Guan
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Guan » 16 april 2012, 17:06

Afbeelding

Vroeg of laat zou het gebeuren, dat wist ik gewoon. De aankondiging van een 3DS-game die ik per se wil hebben maar niet zou kunnen spelen dankzij de regioblokkering van het apparaat.

Die verwachting is inmiddels een feit. Afgelopen week kondigde Bandai Namco hun nieuwste Taiko no Tatsujin-titel aan; de eerste voor de Nintendo 3DS. Je ziet in één oogopslag waarom het zeker is dat de game niet in Europa zal verschijnen. Japanse trommels met gezichtjes, Japanse pop- en anime-muziek en Japanse instrumenten van trommel tot scheet-geluid - het Europese publiek zit er in ieder geval niet op te wachten.

Behalve ik dan. En misschien jij ook, want als je het eenmaal gespeeld hebt, weet je hoe ontzettend leuk het is om op de maat van de muziek op de Taiko-trommel te slaan. Bij rode gezichtjes op het midden van de trom en bij de blauwe op de rand. Af en toe verschijnen er grote waarbij je met beide speelstokken op de juiste plek mag slaan. Gelukkig heeft het Westerse publiek haar handen al vol aan Guitar Hero, Rock Band en dergelijke muzieksimulaties.

Klepperend plastic
Behalve ik dan. Als ik Guitaro Hero speel, erger ik me aan het geklepper van de plastieke controller en het geklepper van mijn medespelers, die er heilig van overtuigd zijn dat Guitar Hero hen gitaar leert spelen. Eentje kocht zelfs na zijn Guitar Hero-overwinningen een eletrische gitaar zodat hij niet beperkt was tot de tracklist van de game, zei hij. Een maand later bracht hij de gitaar weer terug naar de winkel. ‘t Is toch niet helemaal hetzelfde, vond hij. Joh.

Voordat ik Taiko no Tatsujin leerde kennen, had ik al een workshop echt taiko spelen achter de rug. Ik zal dus de laatste zijn die beweert dat je van Taiko no Tatsujin spelen goed wordt in echt taiko-en. Dat is namelijk een respectabele combinatie van dans en sport, omdat de bewegingen die je maakt gecontroleerd en volgens het boekje moeten zijn. Gelukkig wekt Taiko no Tatsujin met haar pratende trommels ook niet de suggestie dat het lijkt op het echte werk!

Principieel
Nu lijkt deze blog een boze brief aan Activision en Guitar Hero-spellen, maar eigenlijk moet-ie aan Nintendo geadresseerd zijn. Nintendo heeft er immers bewust voor gekozen om de Nintendo 3DS te voorzien van regioblokkering, omdat sommige content specifiek is voor een bepaalde regio. Waarom was dat niet zo bij de Nintendo DS? Waarom kan de PlayStation Vita het dan wel?

Dus nee, ik heb geen 3DS. Hoe graag ik Super Mario 3D Land en Kid Icarus Uprising ook wil spelen, zolang ik niet mijn Taiko kan spelen, wil ik er (uit principe) geen.
Laatst bijgewerkt door Guan op 17 april 2012, 13:39, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding

NintendoJeroen

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor NintendoJeroen » 16 april 2012, 17:10

Die komt niet naar Europa nee :). Sowieso is Namco qua releases van games enorm vaag.
Afbeelding
Steam/PSN NintendoJeroen
WiiU NJeroen
3DS 4425-1561-9140

Galaxia Master

Re: Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Galaxia Master » 16 april 2012, 17:11

RegioBlokkering is ****. Waarom doet Nintendo het? Bij mijn GBA SP heb ik er geen last van.

Het spel ziet er leuk uit. Een beetje Rythym Heaven styltje. Hoop dat het toch naar Europa komt. Elite Beat Agents kwam toch ook naar Europa? God, wat was EBA goed.
Afbeelding
" http://www.Mush-Room.nl.ae"
Spoiler: toon
3DS-Friendcode: 1375-7297-7192
Afbeelding

Guan
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Guan » 16 april 2012, 17:14

NintendoJeroen schreef:Die komt niet naar Europa nee :). Sowieso is Namco qua releases van games enorm vaag.

Ik weet het, ik weet het. :cry: Af en toe overweeg ik zelfs om een Japanse 3DS te kopen.
Afbeelding

Rodericky

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Rodericky » 16 april 2012, 17:19

Gah, ik wil Taiko ook ;—;
Waarom zijn de leukste dingen hier niet te vinden? WHY!>

MarioKarter

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor MarioKarter » 16 april 2012, 17:36

En nee hoor, die Japanners die krijgen weer wat zij willen. Laat lekker alle games uitkomen over de hele wereld!
Now playing: Mario Kart 7 / Gunman Clive / Starfox 64 3D / VVVVVV

Most wanted: Luigi's Mansion 2 / Pokémon X&Y / Flipnote Studio 3D

Edesto

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Edesto » 16 april 2012, 17:47

Ik ben ook een enorme fan Taiko no Tatsujn. Ik heb de eerste 2 DS games toendertijd uit Japan geimporteerd, maar heb nooit de tijd gevonden om ook het derde deeltje te importeren. Toen ik al voor de launch hoorde dat de 3DS regionlocked zou zijn, wist ik al meteen dat dit zou gebeuren.

Wezzz

Berichtdoor Wezzz » 16 april 2012, 20:09

De kans is inderdaad verwaarloosbaar klein. Echt stom dat er een block op zit.
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

nin10do'h

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor nin10do'h » 16 april 2012, 20:22

Door dit zullen het gebruik van de r4 kaartjes later wel gaan stijgen ook al zijn ze er nog niet op de markt, maar dat is denk ik een kwestie van tijd.
Ja nu is m'n sig weg.

Fused King

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Fused King » 16 april 2012, 20:42

Mijn heer,

Uw problemen kunnen opgelost worden door het kopen van een 3DS uit Japan.

That is all.

Bakemonogatari.
ganbare
Afbeelding

Guan
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Guan » 16 april 2012, 23:56

Fused King schreef:Mijn heer,

Uw problemen kunnen opgelost worden door het kopen van een 3DS uit Japan.

That is all.

Bakemonogatari.
ganbare

Heb al meerdere malen overwogen om er eentje te importeren, maar dan moet ik alle games ook uit Japan laten importeren. Of... Ik verhuis gewoon naar Japan. 8-)

Also, Bakemonogatari ftw.
Afbeelding

Hina Kagiyama

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Hina Kagiyama » 17 april 2012, 2:05

Ik vind die regioblokkering van Nintendo ook dikke schijt. En wat was nou helemaal de reden van deze blokklering?
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster|LoL: HinaKagiyama

Rot

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Rot » 17 april 2012, 9:00

Hina Kagiyama schreef:Ik vind die regioblokkering van Nintendo ook dikke schijt. En wat was nou helemaal de reden van deze blokklering?
Ik denk dit: als iedereen hier games uit de VS zou importeren omdat ze daar eerder uit komen krijgt Nintendo of Europe er geen geld meer voor.

Erik

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Erik » 17 april 2012, 9:30

Hina Kagiyama schreef:Ik vind die regioblokkering van Nintendo ook dikke schijt. En wat was nou helemaal de reden van deze blokklering?

Misschien om piraterij wat dwars te zitten. Al denk ik zelf dat als piraterij er is voor de 3DS, dat er dan ook wel een manier komt om de 3DS regio vrij te maken.

Rot schreef:
Ik denk dit: als iedereen hier games uit de VS zou importeren omdat ze daar eerder uit komen krijgt Nintendo of Europe er geen geld meer voor.

Doen moet Nintendo of Europe dan maar wat meer games in Europa uitbrengen (of er voor zorgen dat ze komen), en niet alleen VS of JAP.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Spoiler: toon
Afbeelding

Tamara
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Tamara » 17 april 2012, 11:07

Rot schreef:

Op dit moment is het anders eerder Nintendo of America die zich daar zorgen om moet maken. Gamers hadden snel genoeg door hoe ze hun Wii regiovrij konden maken toen het erop leek dat Xenoblade niet in Noord-America zou verschijnen.

Maar je kijkt wel in de juiste richting. Die regiosloten zijn er om parallelle import te voorkomen. Op die manier kunnen de grote prijsverschillen in stand gehouden worden.

Parallelle import is in een groot deel van de wereld niet illegaal (als in: er zijn geen wetten die het expliciet verbieden), maar in bijvoorbeeld Japan mogen veel parallel geïmporteerde producten niet in winkels verkocht worden.

Het is niet allemaal ach en wee, want er is wel één groep die hier terecht baat bij heeft: kleine uitgevers. Een kleine Amerikaanse uitgever kan zich over het algemeen geen wereldwijde licentie veroorloven, maar een game uitgeven in de VS en Canada is wel een optie. Met hun kleine oplages kunnen Europese en Australische uitgevers onmogelijk concurreren met de prijzen van Amerikaanse uitgevers, maar ze kunnen de obscure titels wel algemeen verkrijgbaar maken in hun eigen gebied.

Aan de andere kant, Nintendo moet niet zeuren. Microsoft en Sony hebben ook geen probleem met (gedeeltelijk) regiovrije systemen!

raceneus

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor raceneus » 17 april 2012, 18:55

Heb ik even geluk niet in die exclsuieve japanse titles ben geintreseerd :p

Guan
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Guan » 20 april 2012, 21:04

Nou, in ieder geval een gelokaliseerde versie van Devil Survivor Overclocked. Dat is alweer een reden minder om geen 3DS te kopen. :)
Afbeelding

AuraWarriorXVI

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor AuraWarriorXVI » 20 april 2012, 23:16

Guan schreef:Nou, in ieder geval een gelokaliseerde versie van Devil Survivor Overclocked. Dat is alweer een reden minder om geen 3DS te kopen. :)

Wat? Waren Tales of the Abyss, Cave Story en Blazblue niet al redenen genoeg?
Please support Operation Hotblood.
https://www.facebook.com/OperationHotblood
~Mijn lot is om Nederland's beste filosofische, Engelstalige, fantasie schrijver te worden!~

Tamara
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Tamara » 21 april 2012, 8:57

Ik heb zo'n vermoeden dat Guan ook imports speelt/speelde op z'n PS2, en Blazblue en Cave Story zijn natuurlijk voor zowat elk systeem verkrijgbaar :)

Guan
Redactielid

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor Guan » 22 april 2012, 12:51

AuraWarriorXVI schreef:
Guan schreef:Nou, in ieder geval een gelokaliseerde versie van Devil Survivor Overclocked. Dat is alweer een reden minder om geen 3DS te kopen. :)

Ik ben geen Tales-fan en heb inderdaad Cave Story en BlazBlue al in bezit. :)
Afbeelding

MarioKarter

Ik wil mijn Taiko!

Berichtdoor MarioKarter » 23 juni 2012, 11:52

AuraWarriorXVI schreef:

Als ik Guan was geweest, ja.
Now playing: Mario Kart 7 / Gunman Clive / Starfox 64 3D / VVVVVV

Most wanted: Luigi's Mansion 2 / Pokémon X&Y / Flipnote Studio 3D

Thegamegamer

Berichtdoor Thegamegamer » 6 augustus 2012, 19:05

Moet deze game hebben !!!!!! Moet deze game hebben !!!!!!! Anders ga ik dood !!!!!!!! Anders ga ik dood !!!!!!!

Keer terug naar Blog Discussie