ook niet in.. alhoewel je er bij GTA wel heel veel lol van hebt :)
Monster Hunter ID: v677fz
HR: 46
Name: Matthijs

Eline

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Eline » 27 oktober 2009, 22:27

Ohh ik heb vroeger veel gecheat. Vooral bij GTA2, the Sims, Starcraft en Disneyspelletjes. En Pokémon natuurlijk. Heerlijk. Soms doe ik het nog wel eens, het is zo lekker om je almachtig te voelen af en toe!
Afbeelding

shawnii

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor shawnii » 27 oktober 2009, 22:48

Ik doe niet aan cheaten op 1 spel na: De SimS, (maar ja dat is op de pc) dit omdat ik graag mag bouwen maar dus alle poppetjes al dood heb voor ik genoeg geld heb om mijn droomhuis te bouwen. Hoewel er tig cheats voor dit spel zijn gebruik ik dus alleen de geldcode.

Voor andere games op ds/Wii cheat ik niet, als ik er niet uit kom zoek ik hooguit een walktrough op , voorbeeldje: Ik zat vast in zelda met zijn hourglass, tijden gezocht en geprobeert en niks wou meer zodat ik verder kon, walktrough bekeken en had daarna weer uren speelplezier :)

Korte samenvatting: Ik doe niet aan cheaten...
Friendcode: 0559 - 6749 - 1451
Naam: Shawnii
Stuur een PM als je me toegevoegd hebt!!

Revolution64

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Revolution64 » 27 oktober 2009, 23:20

je kan op de wii redelijk simpel 100% savegames via een SD kaart op je wii zetten, zodat je bijvoorbeeld alles in Brawl unlocked hebt. meer informatie vind je daarover op wiisave.com

Max5344

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Max5344 » 27 oktober 2009, 23:48

Ik vind cheaten in Pokemon voor losers.

Kijk Laurens! Ik heb alle pokemon in 5 min. en jij in 200 uur maar 267! Hahahaha!

Speel een spelletje gewoon zonder cheats. Anders kan je je geen gamer noemen!
Ik postte op de 4000e pagina van het algemene spamtopic.

Eline

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Eline » 27 oktober 2009, 23:53

Ach, het zijn toch vooral kinderen die dat doen. Laat ze lekker!
Afbeelding

GaryCXJk

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor GaryCXJk » 28 oktober 2009, 1:27

Super Mario Kart

L,R,L,R,L,L,R,R,A

Special Cup

Eén van de tofste cheats.
Er kan veel gebeuren, zelfs in een cyclus.
De Legende van Ertar

Marco
Moderator

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Marco » 28 oktober 2009, 2:41

Het maakt mij niks uit als mensen cheaten met hun spel, zolang ze het maar bij hunzelf houden. Ik heb een hekel aan mensen die op online games gaan cheaten, vooral op DS en Wii games omdat Nintendo er zelf niks aan doet om hun weg te houden. Op Xbox Live en Steam is dat beter geregeld: Cheaten = ban.

Tsubaki

Woonplaats: Die ene saaie stad in de buurt van de oostvaardersplassen met te veel treinstations.

Cheaten is geweldig!

Berichtdoor Tsubaki » 28 oktober 2009, 3:15

Het kan idd juist een extra dimensie toevoegen op basis van wat voor persoon er mee omgaat.

Is het neit verveledn dat je bij Mario DDR eerst alle liedjes moet unlocken terwijl je gewoon graag een liedje bowsers castle doet.

Of je hebt bijvoorbeeld je save file verwijdert moet je nu weer door die eindeloze story heen om een portje te multplayeren. He tantwoord is nee we gingen een ander spel doen.

Online cheaten is wat anders omdat je de ervaring voor anderen verpest tenzij iedereen met dezelfde mods rondloopt :p.
Afbeelding

Volgende

Keer terug naar Blog Discussie