Joe
Redactielid

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Joe » 7 juli 2012, 10:00

AfbeeldingBen jij er ook zo een die klaagt over het beeld van je Wii? Grote kans dat het aan je kabel ligt. Verbazingwekkend genoeg haalt daardoor lang niet iedereen het maximale uit z'n console.

Standaard wordt elke Wii met een composite-kabel geleverd. Het bekende drietal – geel voor het beeld, rood en wit voor het geluid – zorgt ervoor dat de audiovisuele signalen van de Wii je tv bereiken. Maar voor vrijwel elke tv is er een veel betere kabel te krijgen.

Het verbaast me keer op keer weer hoe weinig mensen zich dat realiseren. Toen een bevriend stel onlangs een Wii in huis haalde en 'm aansloot op een forse HD TV, was het geklaag over de matige beeldkwaliteit van de Wii niet van de lucht. En het is niet de eerste keer dat ik het hoorde, want menige bekende komt met hetzelfde commentaar. Haal dan een betere kabel!

Koopje
Voor nog geen tien euro heb je al een (onofficiële, maar prima werkende) component-kabel, zodat je in een resolutie van 480p (de eerste trede op in de HD-trap, zeg maar) van je Wii-games kan genieten. En zelfs voor de meeste beeldbuis-tv's is er een RGB-kabel met scart-uitgang, die tenminste de kleuren van het beeld netjes weergeeft – in tegenstelling tot de composite-kabel, die ze in elkaar over laat vloeien.

De vraag is welke kabel(s) Nintendo standaard bij de Wii U gaat leveren. Het is inmiddels duidelijk dat de nieuwe console tot 1080p gaat, de hoogste resolutie die de PlayStation 3 en de Xbox 360 op dit moment aankunnen, maar dat is doorgaans alleen haalbaar met een HDMI-kabel. De kans dat Nintendo die standaard bij elke Wii U in de doos doet, is klein. Krijgen we dan straks weer hetzelfde liedje?

Vuurkracht
Het is te hopen van niet, zeker niet aangezien de Wii U nu al onder vuur ligt wegens een gebrek aan visuele vuurkracht ten opzichte van de nieuwe consoles van Microsoft en Sony. Het bij voorbaat aanleveren van een kabel die het maximale qua beeldkwaliteit van de Wii U naar je tv stuurt, zou dan wel eens een erg verstandige zet kunnen zijn.

Shinigami

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Shinigami » 7 juli 2012, 10:11

Nu je het zegt, Ik heb een HD tv en een iets oudere televisiekast.
Mijn Wii staat geïnstalleerd op die nou ja oudere televisiekast daar heeft de Wii beter beeld op.
Ook al zou het lukken op de HD tv maar zonder HDMI kabel krijg je er volgens mij toch niet al te veel uit je Wii. een goede HDMI kabel is dan ook noodzakelijk voor de Wii U. Een beetje meegaan met de tijd kan geen kwaad. :)
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

Cheesychu

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Cheesychu » 7 juli 2012, 10:13

Waarom is de kans klein dat er een HDMI kabel bij de WiiU zit?
Ik denk dat die kans er zeker is gezien deze tijd.
Dus een scart en HDMI kabel, daar maak je iedereen gelukkig mee.
Laatst bijgewerkt door Cheesychu op 7 juli 2012, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
https://secure.eu.playstation.com/proxy ... nType=file
3ds Tetris, Mario Kart 7
Cheesychu Fc: 4897-5957-7248

Tamara
Redactielid

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Tamara » 7 juli 2012, 10:21

RGB-kabel

Haha, RGB-kabels! Eerder kon je echt niet zonder, al helemaal niet als je een PlayStation (2) had. In 60Hz willen spelen en niet in het bezit zijn van een RGB-kabel? Geniet van je zwart-witbeeld! (Maar wil je een dvd'tje kijken terwijl er in een RGB-kabel in je PlayStation 2 steekt, dan wordt alles groen. Wat een lolbroeken daar bij Sony.)

De kans dat Nintendo die standaard bij elke Wii U in de doos doet, is klein.

Ik zou willen dat ik het hiermee oneens kon zijn, maar ik vrees ook dat het zo zou lopen. Ook al heeft iedereen en z'n hond nu een HD-televisie of twee, Nintendo zal beweren dat ze de console toegankelijk willen houden voor elke gebruiker, dus ook voor die drie mensen die nog een beeldbuis hebben.

Volstrekte onzin natuurlijk, want veel games zullen bijna onspeelbaar zijn op een beedlbuis. Alle details vallen weg. Tekst in Wii-games is vaak al te klein voor een ouderwetse televisie en het verschil in resolutie wordt alleen nog maar groter.

Maar hé, waarom HDMI-kabels (ter waarde van €2) meeleveren als je mensen ook kunt overtuigen een losse kabel voor €20 te kopen? Kassa!

Sa'vii

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Sa'vii » 7 juli 2012, 11:34

Ik heb mijn Wii met een componentkabel aangesloten, maar eerlijk gezegd vind ik het nog steeds gewoon baggerbeeld :P Als de grafische capaciteiten van een console al zo laag zijn maakt de upgrade van composiet of SCART naar component blijkbaar niet zoveel uit (of het valt mij gewoon niet op). Niet dat ik dat erg vind overigens; ik heb geen Wii voor de prachtige graphics, dat doe ik wel op een computer met stevige videokaart. Ook een PS3 en Xbox 360 kunnen zich daarmee niet meten.
Afbeelding

Erik

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Erik » 7 juli 2012, 12:01

Ik denk wel dat Nintendo wel een HDMI-kabel bij de WiiU er gewoon standaard bij doet, die dingen kosten bijna niks meer tegenwoordig (de 'standaard' HDMI's) dus zo'n moeite is dat niet voor Nintendo.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Spoiler: toon
Afbeelding

Tamara
Redactielid

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Tamara » 7 juli 2012, 12:51

Het gaat er niet zo zeer om wat het kost als ze het wel doen, maar wat het kan opleveren als ze het niet doen. Hetzelfde als met dat opladerverhaal. Op systemen wordt over het algemeen niet veel verdiend, het echte geld zit 'm in de accessoires die mensen erbij (moeten) kopen.

mariomac

Re: Kink in je tv-kabel

Berichtdoor mariomac » 7 juli 2012, 13:09

Ik denk dat ze dit inderdaad als accessoire moeten verkopen. Maar standaard zou ook niet mis zijn!
Afbeelding

Daan

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Daan » 7 juli 2012, 13:09

Ik heb nooit zo'n andere kabel gehad voor mijn Wii, omdat ik waarschijnlijk het verschil toch niet zou merken tussen RGB en composiet. Ik had eerst een beeldbuis-TV (4:3) op mijn kamer staan, en als ik daarop probeerde Zelda Skyward Sword te spelen kon ik de teksten niet lezen, zo onscherp. Nu ik een breedbeeld TV heb, die volgens mij tot 420p aankan, kan ik alles wel goed lezen. Ik zou het best flauw vinden als Nintendo echt denkt dat iedereen nog een beeldbuis heeft en daarom HDMI-kabels los gaat verkopen. Ik weet niet of ze een HDMI-kabel gaan meeleveren, van de ene kant zou het gerust kunnen want zo'n kabel kost niks, maar van de andere kant kunnen ze natuurlijk ook krenterig gaan doen net als met de oplader van de 3DS XL en gewoon de hele handel los verkopen.

Dat laatste zie ik nu nog goed gebeuren, helaas...

Erik

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Erik » 7 juli 2012, 13:11

Maar waarom zou Nintendo NU bij de WiiU dan geen (HDMI-)kabel erbij doen? Al sinds de NES hebben ze er kabels bij gedaan voor de tv. Dat ze misschien nog wel HDMI-kabels los verkopen snap ik nog wel, maar ik vind dat er gewoon bij hoort te zitten. Moeten we straks ook nog de voedingskabels los kopen?
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Afbeelding

Matthiman

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Matthiman » 7 juli 2012, 14:04

Toen ik mijn Xbox 360 kocht kreeg ik ook geen HDMI-kabel, heb dan maar die van de Blu-ray speler gepakt.

Zo erg is het niet voor mij dus :)
Afbeelding
5 Kid Icarus: Uprising AR-kaarten te ruil:
Hawkeye Bow - 123
Earthmaul Club - 144
Skuttler Cannoneer - 196
Speed Boots - 349
Killer Eye - 356

Als je wil ruilen, PM me maar :)

Kjeldvankeulen

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Kjeldvankeulen » 7 juli 2012, 15:00

Ik gebruik al jaren component kabels voor mijn wii en de enige reden waarom het er scherper uitziet is omdat het meer pixels heeft. Het beeld wordt niet opeens veel mooier. Het verschil is klein maar als je een HD-TV hebt is het zeker een aanrader.

superX

Berichtdoor superX » 7 juli 2012, 15:02

Ik vind dat ze z'n HDMI-kabel er gewoon bij moeten leveren want anders zullen ze misschien er wel klanten mee mislopen.
3DS:
Friendcode: 5284-1831-4537 Mii-naam: Alex
WiiU:
ID: BoyLink.
Pm mij als je me hebt toegevoegd!

Tamara
Redactielid

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Tamara » 7 juli 2012, 15:14

Erik schreef:Maar waarom zou Nintendo NU bij de WiiU dan geen (HDMI-)kabel erbij doen? Al sinds de NES hebben ze er kabels bij gedaan voor de tv. Dat ze misschien nog wel HDMI-kabels los verkopen snap ik nog wel, maar ik vind dat er gewoon bij hoort te zitten. Moeten we straks ook nog de voedingskabels los kopen?

Dan doen ze gewoon zoals Sony en Microsoft (deden?): ze stoppen er een standaard composietkabeltje bij.

626b
Moderator

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor 626b » 7 juli 2012, 16:28

Tamara schreef:
Erik schreef:Maar waarom zou Nintendo NU bij de WiiU dan geen (HDMI-)kabel erbij doen? Al sinds de NES hebben ze er kabels bij gedaan voor de tv. Dat ze misschien nog wel HDMI-kabels los verkopen snap ik nog wel, maar ik vind dat er gewoon bij hoort te zitten. Moeten we straks ook nog de voedingskabels los kopen?

Dan doen ze gewoon zoals Sony en Microsoft (deden?): ze stoppen er een standaard composietkabeltje bij.

Waarom dat? Alle moderne TVs hebben HDMI en wie wil de WiiU nou spelen op zo'n kleine oude beeldbuis? De games worden gemaakt voor het grote scherm waardoor games soms onspeelbaar zijn op de oude TVs. Daarbij zullen de games die met geweldige grafische kwaliteit en veel detail worden gemaakt er niet uitzien op een HD TV als je ze met een composiet aansluit. Doe maar gewoon HDMI, dan komt het wel goed.
Infinite Egoboosts + Mudkip + El Psy Congroo
Tofheidschart! http://i56.tinypic.com/346pyjr.png LUCZ = BCF
HET IS SJOERD!
DEGENE DIE EEN VIJAND DE GRACHT IN BOERT!
UBER SJOERD!
DEGENE DIE VIJANDEN VLOERT!©

Wees liev en koop

Tamara
Redactielid

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Tamara » 7 juli 2012, 16:35

Omdat er zo meer geld te verdienen is. Natuurlijk wil iedereen een in HD-kwaliteit spelen, maar niemand laat de console die ze graag willen liggen, omdat er geen HDMI-kabeltje in de doos zit. Die losse kabels verkopen dus wel.

Om het even heel simpel neer te zetten:
99% heeft een HD-televisie
1% heeft nog een beeldbuis
Als je er een composietkabel bijdoet, zal het grootste deel van die 99% alsnog een HDMI-kabel aanschaffen. Doe je er een HDMI-kabel bij, dan zal hooguit 1% een nieuwe kabel aanschaffen. Hoe is er meer geld te verdienen? Precies, door er geen HDMI-kabel bij te doen.

626b
Moderator

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor 626b » 7 juli 2012, 16:47

Ja, daar heb je wel een punt. Het is dus allemaal puur business -> meer geld. Te verwachten van een bedrijf, maar toch jammer. Wat gaan ze hierna doen, geen laders meer bij hun handhelds stoppen? :F

Ik vraag me wel af wat voor uitgang Nintendo dan in de WiiU stopt, gewoon HDMI of een eigen? Want dan zou je ook nog een speciale Nintendo WiiU HDMI kabel moeten kopen in plaats van een normale HDMI kabel die de meeste mensen toch al hebben. En speciale Nintendo kabels kosten uiteraard ietsie meer...
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Erik

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Erik » 7 juli 2012, 17:05

Tamara schreef:

Maar moet Nintendo dit net zoals Sony en MS gaan doen? Lijkt mij jammer dat consoles dan steeds minder 'compleet' worden verkocht zodat de bedrijven meer geld kunnen verdienen. :?
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Afbeelding

Hina Kagiyama

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Hina Kagiyama » 7 juli 2012, 18:39

Ik heb toen ook zo'n kabeltje aangschaft, maar ik merkte eerlijk gezegd amper verschil. Maargoed, 480p is ook nog geen HD.
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster|LoL: HinaKagiyama

Woep

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Woep » 7 juli 2012, 19:51

Wij hadden nog een ouwe beeldbuis toen de Wii in huis kwam. Toen we naar een platte tv overstapten was het beeld echt verschrikkelijk slecht, alsof je je rood-cyaanbrilletje was vergeten op te zetten :')

Toen een componentkabel gekocht en het zag er stukken beter uit! Maar de hoeveelheid verschil die je ziet zal per toestel wel weer anders zijn.

Volgens mij héb ik niet eens een HDMI-kabel, maar ik zal er wel direct een kopen als hij niet bij de Wii U zit (aangenomen dat ik die ook koop).

Adr990

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Adr990 » 7 juli 2012, 20:26

Ik heb een Component kabel voor de Wii gemaakt uit een Compesite kabel die bij de Wii zat. :p

viewtopic.php?f=10&t=7341

Ik vond het natuurlijk leuk om te doen. (+ gratis component kabel)
Maar heeft hier niet echt aangeslagen ofzo. :P

Die Component kabels van Dealextreme enzo die hebben meestal problemen zoals ik ook in het topic uitleg, en ik wilde geen 30 euro betalen voor de Nintendo kabel, welke dan wel goed beeld gaf en geen storingen what so ever..

En dat was mijn oplossing toen ik een HDTV kocht.. Ziet er echt geniaal veel beter uit.

cac

Berichtdoor cac » 8 juli 2012, 8:57

Nintendo verdient daar toch niks aan. In iedere middel grote stad is wel een discount winkel te vinden waar die kabels voor 2 euro liggen. Of is iedereen zo schaapachtig dat ze bij een game zaak een HDMI kabel voor 20 euro kopen waar Nintendo opstaat. Als ze nu nog aan de aansluiting van de WII U een andere aansluiting hebben als standaard boycot ik ze.
Je kan wel denken wat je wilt doen, het is onmogelijk om alles te doen wat je denkt.

Tamara
Redactielid

Berichtdoor Tamara » 8 juli 2012, 9:14

cac schreef:Nintendo verdient daar toch niks aan. In iedere middel grote stad is wel een discount winkel te vinden waar die kabels voor 2 euro liggen. Of is iedereen zo schaapachtig dat ze bij een game zaak een HDMI kabel voor 20 euro kopen waar Nintendo opstaat. Als ze nu nog aan de aansluiting van de WII U een andere aansluiting hebben als standaard boycot ik ze.

Hé, wij weten ook wel dat die goedkope kabels net zo goed zijn, maar dat weten veel andere mensen niet. Die willen gewoon een kabel voor beter beeld en duurder betekent beter, toch? En officieel is toch het allerbeste? En dan liggen die kabels ook nog vlak naast de console in de Mediamarkt en speelgoedwinkels. Voor een grote groep mensen is de keuze dan snel genoeg gemaakt.

Erik

Kink in je tv-kabel

Berichtdoor Erik » 8 juli 2012, 10:37

Jammer dat mijn tv op me kamer geen component heeft, alleen HDMI :( Gelukkig heb ik tv beneden met component, maar component is volgens mij nooit echt zo veel gebruikt. Ik denk zelf dat de meeste van RGB-kabels meteen naar HDMI zijn gegaan.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Afbeelding

Wezzz

Berichtdoor Wezzz » 8 juli 2012, 15:18

Ik zit eigenlijk nooit met kabels te friemelen. Ik kreeg een HD-kabel bij mn Xbox, dus die heb ik verwisseld, maar daar houdt t ook bij op. Het heeft niks te maken met een gebrek aan kennis, maar meer moeite en het feit dat mijn TV ontiegelijk oud is...
Now Doing:
Wii: Super Paper Mario
3DS: Luigi's Mansion 2
DS: Pokémon Ranger - Shadows of Almia
Xbox 360: Halo 4
GC: Luigi's Mansion

Leest: CSI: Bewijskracht
TV-serie: Bones, Season 4, Ep 5

626b
Moderator

Berichtdoor 626b » 8 juli 2012, 15:25

cac schreef:Nintendo verdient daar toch niks aan. In iedere middel grote stad is wel een discount winkel te vinden waar die kabels voor 2 euro liggen. Of is iedereen zo schaapachtig dat ze bij een game zaak een HDMI kabel voor 20 euro kopen waar Nintendo opstaat. Als ze nu nog aan de aansluiting van de WII U een andere aansluiting hebben als standaard boycot ik ze.

Plus, het kan zijn dat Nintendo lekker ons gaat naaien door geen gewone HDMI naar HDMI kabel te gebruiken, maar een speciale HDMI naar "Nintendo WiiU aansluiting". Kassa!
HET IS SJOERD!
UBER SJOERD!

Wees liev en koop

Matt

Berichtdoor Matt » 10 juli 2012, 16:18

Als je op 0.30 minuten in het onderstaande filpje kijkt, zie je dat er een gewone aansluiting zit voor HDMI.Dus het is geen probleem om een willekeurige HDMI kabel aan te sluiten.http://www.youtube.com/watch?v=N84qE2Xm17A&feature=related

Raider_NL

Berichtdoor Raider_NL » 11 juli 2012, 12:58

Een componentkabel maakt geen wereld van verschil, maar verbeterd wel de kleuren. Dat is wat ik heb gemerkt, tenminste. Bij spellen met veel kleur en licht, zoals Skyward Sword, Super Mario Galaxy en Sonic Colours zal het verschil wel merkbaar zijn, maar niet aan te wijzen.

Devarynn

Berichtdoor Devarynn » 11 juli 2012, 15:03

Raider_NL schreef:Een componentkabel maakt geen wereld van verschil, maar verbeterd wel de kleuren. Dat is wat ik heb gemerkt, tenminste. Bij spellen met veel kleur en licht, zoals Skyward Sword, Super Mario Galaxy en Sonic Colours zal het verschil wel merkbaar zijn, maar niet aan te wijzen.

Inderdaad, voornamelijk de kleuren worden beter en minder vlekkerig. Voor de rest blijft het dezelfde resolutie e.d. De componentenkabel had ik op dag 1 er al bij besteld.
Afbeelding

Keer terug naar Blog Discussie