Kevin
Redactielid

Een ode aan Super Mario 64

Berichtdoor Kevin » 16 december 2010, 0:17

Afbeelding

Elke game-liefhebber heeft er één: een game die je altijd weer kunt spelen, ongeacht hoe oud de game is of hoe goed die de tand des tijds heeft doorstaan. Super Mario 64 is voor mij zo'n game.

Het 16-bittijdperk is volledig aan mij voorbijgegaan. Ik kreeg een NES toen ik een jaar of vier was en ik speelde uitsluitend Mario-games (al huurde ik af en toe Mega-Man 2 bij de videotheek). Destijds had Nintendo een eigen tijdschrift: Club Nintendo (Extra). Het was voor mij de enige manier om geïnformeerd te blijven over alles wat met Nintendo te maken had. Het blad behandelde de nieuwste SNES-games, maar interessanter waren de ontwikkelingen rondom Nintendo's nieuwste console, de Nintendo Ultra 64 (zoals die destijds nog door het leven ging). Mijn ouders wilden mij geen Super Nintendo geven, maar dat blad (en mijn smeekbedes) wist ze er toch van te overtuigen mij een Nintendo 64 te geven.

Open mond
Er was natuurlijk één game die elke kersverse Nintendo 64-bezitter moest hebben: Super Mario 64. Ik vergeet nooit meer dat ik met open mond naar het intro van de game aan het kijken was. Of het nu de muziek was die het intro vergezelde of het gevoel dat ik echt iets revolutionairs ging spelen, de game maakte een onuitwisbare indruk op mij. Super Mario 64 was een game die ik bijna twee jaar lang heb gespeeld, slechts onderbroken door enkele Super Mario Kart 64-sessies. Ik speelde weliswaar niet zoveel als nu, maar elke zaterdag probeerde ik samen met een klasgenootje zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Uiteindelijk wisten we de game uit te spelen, al hebben we nooit alle 120 sterren gehaald.

Inmiddels zijn we al weer dertien jaar verder en Super Mario 64 is nog steeds mijn favoriete Nintendo-game. Ik ben zo gek op het spel dat ik de DS-versie ook blind aanschafte en me ondanks de slechte besturing opnieuw door de game wist te worstelen. Het is zelfs zo gek dat de eerste paar weken na de lancering van de Wii de console enkel gebruikte om... Super Mario 64 te spelen.

Jeugdsentiment
Het blijft lastig om te verklaren waarom ik heel veel oude games niet meer trek (zo kan ik PlayStation 2- en Xbox-games eigenlijk niet meer spelen omdat ze te verouderd aanvoelen), maar dat ik geen genoeg kan krijgen van Super Mario 64. De game is op veel punten achterhaald (al bewijst Epic Mickey weer dat de camera echt niet zo slecht is in SM64, Nik!) en mensen die pas op de Wii zijn begonnen met gamen zullen er waarschijnlijk helemaal niets aan vinden. Maar misschien heeft Nik wel gelijk en ben ik alleen maar zo dol op Super Mario 64 vanwege alle fijne herrinneringen die het spelen van de game naar boven haalt.

Op dit moment vermaak ik me prima met Sonic Colours, Black Ops en Gran Turismo 5, maar ik krijg toch weer zin om Super Mario 64 op te starten.
Laatst bijgewerkt door Kevin op 16 december 2010, 10:50, in totaal 6 keer bewerkt.

Hecthor Doomhammer

Berichtdoor Hecthor Doomhammer » 16 december 2010, 1:35

Super Mario 64 was ook mijn eerste N64 game. En ik was ook lid (ok, mn pa dan) van CN(e).
De dingen die mn pa niet kon: Zwemmen, vliegen, glijden, snel dingen doen, dingen vinden... dus ja, ik moest ook vel voor zijn savefile doen, maar hoewel mijn vader's grootste nachtmerrie Lethal Lava Land was, was dat toch echt mijn favoriete.

He pap, als je nu een longjump maakt in de richting van die lava val (in de vulkaan) en je houd die stick vooruit, kom je sneller boven... Mario stief.
Nee nee nee, je deed het niet goed.... Mario stierf weer.. Nou, nog maar eens proberen... Mario stierf weer.

Eeehm, pap, heb je door dat ik je loop te foppen?

Hencleo

Berichtdoor Hencleo » 16 december 2010, 8:12

Die tijd heb ik helaas nooit mee kunnen maken. :( Maar dat houdt niet in dat er geen klassieke games voor mij zijn. Donkey Kong Country speel ik heel graag.
Hina Kagiyama schreef:Henk?
nin10do'h schreef:Nee het is leo.

Halt

Berichtdoor Halt » 16 december 2010, 8:16

De remake was de eerste game die ik op mijn ds (mijn eerste handheld) had en ik heb daar ook veel lol aan beleeft vooral ook omdat mijjn zus het origineel had gehad. Maar ik hoor jullie wel vaker praten dan 'als je het tijdperk hebt gemist vind je het denk ik niks' maar ik vind dit niet waar. Ik ben gek op retro games en speel sommige liever dan die moderne crap voor kleine kinderen.
Heeft iemand mijn signature ergens gezien?

marcov25

Berichtdoor marcov25 » 16 december 2010, 9:36

Kevin schreef: Ik vergeet nooit meer dat ik met open mond naar de intro van de game aan het kijken was. Of het nu de muziek was die de intro vergezelde of het gevoel dat ik echt iets revolutionairs ging spelen, de game maakte een onuitwisbare indruk op mij.

Zo herkenbaar. Ook de eerste stappen in het eerse level, en het halen van de eerste ster. Magisch was dat... En de eerste keer naar beneden glijden op de 'Princess Glide'.

Kevin schreef: Het is zelfs zo gek dat de eerste paar weken na de lancering van de Wii de console enkel gebruikte om... Super Mario 64 op te spelen.

Daar speel ik hem nu ook nog soms op. Maar zoals ik ergens anders ook al had vermeld vind ik Mario met de Nintendo 64 controller prettiger spelen. Zijn er meer die dat hebben?

Shinigami

Berichtdoor Shinigami » 16 december 2010, 12:29

Aah zalig mijn jonge jaren op de Nintendo 64, Volgens mij de beste console ooit, met de beste game natuurlijk. En Super Mario 64 was er een van dat was buiten Mario Kart 64 mijn tweede spel op de Nintendo 64. Ik kan het me nog goed herinneren. Mijn eerste Mario 3D ervaring. Man wat een spel zeker toen kon je je ogen niet van het beeldscherm afhouden van het kasteel van Peach tot koopa's road. Je beleefde zo een geweldige ervaring. Super Mario 64 is niets voor niets een van mijn favorite games ooit. Alleen jammer dat ik dat gevoel dat ik had bij oudere games zoals Super Mario 64 niet meer heb bij nieuwere games zoals Super Mario Galaxy bijvoorbeeld. Misschien ligt dat gewoon omdat nu niets meer nieuws is, Toen was 3D games iets magies in der tijd.
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

Hina Kagiyama

Berichtdoor Hina Kagiyama » 16 december 2010, 12:45

Jullie zijn allemaal Mario-fanboys enzo. Ga Bugs Bunny spelen >:V

Nee, serieus, Mario 64 vond ik altijd wel awesome. Niet mijn eerste spel, noch mijn eerste N64-spel, maar ik heb het wel veel gespeeld. Ook de DS versie heb ik later nog vaak gespeeld :D
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster|LoL: HinaKagiyama

Alithepro1

Re: Een ode aan Super Mario 64

Berichtdoor Alithepro1 » 16 december 2010, 15:02

Mario n64 ! mn aller eerste game die ik ook gespeeld heb :) ik speel dit altijd nog ! Deze game is van emotionele waarde voor mij :P
Afbeelding
Afbeelding : 2449-5608-8543
Nintendo Network ID : AlistairVD

Barbabravo

Berichtdoor Barbabravo » 16 december 2010, 15:04

Alithepro1 schreef:Mario n64 ! mn aller eerste game die ik ook gespeeld heb :) ik speel dit altijd nog ! Deze game is van emotionele waarde voor mij :P

wtf dude :')

PasQ

Berichtdoor PasQ » 16 december 2010, 20:18

Ik speel de DS versie nog steeds met veel plezier!

gasten

Berichtdoor gasten » 16 december 2010, 21:57

super mario 64 wat heb ik daar veel herrineringen aan het was mijn eerste nintendo spel ooit en m´n pa kocht hem nieuw met de n64 en zelda Oot ergens in 98 volgens mijen vanaf dat punt ben ik een ninty fan geworden^^
K.R.U.M.P
Kingdom Radically Uplifted Mighty Praise

The number one best anime off them all that has to be dragonball

Wezzz

Berichtdoor Wezzz » 16 december 2010, 22:01

Mijn eerste consolegame ooit :heart: . Ik speel hem nog wel eens. De N64 van ons staat bij opa en oma, dus daar speel ik hem altijd. Met mijn neefjes. Die zeggen dan, "Wat is dit lelijk en hoekig." "Nee jongen, dat is nostalgie!"
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

Sephi
Moderator

Berichtdoor Sephi » 18 december 2010, 1:07

De CNE, da's alweer even terug.

Ik heb het laatste nummer nog, daarin werd toen de Power Unlimited geadviseerd aangezien er geen ander Nintendo blad in Nederland was.

Misschien destijds de inspiratie geweest om aan de [N]Gamer te beginnen?

Ik heb ook nog een nummer waarin Jurjen Tiersma (die van de PU ja) een review doet van een Smurfen spel voor de Gameboy, in de tijd dat hij ook nog werkte bij de Nintendo Hulplijn.
Hoe vaak ik die jongen toen wel niet heb gestalkt met vragen over Link's Awakening.

'Ik kom niet voorbij de puzzel in de tweede kerker, in de kamer met het konijn, de vleermuis en het skelet.'

Mooie tijd, mooie tijd...
Erik² schreef:Fakking Guns 'n Roses als ringtone, jonge.

Pißwasser©; slootwater voor échte mannen.
Vunter Slaush!? Afbeelding

DonAtello

Berichtdoor DonAtello » 18 december 2010, 4:36

Sephi schreef:De CNE, da's alweer even terug.

Ik heb het laatste nummer nog, daarin werd toen de Power Unlimited geadviseerd aangezien er geen ander Nintendo blad in Nederland was.

Misschien destijds de inspiratie geweest om aan de [N]Gamer te beginnen?

Ik heb ook nog een nummer waarin Jurjen Tiersma (die van de PU ja) een review doet van een Smurfen spel voor de Gameboy, in de tijd dat hij ook nog werkte bij de Nintendo Hulplijn.
Hoe vaak ik die jongen toen wel niet heb gestalkt met vragen over Link's Awakening.

'Ik kom niet voorbij de puzzel in de tweede kerker, in de kamer met het konijn, de vleermuis en het skelet.'

Mooie tijd, mooie tijd...

Daar kwam ik ook niet verder D: , gelukkig hebben we nu internet.
jeej

killiansuperstar

Berichtdoor killiansuperstar » 2 maart 2011, 18:03

ik snap wat je bedoeld ik had ook een favoriete game super mario sunshine ik heb ook nog steeds fijne herinnering aan die game

killiansuperstar

Berichtdoor killiansuperstar » 2 maart 2011, 18:03

ik snap wat je bedoeld ik had ook een favoriete game super mario sunshine ik heb ook nog steeds fijne herinnering aan die game

gamingchris

Berichtdoor gamingchris » 4 maart 2011, 12:14

the legend of zelda twilight princess, man dat kan ik nog jaren lang spelen op die goede oude gamecube van mij :link:
VOGEL!
haha ik heb net 4 seconden van je leven verspild, en als je nu niet ophoud met lezen dan verspil je alleen meer, trouwens het zijn al minstens 10 seconden.

moshy

Berichtdoor moshy » 16 mei 2011, 20:30

XD Toen ik klein was, kwam net de Game Boy Advance uit... En er was de Playstation 2! Die wou ik super graag hebben allebei... Maar ik kreeg dus een Super Nintendo, ik had zelf nog geen verstand was 6 of 5 ofzo van games die heel oud waren, maar ik speelde die oude Mario Games met veel plezier... Toen mijn broertje wat ouder werd was de Super Nintendo weg en hadden we een N64 gekregen, maar mijn broertje vond het stom dat hij zich de Super Nintendo niet meer kon herinneren...

Later kreeg ik een DS en daarna een WII waar we meteen van de virtual console die oude spellen hebben aangeschaft. Gelukkig maar want die spellen zijn echt mijn favoriet! :D
PS. wij hebben ook Mario 64 toen ik die deet op de DS vond ik heme cht vervelend het leek steeds of er een botje uit mijn hand sprong, zo vervelend vond ik die besturing...
3DS Vriendcode: 4382 - 2102 - 9135

PM als je me toevoegt!

glesto

Berichtdoor glesto » 18 mei 2011, 18:03

ik heb pas nog een N64 en Super Mario 64 gekocht
10 000ste post in Nintendo algemeen!
Afbeelding

TheMitch schreef:Ik ben belangrijk :boo:

viewtopic.php?f=32&t=9953&p=829560#p829560

evil-link

Berichtdoor evil-link » 18 mei 2011, 18:06

glesto schreef:ik heb pas nog een N64 en Super Mario 64 gekocht

Wtf :shock:

je beseft hopelijk dat het nu 2011 is he :shock: en geen 1998

en bovendien had je op je nintendo wii een wii points kunnen kopen en dan mario 64 spelen (bij de wii-winkelkanaal)

Metal Electric

Berichtdoor Metal Electric » 18 mei 2011, 18:09

evil-link schreef:

en bovendien had je op je nintendo wii een wii points kunnen kopen en dan mario 64 spelen (bij de wii-winkelkanaal)

Dat is precies dezelfde kwaliteit. >__> En Super Mario 64 is nog steeds een topgame, dus niks mis met de aankoop.

evil-link

Berichtdoor evil-link » 18 mei 2011, 18:13

Metal Electric schreef:
evil-link schreef:

Dat is precies dezelfde kwaliteit. >__> En Super Mario 64 is nog steeds een topgame, dus niks mis met de aankoop.

het mag dan wel de dezelfde kwaliteit zijn maar APART een nintendo wii hebben en APART een n64 hebben lijkt mij niet echt handig he?

Taragon

Berichtdoor Taragon » 18 mei 2011, 18:47

evil-link schreef:het mag dan wel de dezelfde kwaliteit zijn maar APART een nintendo wii hebben en APART een n64 hebben lijkt mij niet echt handig he?

Eeehm ik heb apart een: NES, SNES, N64, GC, Wii, PSX en PS3
Nog nooit last van gehad.
Het gaat ook om het idee van een klassieker in huis hebben.
Afbeelding
Afbeelding

evil-link

Berichtdoor evil-link » 18 mei 2011, 18:55

Taragon schreef:
evil-link schreef:het mag dan wel de dezelfde kwaliteit zijn maar APART een nintendo wii hebben en APART een n64 hebben lijkt mij niet echt handig he?

Eeehm ik heb apart een: NES, SNES, N64, GC, Wii, PSX en PS3
Nog nooit last van gehad.
Het gaat ook om het idee van een klassieker in huis hebben.

ohhh op die manier!!!!! nu snap ik het!

Falco Lombardi

Berichtdoor Falco Lombardi » 10 januari 2012, 20:14

Ik vind de DS-remake beter.

Keer terug naar Blog Discussie