Olivier
Redactielid

Mario-moeheid

Berichtdoor Olivier » 25 augustus 2012, 12:22

AfbeeldingIk was én ben de grootste fan van Nintendo's mascotte en parttime loodgieter, Mario. Maar Nintendo maakt het me wel steeds moeilijker. New Super Mario Bros. 2 is oude wijn in nieuwe zakken - voor de zoveelste keer.

Ik heb niet de intentie om met dit blogje een verkapte review van New Super Mario Bros. 2 voor de Nintendo 3DS te schrijven, daarvoor moet je de volgende [N]Gamer binnenkort maar gaan lezen. Waar ik het wél over wil hebben, is de sleetsheid die nu zelfs in de grootste formule van Nintendo sluipt. New Super Mario Bros. voor DS en Wii zetten die trend een aantal jaren geleden al in, maar nodigden wegens grote verkoopsuccessen Nintendo aan om daar ook weer vervolgen op te maken. Een goede zaak voor Nintendo's portemonnee, minder voor de kracht van de serie. De Mario-moeheid doet zijn intrede.

Lee Towers
Begrijp me niet verkeerd, want ook ik kan zeker genieten van die dekselse Mario die weer door tientallen 2D-levels heen rent, springt en zwemt. Ik heb dit echter allemaal al eens eerder gezien... niet een beetje, maar precies zo. De vijanden, de achtergronden, de eindbazen, de muziek, zelfs de menuutjes: het is allemaal copy-paste werk uit vorige games. Terwijl ik onder de indruk was van de creativiteit en vindingrijkheid waarmee Super Mario Galaxy 1 en 2 gemaakt waren, blijken de "New"-games niet bepaald voor vernieuwing te staan. Nintendo doet dat onder het mom van nostalgie: kijk eens, alles is nog net zo als vroeger! Maar dat kun je niet eeuwig volhouden. Bouw je te lang voort op oude successen, dan loop je het risico een karikatuur van jezelf te worden. De Lee "You'll Never Walk Alone" Towers van de gamesindustrie.

Creatieve armoede
Goed, ik zet het misschien wat dramatisch aan, maar mijn zorgen zijn oprecht. Tijdens het spelen van New Super Mario Bros. 2 bekroop mij het gevoel dat een paar enthousiaste fans de hand hadden weten te leggen op de level editor van New Super Mario Bros. en zo tot een - goed in elkaar gezette - eigen versie waren gekomen. Immers, als je goed kijkt zie je dat zelfs de gameplay-mechanismen (bewegende platformpjes, spookhuizen, rollende ballen, wegvallende blokken) exact gelijk zijn. Een gouden versie van de Fire Flower toevoegen als power-up is een mooi voorbeeld van de creatieve armoede die toegeslagen heeft.

De Galaxy Treatment
Ik denk dat het tijd wordt om de 2D-Mario's de Galaxy-treatment te geven. Oftewel: houd een paar belangrijke elementen in de reeks... en vergeet de rest. Verzin nieuwe power-ups en vijanden (zoals in Galaxy), doe iets meer moeite om een verhaal neer te zetten en verras de speler weer eens. Want wat je ook van New Super Mario Bros. 2 vindt, één ding zul je met me eens moeten zijn: het spel verrast nooit écht. Niet zoals Super Mario Bros. 3, Super Mario World of Super Mario 64 dat deden.

De New Super Mario. Bros-games hebben nog een lange weg te gaan voordat ze met recht "New" genoemd kunnen worden.

Hina Kagiyama

Mario-moeheid

Berichtdoor Hina Kagiyama » 25 augustus 2012, 12:31

Dit is ook eigenlijk de reden dat ik NSMB2 helemaal nog niet van plan ben te kopen. Als het ooit goedkoop is haal ik het wellicht, maar ik vind het nu zijn geld nog niet waar. Als ik meer van hetzelfde wil spelen, kan ik net zo goed een oude Mario herspelen.
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster|LoL: HinaKagiyama

jmaster

Re: Mario-moeheid

Berichtdoor jmaster » 25 augustus 2012, 12:35

ik denk dat dat oude wijn in nieuwe zakken voor nintendo het beste werkt.de kopers weten wat ze krijgen, en weten ook dat het ongeveer de kwaliteit van de vorige games heeft.(daarom heb ik nsmb2 ook).en al is het telkens het zelfde, nintendo gaat niet opeens een nieuwe serie van mario beginnen, veel te riskant,beter bij je werkende recept blijven dan een nieuwe minder winst makende beginnen.
Nooit echt actief geweest hier, en nu heb ik daar spijt van :(

HappyMaskSalesman

Berichtdoor HappyMaskSalesman » 25 augustus 2012, 12:36

Eens. Ik ga dit spel ook niet kopen. Zo'n nieuwe trailer bij Nintendo Direct creeert toch altijd wel kriebels, maar na een tijdje zijn die ook weer weg. Het is weer een smak geld voor een game die niet veel anders is dan de DS variant. En van een paar ingekleurde oude power ups loop ik ook niet echt warm. Nee, dan geef ik het geld liever uit aan Zelda games. Die veel meer vernieuwing hebben in iedere game.

Woep

Mario-moeheid

Berichtdoor Woep » 25 augustus 2012, 12:40

Amen. Ik heb het sowieso een beetje gehad op dat teren op oude successen. Zou wel eens, in plaats van "<personage van 20 jaar oud> keert terug naar zijn roots!", iets volledig nieuws willen zien met dezelfde Nintendo-allure waar we vroeger zo verliefd op werden. Heb zelf wel ideeën, maar ja, wie niet? Nintendo moet zelf het risico durven nemen.

En NSMB is natuurlijk het ergste voorbeeld. Mario is nu al zo vaak "back to basic" gegaan, dat ik me afvraag of hij ooit nog iets anders zal doen. Zelfs het "feest van herkenning" dat groene buizen en Goomba's zouden moeten opwekken, voelt allang niet meer als een feest. Het zijn nog steeds solide spellen, maar de magie is weg.

Ik dacht altijd dat dit door mijn leeftijd/ontwikkeling kwam. Dat ik gewoon te veel gegroeid ben om dat spul nog te kunnen waarderen, dat mijn smaak veranderd is en dat ik daar niemand de schuld van mag geven. Maar ik krijg steeds meer het idee dat Nintendo ook gewoon iets fout doet.

Hyourinmaru

Mario-moeheid

Berichtdoor Hyourinmaru » 25 augustus 2012, 12:45

@ op: Eindelijk iemand die het door heeft.

Jesperr

Berichtdoor Jesperr » 25 augustus 2012, 12:55

Nintendo moet de Mario-Karts en de Mario partys gewoon eens achterwege laten en een hele nieuwe game-reeks beginnen.
3DS Friendcode: 2578-3291-7968
PSN: Prince_Zolum

daniel482

Berichtdoor daniel482 » 25 augustus 2012, 12:59

jmaster schreef:ik denk dat dat oude wijn in nieuwe zakken voor nintendo het beste werkt.de kopers weten wat ze krijgen, en weten ook dat het ongeveer de kwaliteit van de vorige games heeft.(daarom heb ik nsmb2 ook).en al is het telkens het zelfde, nintendo gaat niet opeens een nieuwe serie van mario beginnen, veel te riskant,beter bij je werkende recept blijven dan een nieuwe minder winst makende beginnen.

Hihaho, je bezorgt me een hele lachbui vandaag. Noem je dit nu spellen met een goede kwaliteit? Ze zijn telkens veel te makkelijk - de eerste wereld van de eerste Mario Bros op de NES is moeilijker dan alle New Super Mario Bros. spellen bij elkaar. Neem een willekeurig level uit Mario Bros the lost levels en je bent met dat level alleen al langer bezig dan met alle NSMB's. Kwaliteit durf ik het ook echt niet te noemen. Voor één keer een origineel ontworpen design met een leuk tintje van vroeger, en dat kan je 4 jaar later misschien met flink wat vernieuwing nog een keer doen. Maar 4x precies hetzelfde spel, met dezelfde levelonderdelen (ja, die goomba's, spinnewebben, vlaggetjes en paddestoelen zijn regelrecht gekopieerde sprites van het eerste spel) en alleen hier en daar een klassieke power up met een nieuw kleurtje gaat mij en vele anderen keihard vervelen. 1 NSMB game is leuk en misschien dat ik die op de Wii U wel koop omdat dat een leuke launchtitel is maar meer moet het niet worden. Altijd maar weer hetzelfde. Galaxy 1 was geweldig, Galaxy 2 had ik al een te makkelijk gevoel bij een allesbehalve origineel design.
Afbeelding
Klik hierboven en beleef het ultieme Nintendo-gevoel!

Hier een (groot) deel van mijn Zelda collectie!

YT123

Mario-moeheid

Berichtdoor YT123 » 25 augustus 2012, 13:05

Ik ga dit spel ook niet kopen, en ik twijfel ook nog over New Super Mario Bros. U..
Maar ik vond de Galaxy-games niet zo geweldig, deel 1 nog wel uitgespeeld, maar deel 2 heb ik meteen weer verkocht. Het liefst brengen ze weer een 3d mario uit, maar dan gewoon in het mushroom kingdom.
Afbeelding
Doe mee aan de Nonary Game #10!!

Ndoll1

Berichtdoor Ndoll1 » 25 augustus 2012, 13:08

Een reboot/heruitgave/vervolg op sunshine zou ik nou geweldig vinden. Een van de leukste mario games die ik ooit heb gespeelt.
http://elitenintendo.com Misschien wel het beste alternatief na [N]Gamer.

Geef svp even bericht als je via mij op de site komt.

Shinigami

Mario-moeheid

Berichtdoor Shinigami » 25 augustus 2012, 13:12

Ik ben het helemaal met je eens, je speelt het spel met de gedachte van: heb ik dit al eens eerder gespeeld?! Ik hoop dan ook dat New Super Mario Bros. U meer creatief zal worden, dat is tof voor ons dan, hoop ik. Nieuwe werelden, nieuwe muziekjes en misschien het verhaal eens wat aanpassen. Maar niet te veel natuurlijk; het old school gevoel moet er nog steeds inzitten, als je het mij vraagt.
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

alexer112

Berichtdoor alexer112 » 25 augustus 2012, 13:20

ik vind super mario galaxy 1 en 2 , mario bros 1 , OOT , Pokemon black en Super smash bros brawl de beste games die er zijn. maar nsmb 2 is geen aankoop waard het lijkt veel op de oude games dus ze moeten met echt iets nieuw komen!
Mijn 3DS friendcode is: 1203-9306-3787 Naam: Aleks
Games: Pokemon Pearl , Pokemon Black , Super Mario 3D Land, Kid Icarus: Uprising, Heroes of Ruin, Pilotwings Resort ,Super Scribble Nauts, Mario kart 7, The legend of Zelda Ocarina of time.

Timothy

Mario-moeheid

Berichtdoor Timothy » 25 augustus 2012, 13:48

Ik dacht echt dat NSMB2 geweldig, origineel en nieuw zou gaan aanvoelen. Maar na het spelen van de game, is mijn mening toch veranderd. Het is inderdaad allemaal hetzelfde. Ik vind het ook jammer dat Nintendo maar niet van dat 'je moet de prinses redden' verhaal af wilt. Je zou zoveel meer kunnen doen met de Mario reeks, maar dat doen ze helaas niet. Daarbij, NSMB2 had beter een game kunnen worden met Wario in de hoofdrol. Erg jammer, ik mis de oude originaliteit van Nintendo.
3DS friendcode: 4296 - 4249 - 6496
Wii U naam: Timschelhaas
PM me even als je me toevoegt :)

Naamloos

Berichtdoor Naamloos » 25 augustus 2012, 14:00

Mario is al meer uitgemelkt dan CoD
Afbeelding

nin10do'h

Berichtdoor nin10do'h » 25 augustus 2012, 14:03

Ze moeten nu echt even Mario in een nieuw jasje stoppen. Dit is ook 1 van de rede waarom ik ook overgestapt ben naar een andere console.
Ja nu is m'n sig weg.

samgamer58

Berichtdoor samgamer58 » 25 augustus 2012, 14:35

Ben het helemaal met je eens. Daarom ga ik m ook niet kopen, nintendo moet gewoon een hele nieuwe mario creëren, het zal wat werk kosten maar dan heb je wel een goede game. Net als bij Mario Galaxy

Noxum

Mario-moeheid

Berichtdoor Noxum » 25 augustus 2012, 14:41

Inderdaad, jammer dat deze spellen zo waanzinnig goed verkopen, maar waarom zou Nintendo deze games ook niet blijven maken? Hoe slecht/saai/makkeijk ze ook zijn, als ze record na record neer blijven zetten zal Nintendo alleen maar blij zijn dat ze enkel hoeven te copy/pasten. Ik snap ook niet waarom in de poll van het Wii U-topic New Super Mario Bros. U met afstand de meest gewilde game is.
Pure luiheid dit.
( ͡° ͜ʖ ͡°) Hoi

Apenknul

Mario-moeheid

Berichtdoor Apenknul » 25 augustus 2012, 15:02

Van mij mogen ze in de volgende 2D Mario sowieso een klein verhaaltje maken, zoals Super Mario Bros. 3. Waarbij je de staf die de koopa kids hadden afgepakt van de koningen van de werelden, en die jij dan weer moest heroveren.
En reuzenwereld mag van mij weer terugkomen. Al zag ik die volgens mij wel in de trailer van NSMBU.
Afbeelding
Een ijsbeer zonder appeltaart is als een palmboom op de Noordpool.©

Sinrevi

Berichtdoor Sinrevi » 25 augustus 2012, 15:44

Ik houd het voorlopig wel bij Mario 3D Land.
Afbeelding

Gerthein
Redactielid

Mario-moeheid

Berichtdoor Gerthein » 25 augustus 2012, 15:56

Ik zal niet teveel vooruitlopen op de review, maar ik wil wel verklappen dat ik het niet geheel met je oneens ben. ;)

Dat gezegd hebbend: lang, lang geleden was de kritiek op Super Mario World ook dat 't te weinig vernieuwend was tov. deel 3. Inmiddels is het niettemin een zeer geliefde titel in de reeks. Toch nam Nintendo de kritiek toen wel ter harte en gooide men met Yoshi's Island het roer om: die game was pure verrassing, en met een nieuwe 2D Mario kwam met vervolgens pas in 2006. Een dergelijk stukje herbezinning lijkt me nu weer op z'n plaats... maar eerst krijgen we 'helaas' de Wii U-versie nog. Daar verheug ik me wel op (de co-op modus wordt sowieso lachen), maar veel vernieuwing zal ook die titel niet brengen, vrees ik.

EDIT: Wil ook even zeggen: NSMB2 heeft gemeen met SM3DL en NSMBWii dat 't spel een stuk leuker wordt als je a) alle star coins probeert te scoren en b) tot de laatste, 'geheime' levels doordringt. Van die drie titels gold dat het sterkst voor SM3DL: die game steeg daardoor voor mij van een dikke 8 naar een 9+.

Danique

Berichtdoor Danique » 25 augustus 2012, 16:26

Voor mij was het een zware miskoop.Mario moeheid, perfecte omschrijving helaas.
3DS friend code: 3823 - 9718 - 1917
Stuur maar een PM als je me hebt toegevoegd.

Michelangelos

Mario-moeheid

Berichtdoor Michelangelos » 25 augustus 2012, 16:44

Ik heb al tijden last van Mario platformer moeheid. Heb na Super Mario Galaxy geen mario platformer meer gekocht en aangeraakt.
Voor mij blijft Sunshine gewoon het deeltje dat ik het leukste vond.
Dat eeuwige 2D scroller vind ik nu wel achterhaald, levels zijn zo te berperkend en vooral te makkelijk.
Afbeelding

Chey<3DS

Mario-moeheid

Berichtdoor Chey<3DS » 25 augustus 2012, 16:53

net zo als met Pokemon, de rpg's blijven het zelfde, het lijkt het allemaal op de eerste gen maar ik weet zeker dat de oude fans ook echte vernieuwingen willen zien! maak een 3d wereld zo als in XD lekker rondlopen kan dan nog steeds! ook kunnen ze dat met pokepark wii, en ook op de DS en 3ds hebben ze bewezen dat ze het kunnen met pokemon ranger en met de pokedex 3d! ze kunnen alles! en ook met mario.
alleen zijn ze te bang om te veranderen en dat zal nu of later een groot probleem worden

en de andere spellen van pokemon blijven ook altijd hangen in het eerste idee
My Handmade Merchandise:
viewtopic.php?f=25&t=12022

Michelangelos

Mario-moeheid

Berichtdoor Michelangelos » 25 augustus 2012, 17:04

Pokemon is een andere discussie, want je hebt daar 2 hele duidelijke fanbases.
En die beslaan beide ongeveer 50%.
De ene helft vind inderdaad dat er verandering moet komen, de andere helft wil geen verandering.
Maar ik weet niet, ik beleef meer plezier aan Pokemon deeltjes A, B en C dan aan Mario deeltjes A, B en C
Afbeelding

Spuit11

Mario-moeheid

Berichtdoor Spuit11 » 25 augustus 2012, 17:42

NSMBU wordt leuker door de co-op. Nieuwe afgronden om iemand in te duwen, op elkaar springen Het 3DS-deel is zelfs nog onorigineler dan de fangames die op internet rondzwerven. Nintendo zou de Mario-series inderdaad eens moeten herzien: Anders zie ik bij het volgende Mario-artwork yentekentjes in Mario's oh zo vrolijke grimas. Super Mario Sunshine, Super Mario World , Galaxy en 3 waren originele titels, waarom kan Nintendo dat nu niet met de 'New' serie.
Afbeelding

Kyoto

Mario-moeheid

Berichtdoor Kyoto » 25 augustus 2012, 18:30

NSMB2 was inderdaad een (kleine) teleurstelling. Hopelijk hoort Nintendo alle negatieve reacties op dit spel. Er zijn er immers genoeg.

Waar ik écht heel veel zin in zou hebben is een Mario Galaxy 3 op 3DS. Inderdaad, behoudt een paar dingen en verzin er iets compleet nieuws omheen. De twee eerste galaxies waren zo ongelooflijk origineel, dus met deel 3 moet dat ook nog wel lukken.

Alhoewel ik denk dat er niet nog meer Mario-games voor 3DS ontwikkeld gaan worden. We hebben immers al een 3D- en een 2D-versie van de loodgieter. Misschien verrast Nintendo ons nog.
Pokémon White 2 FC: 4728 5828 8436
Afbeelding

rool12

Mario-moeheid

Berichtdoor rool12 » 25 augustus 2012, 18:43

Mario vind ik ook niet altijd even leuk. Altijd hetzelfde... Zelda in tegendeel blijft leuk naar mijn mening. Dat spel zal mij nooit vervelen omdat het altijd een hele andere verhaal, gameplay en graphics heeft.

Guitarherozero

Mario-moeheid

Berichtdoor Guitarherozero » 25 augustus 2012, 18:54

Ah dus ik ben niet de enige. Ben het volledig eens met de blog. Nintendo moet zich diep schamen voor de games die ze tegenwoordig uitbrengen, zo voorspelbaar en onorigineel als de pest.

Marco
Moderator

Mario-moeheid

Berichtdoor Marco » 25 augustus 2012, 18:55

Ik vind het persoonlijk jammer hoe de New Super Mario Bros games zo standaard aanvoelen. Ze bouwen voort op de eerste SMB, maar negeren vrijwel alle verbeteringen van Mario Bros 2, 3 en World. Ik snap dat ze het simpel en toegankelijk willen houden, maar destijds was Mario World de eerste game die ik ooit speelde en ik kwam er als 4-jarige metalhead er goed doorheen. Ook voelen de werelden zo zielloos en simpel aan, je hebt je standaard vuur, ijs en woestijnwerelden maar er wordt zo weinig mee gedaan dat ze allemaal gewoon hetzelfde aanvoelen.

Als Nintendo dan toch doorgaat met de "New Mario" serie zou ik graag een New Super Mario World willen zien met grote levels en een fatsoenlijke map.

SSJ4

Mario-moeheid

Berichtdoor SSJ4 » 25 augustus 2012, 19:06

Ik het er ook mee eens dat New Super Mario Bros te weinig vernieuwd. Elke keer opnieuw hetzefde design en dezelfde werelden in een andere volgorde. De Wii U versie veranderd nog tenminste het design van de achtergronden, waardoor het geheel een beetje aantrekkelijker oogt. 2D Mario's verkopen over het algemeen beter dan de 3D varianten, dus ik snap wel dat Nintendo die sneller produceert. Maar zolang dat Nintendo het saaie design van New Super Mario Bros blijft gebruiken koop ik ze niet, dan wacht ik liever wat langer op een nieuwe 3D Mario van EAD Tokyo.
Fly away now.
3DS FC: 1805 - 3371 - 5189 PM als je me toevoegd

Volgende

Keer terug naar Blog Discussie