Sinds mario kart 7 uit is, betsaan er 120 mariokart banen(de arcade versies niet meegerkened). Ik vond dat eeen mooi getal om er een top van te maken. Ik heb alle mario karts, en ze allen regelmatig gespeeld, waardoor ik ze kan beoordelen. Er moet wel bij gezged worden dat ik sommige banen, vooral die van de gba, heb gespeeld om te reviewen, en verder niet omdat ik daar zin in had, en voor het pelzier ging.
Ik heb de banen beoordeeld op een paar punten:
#1: hoe is de baan in het origineel, in het spel waar de baan als eerste voorkomt? Ik vergelijk waar nodig met andere banen van die versie.
#2: Hoe is de baan als retro, of hoe zou de baan als retro zijn? Sommige snes-banen komen 2x als retro voor: als gba, en als ds, 3ds of wii versie. Daarbij kijk ik vooral naar de nieuwere versie. bij de andere snes-banen kijk ik ook naar hoe deze als nieuwe retro versie zou zijn.
#3 time trials. Sommige banen vind ik leuker om time trials te rijden dan andere.
#4 muziek. Vooral bij de rainbow is dee belanrgrijk. maar er zijn ook andere banen waar de muziek een rol speelt.
#5persoonlijke herrinnering.
De top is persoonlijk. Er kunnen daarom grote verschillen zijn met jouw mening. Ik ben wel benieuwd naar jullie kijk op deze lijst.
Ik verdeel de top over 12 dagen: iedere dag komen er 10 bij, op weg naar de nummer 1!
Om je te kunnen plaatsen in diepersoonlijek herrinering, geef ik hier mijn globale mario kart historie:
2001: Ik krijg mario kart 64. Het is mijn 3de spel voor de n64. De 1ste was super mario 64, de 2de donkey kong 64. die zijn beide voor mijn verjaardag. Mario kart 64 komt er later bij.
8 april 2004: ik krijg mario kart: double dash! Dit is voor mijn verjaardag, gelijk met de gamecube.
2007: de ds met mario kart ds wordt gekocht. Dit is voor het vertek van de vakantie, om deze dus goed door te komen
8 april 2009: Ik krijg een wii met daarbij super mario gaalxy. Ik was eerlijk gezged wat etekurgesteld, omdat ik op mario kart wii hoopte
1 mei 2009: mijn broertje krijgt Mario Kart Wii
maart 2010: Op uitzoeken van mij, koopt mijn vader een snes met 2 controllers. 1 hiervan i super mario kart. de andere 5 zijn donkey kong country 1 t/m 3, super mario wrold en super mario world 2: yoshi's island
4 oktober 2010: op de buers koop ik mario kart: super circuit
November 2011: Super mario 3d land en amrio kart 7 worden ge-pre-oredered. Super mario 3d land komt op 18 november in de bus te liggen.
2 december 2011: Mario kart 7 komt in e bus te liggen.
Sinds maart 2007 ken ik een vriend die ook erg van Mario kart houdt.Wij spelen regelmatig, maar niet te lang, mario kar doubel dash-sessies. In deze periode spelen we minder dan in het wii-tijdperk, omdat we meer hobby's beoefenen. Bovendien wil ik niet beeld krijgen dat ik een huismuis ben die alleen maar zit te gamen.
Vanaf 1 mei 2009 speel ik veel mario kart wii met hem. Het beeld van een huismuis laat ik los. In 2010 koopt hij ook een wii. Het gebeurt regelmatig dat ik om 20:00 uur naar hem ga, om tot 22:00 nog even te wiien. In het weekend duurt het soms zefs tot 23:30 of 00:00, en dan besluit ik daar maar te blijven slapen.
De reden dat ik mario kart wii in 2009 zo graag wilde, is vanwege het feit dat er op mushroomkingdom veel geracet werd. Iedere dag om 19:00 uur. De meeste wedstrijden heb ik inmiddles met hen-3 gehad, 141, verspreid over meerdere accounts. De 1000 uur heb ik makkelijk overschreden. Ook als je meerekent dat 80-90% van de tijd van mario akrt wii bij die vreind, met mij erbij is.
Maar ook de andere versies heb ik natuurlijk veel gespeeld. Het schijnt dat ik de zomer van 2001 in de hitte heb doorgebracht met vele uren super mario 64 en mario kart 64. Maar daar kan ik me niets van herrineren.
De gba versie heb ik waarschijnlijk het minst egspeeld. dat komt omdat ik het 2de-hands kocht, en veel cups al gehaald waren. Ook ds ds-versie heb ik relatief weinig gespeeld, maar altijd nog iedere zomer wat uurtjes.
Mario kart 7 heb k volgens de statisteiken iets meer dan 150 uur gespeeld.
De lijst:
120: rainbow road(gba)
119: vanilla lake 2(snes)
118: yoshi desert(gba)
117: figure-8 circuit(ds)
116: ghost valley 3(snes)
115: wuhu island loop(3ds)
114: banshee boardwalk(n64)
113: dry dry desert(gcn)
112: cheep cheep beach(3ds)
111: vanilla lake 1(snes)
110: cheep cheep island(gba)
109: peach gardens(ds)
108: kaliamri desert(n64)
107: desert hills(ds)
106: mario circuit(wii)
105: sunset wilds(gba)
104: donut plains 3(snes)
103: broken pier(gba)
102: toad circuit(3ds)
101: mario circuit 2(snes)
100: peach beach(gcn)
99: boo's lake(gba)
98: mario circuit(gcn)
97: wuhu mountain loop(3ds)
96: mario circuit(snes)
95: bowser castle 2(gba)
94: moo moo meadows(wii)
93: yoshi falls(ds)
92: sherbet land(n64)
91: luig's mansion(ds)
90:luigi raceway(n64)
89: daisy hills(3ds)
88: donut plians 1(snes)
87: luigi circuit(wii)
86: tick tock clock(ds)
85: snow land(gba)
84: donut plains 2(snes)
83: koopa troopa beach(n64)
82: mushroom bridge(gcn)
81: riverside park(gba)
80: koopa beach 2(snes)
79: shy guy bazaar(3ds)
78: luigi circuit(gcn)
77: frappe snowland(n64)
76: cheep cheep beach(ds)
75: lakeside park(gba)
74: mario circuit(3ds)
73: mushroom bridge(gcn)
72: shuy guy beach(gba)
71: mario raceway(n64)
70: moonview highway(wii)
69: sherbet land(gcn)
68: choco island 1(snes)
67: moo moo farm(n64)
66: rainbow road(ds)
65: luigi circuit(gba)
64: bowser castle(3ds)
63: shroom ridge(ds)
62: bowser castle 1(gba)
61: daisy circuit(wii)
60: bowser castle 1(snes)
59: mario circuit(ds)
58: royal raceway(n64)
57: alpine pass(3ds)
56:sky garden(gba)
55: bowser castle(ds)
54: choco mountain(n64)
53: grumble vulcano(wii)
52: bowser castle 3(snes)
51: rosalina's ice wold(3ds)
50: dino dino jungle(gcn)
49: peach circuit(gba)
48: wario's goldmine(wii)
47: koopa beach 2(snes)
46: rainbow road(n64)
45: melody motorway(3ds)
44: waluigi's pinball(ds)
43: daisy cruiser(gcn)
42: dk's snowboard cross(wii)
41: choco island 2(snes)
40: mario circuit(gba)
39: delfino square(ds)
38: mario cicuit 4(snes)
37: bowser castle 4(gba)
36: dry dry ruins(wii)
35: dk jungle parkway(n64)
34: bowser castle 2(snes)
33: cheese land(gba)
32: dk pass(ds)
31: koopa cape(wii)
30: dk jungle parkway(3ds)
29: bowser castle 3(gba)
28:rainbow road(gcn)
27: petey piranha's slideway(3ds)
26: mushroom gorge(wii)
25: msrio circuit 3(snes)
24: airship fortress(ds)
23: waluigi stadium(gcn)
22: cocnut mall(wii)
21: rainbow road(3ds)
20: toads turnpike(n64)
19: ghost valley 2(snes)
18: wario's ship(3ds)
17: wario coloseum(gcn)
16: ribbon road(gba)
15: rainbow road(wii)
14: dk mountain(gcn)
13: bowser castle(n64)
12: ghost valley 1(snes)
11. maple treeway(wii)
10. bowser castle(gcn)
9. wario stadium(ds)
8. rainbow road(snes)
7. toads factory(wii)
6. yoshi's valley(n64)
5. yoshi circuit(gcn)
4. koopa city(3ds)
3. wario stadium(n64)
2. bowser castle(wii)
1. baby park(gcn)
uitleg lijst: (120 -111)
Rainbow road staat bij mij laatste, omdat er in mijn ogen veel mis mee is. Ten eerste: De muziek is veel slechter dan andere rainbow roads. Ik krijg niet het gevoel dat ik met de afsluitende baan bezig ben, waar veel aandacht op gefocust is. Verder is hier ook het bliskemwolkje geintroduceerd. Wellcht, als emn dit niet in deze baan had, was het wolkje er ook niet in mario kart wii gekomen. In de snes-versie was er weliswaar al wel een item waardoor alleen jij kromp, maar toch.
Ook op de time trials en hoe het als retro zou zijn, krijgt de baan van mij een minnetje.
met zoveel grote minnen, is de baan wat mij betreft terecht de nummer laatst. Misschien kwam het ook wel door de verwachtingswaarde. Bij de meeste andere versies hoort de rainbow road immers tot een van de betre banen.
De vanilla lakes hebben bij mij ook weinig positieve punten. Zo rijdt het niet fijn als je vaak gestopt wordt door een ijsblokje. daarom zou ik het ook niet rgaag als retro terug willen zien. Bij deze baan erger ik me echter niet aan de muziek. Bovendien kan het, vooral bij vanilla lake 1, nog wel spannend zijn - juist door die blokjes.
De eerste 3ds-baan vinden we hier ook al. Een met maar 1 ronde hhoeft niet zijn te zijn, maar is het bij wuhu island loop wel.
de andere banen die hier staan(tot 111) zijn nogal saai, of kunnen mij weinig bekoren.
uitleg lijst:(110 - 101)
Ik denk dat hier de eerste grote verrassing in staat: klimari desert. In het vorige deel(120 -111) zat er ongetwijfeld een baan tusen die iemand anders hoger zou plaatsen. Maaar bij Kalimari deser zal dit wel veel hoger liggen. Bij een andere top die ik gezien had, stond deze op plek 13! een reactie op deze lijst was dat die baan te laag stond...
weliswaar was mario kart 7 toen nog niet gelanceerd, en ebstond de lijst dus uit 104 banen.
De eerste van de 10 mario circuits(4 op de snes, 6 in totaal op de andere delen) zie je hier ook al staan; de eerste 2 zelfs. De wii-versie staat zo laag, omdat het wat mij betreft beter moet kunnen. De kwaliteit van de meeste andere wii-banen ligt erg hoog.
Dat wil natuurlijk niet zeggend at ik aan deze baan geen leuke momenten heb beleefd. Zelfs de laagst genoteerde wii-en-mario racebaan heeft heroishe momenten opgeleverd.
de ds-banen in dit gedeelte(110-101) hebben ook te lijden aan het hoge niveau van de wii-banen. Bij ds peach gadrdnens is nog wel zo'n typisch moment bijgebleven dat hij vlak voor de finis een blauw shcild kreeg, en ik er met de 1ste plek aan de haal ging. Bij dry dry desert werd ik eens in 1, door de megaturbo die ik rkeeg. Ik zat toen in een pro-room, met mensen van allemaal boven de 9000. toen had ik dat niveau nog lang. Ik was er superblij mee, ook alw a s het onterecht.
Als ik online ging met de 3ds, werd toad circuit regelmatig gekozen. Ik vind het echter een wat saaie baan. Een baan hoeft voor mij echt geen groot verschil te kennen in hoogtes. Bochten en mogelijkheden tot een venijnig einde, doen het goed bij mij, ook op een handheld. Dat mis ik toch iets teveel bij deze baan.
De reden dat broken pier hoger staat dan toadplaza, is vooral omdat ik van broken pier een betre retro versie zie, dan van toad circuit. Ik geef meer uitleg over broken pier bij boo's lake.
uitleg lijst(100- 91):
Vandaag zijn we de top 100 in gegaan. hierin vinden we weer 2 mario circuits. Er blijven nu er nu nog 6 over.
Bij boo's lake en broken pier spelen de muziek een rol. Ik krig niet een lij gevoel als beide banen speel, maar ik zie er wel een goede nieuwere versie van. bij boo's lake is tt ook nog wel aardig.
Bij wuhu mountain loop speelt de (voormalige) glitch een rol. dat maakt die baan toch tot een meerwaarde ten opzichte van whuhu island. Het eidne is er ook leuker.
Maar whuhu mountain loop behoort toch tot de mindere 3ds-banen, ik zou het zelf nooit kiezen.
Bowser castle 2 vind ik op de gba echt geen stomme baan: ik vind het er zlefs aardig leuk. Maar misschein komt dat ook wel omdat ik eerst de ds-versie gedaan heb. Bowser castle 2 hoort bij de weinige banen die als nieuw versie slechetr is dan het origineel. Dat komt omdat de gele heuveltjes er niet in zijn blijven zitten, zoals bij bowser castle 1 (als remkae in 3ds) en bowser castle 3(als remake in wii). Als ik alleen zou kijken naar de ds-versie, zou het de top 100 nog niet gehaald hebben. Als de versie net zo was of verbetrd was, dan had zo een plek of 30 kunnen opschuiven.
Yoshi falls heeft de eerste competitie gehad waar ik echt van onder de indruk was, volgens mij in mei 2010. Hierbij moest je niet het gebruikelijke rondje rijden. dE weg was afgesneden. Je moest gebruik maken van sprinegnde paddestoelen. Helaas heb ik deze daarna niet meer kunnen doen.
uitleg lijst: (90-81)
tick tock clock is een ardige baan, met veel variatie, maar toch duurt het me soms wat lang, bijvorbeeld het stuk na de bewegende wijzers, naar de klokklepel.
luigi circuit van de wii is niet een bijzondere, maar het einde is wel leuk gemaakt. dat kan nog veel spanning opleveren.
Bovendien heb ik mijn 1ste competite deelgenomen op luigi circuit. Dat was de 1ste competitie in mei 2009. Op die luigi waren er een paarrijdende bommen. Het was een time trial-competitie. Ik had via een voormalig forum(mushroomkingdom) al een paar vrienden, misschien wel 10. Wij raceten toentertijd iedere avond om 19:00 uur tegen elkaar online. Ik had toen geen schim van het niveau wat ik nu heb. Ik zou die competitie graga nog eens doen. Ik heb inmiddels aan 48 competities deelgenomen.
uitleg lijst: (80-71)
We vinden weer 2 mario circuits vandaag. Dat betekent dat we er nog 4 over hebben.
luigi circuit heb ik lang de beste gevonden. uiteindelijk is lde gab versie deze voorbijgestreefd, maar het blijft een leuek baan.
shy guy beach behoort op de wii weliswaar ot de mindere racebanen, het blijft toch een tt baan met een voldoende tot ruime voldoende. Net als n64 sherbet land, maakt de magikruiser de baan wel een stk aantrekkelijker.
uitleg lijst: (70-61)
Toen ik met de lijst begon, zei ik dat de rainbow road bij de meeste andere versies tot de betere banen behoort. Daarom vinden we vandaag ook de 2de rainbow road, de ds-versie. deze staat 54 plekken hoger dan de gba versie. misschien speelt ook wel mee dat ik niet zo sterk ben in deze baan. Het is verder wel een toffe course.
een andere ds-course die in dit gedeelte staat, is ds shroom ridge. Dit is de een-na-hoogste traffic road baan. Ik heb me er prima vermaakt met tijdrijden, en om te racen is het ook prima. het is echter niet meer dand at, en er zijn banen die ik liever als retro terug zie komen.
gba luigi circuit staat hier ook in, de hoogste van de luigi circuits. Dit is een baan die, net als gba bowser castle 2, leuker is in het origineel dan als retro terugggekeerde versie. Bij luigi circuit is het echter zo dat deze door de vele bochten een niveau hoger is dan bowser castle 2. Er is ook niet iets dat deze baan niet leuk maakt op de ds-versie, zoals bij bowser castle 2 wel het geval is. Het omt er nou eenmaal minder goed tot zijn recht. dEen 3de reden dat deze baan zo hoog staat, is dat door koopa city, ook een baan met veel bochten en plajes water, luigi circuit gba ben gaan respecteren. Als deze luigi-baan nou eens als retro in de 3ds-versie verscheen....
moo moo farm(n64) verslaat met de risco's die je bij de monty moles kan nemen de andere baan met monty mole, moo moo meadwos(die op plek 94 staat).
Als je op plek 64 van de 120 zit, ben je echt geen amtige baan meer. Toch had ik meer verwacht van een bowser castle. het is alsnog wel een leuke baan, maar niet goed genoeg om tot de beste 60 te horen.
Er zijn in toaal 12 bser castles. Daarvann hebben we, na gba bowser castle 2, gbawser castle 1 en 3ds bowser castle, nu 3 van gehad. Dat beteeknt dat er 9aan goede kant van de streep zitten.
Daisy circuit is een leuke baan. Het heeft ook een leuek competitie gehad, wat mij betreft de leukste competitie die er was. In deze competitie moest jddoor 21 pportjes rijden, bij de 2 rotondes. Het kwam erop neer dat je vele bochten moest maken, en dat de vershcillen in tijd klein waren.
De minst goede 60 banen hebben we na vandaag gehad. Vanaf morgen komen de beste 60 in beeld! de nummer 1 raakt in zicht!
uitleg lijst(60-51):
Ik heb de lijst nog even wat aangepast, het klopte toch niet. Hierdoor is de baan die ons verdeeld van de beste 50, en de minste 59, snes bowser castle 1. Deze baan is erg leuk om time trials mee te doen, in zowel de snes-als-gba versie. Ik zie er ook nog eens zeer goede retro baan in.
een baan die veel mensen terug willen als retro in een volgende mario kart van de nintendo 64-banen, is royal raceway. Daar kan ik me wel in vinden. Hoewel het begin niet bijzonder is, behoort het einde totot een van de beste geddltes van circuits-tracks. Ik spreek dan van het gedeelte vanaf de grote jump.
alpien pass heeft ook een goed einde.
over choco mountain kan ik kwijt dat de laatste paar meters vaak spannend kunnen zijn, door die paar sprongen.
bowser castle 3 heeft iets om je aan te hekelen; dat de thwomps alle nop hetzelfde moment op de grond zijn, en je er dus vrijwel niet langs kan. Dit heeft echter ook wel iets, om zo te rijden dat je er net op tijd komt. Verder is het ook een zeer toffe baan, waar ik, mits toch de twhomp-euvel wordt opgelost, een zeer goede baan zou zijn.
bij grumble vulcano heeft de glitch voor mij een meerwaarde, die ik meereken. Dit geldt bij deze baan meer dan mushroom gorge of wario's goldine bij mario kart wii. Bij coocnut mall reken ik de glicth helemaal niet mee, omdat het me daar niet gelukt is. Ik heb het wel eens geprobeerd.
uitleg lijst(50-41):
Een opvallende baan in dit gedeelte is koopa beach 2. dat was een van de eerste banenw aar ik tt op de snes liefhad. Het komt er ook goed uit de voeten op de gba versie. Racen kun je er ook prima op doen. Ik zie het echter niet zo graag als retro terug verschijnnen.
Rainbow road van de de nintendo 64 is de langste baan, met 2000 meter. 2:15 per ronde is nog goed. Tenminste... als je de glitch niet gebruikt.
Dit is toch wel een van de meest epsiche glitches; van de baan afspingen, om vervolgens de balans tussen remmen en gas te vinden. Als je goed terechtkomt, heb je toch zo'n 30(!) secondes afgesneden.
De muziek speelt bij deze baan ook een belangrijke rol. De enige baan die qua muziek vergeijkbaar is met deze, is dending van mk64, maar dat is geen baan....
Het is ook goed te doen op de accordeon.
Waarom eze baan dan niet nog hoger staat? omdat ook ik de baan soms te lang vind duren, en daarom niet hoog op mijn lijstje prijkt om teruggekeerd te worden als retro-baan.
Meleody motorway was samen met 3 andere banen, eentje waar ik enorm naar uitkeek. In het begin sprong het er ook wl uit, maar later had het wel een hoog niveau, maar sprong het er voor mij niet uit. Maar het blift een goede baan, vandaar plek 45.
We komen vandaag ook de hooste baan van dausy tegen. Daisy cruiser staat 43. Het staat daarmee 18 pellekn hoger dan daisy circuit(wii, op plek 61). Daisy cruiser laat daisy hills(3ds) 46 plekken achter zich. Deze baan staat op plek 89.
uitleg lijst(40-31):
In dit gedeelte van de top 120 komen we de beste banen van 2 categorieen tegen. De hoogst genoteerde van de woestijn-banen is dry dry ruins, op plek 37. Het laat de andere woestijn-banen ver achter zich. Deze halen allen de top 100 niet.
De andere baan catgeorie staat tegenover de woestijn: ijs-of-sneeuw. Hierbij staat dk pass op plek 32 het hoogst. Het laat onder andere dk's snowboard cross(42) en rosalins's ice world(51) achter zich.
koopa cape is een leuke baan, redelijk volle, baan op de wii. de 3ds-versie is iets minder gemaakt, door de elektronische bewegnde draden weg te halen. Maar dat verschil is minimaal, helemaal als je het vegrelijkt met de minder gemaakte retro-versie van gba bowser castle 2, of, in mindere mate, gba luigi circuit.
Mario circuit 4 en gba bowser castle 4 zijn beide leuke banen, maar ik zie er vooral een goede retro versie van terug.
uitleg lijst(30-21):
we zijn er bijna. Nog maar 2 sessies. Het niveau heeft op in sommige mario kart-versies al geweldig hoge proporties bereikt, die dat ook op lange termijn zullen blijven.
Zoals bijvoorbeeld bowser castle 3. Dit is, samen met wluigi stadium, een van mijn favorieten (retro) racebanen op de wii. De laatste tijd keis ik eht zlefs vaker danw aluigi stadium...
Waarom staat deze baan dan op plek 29, en niet hoger? omdat deze baan er op de gba er niet bovenuitsteekt, zlefs achterblijft. Ik trok eenw at sip gezicht toen ik deze baan voor het eerst origineel speelde. Misschien komt dat ook wel doordat ik eerst mario kart wii had, en daarna pas mario kart: super circuit. Met zulke hoge verwachtingen kon het alleen maar tegenvallen.... dat de baan niet boven de rest uitsteekt, wil overiegn s niet zeggend at het een slechte baan is.
Was bowser castle 2 nou ook maar zo fanatsisch gemaakt als retro-versie...
overigens zie ik door het succes van gba bowser castle 3, gba bowser castle 4 ook een succes als retro-versie worden. Maar die baan vind ik ook in het origineel al goed, hoor.
Ook in snes bowser castle 3 heb ik, mede door de de gba-tegenhanger, veel zin in. Veel gele jumps achter elkaar hebben me immers ook bij de wii-versie weten te plezieren.
wat geldt voor gab bowser castle 3, geldt ook voor gcn waluigi stadium; een zeer leuke (retro) racebaan op de wii. bij waluigi stadium geldt echter dat deze ook leuk is als gamecube. De gamecube-versie heb ik dan ook eerrder gespeeld dan de wii...
De 3de en laatste baan die onder dezelfde categorie als gab bowser castle 3 en gcn waluigi stadium vallen, is snes mario circuit 3. Ook deze baan is fantastisch geworden door de wii-versie. Want wat is mijn favoriete baan volgens de statistieken? geen gba bowser castle 3. geen gcn waluigi stadium. geen mushroom gorge, die, zo verwacht ik, bij de meeste mensen volegns de statistieken bovenaan staat. Het is ook geen baan uit de wii-versie die in de top 20 staat.
Nee, het snes mario cricuit 3.
Er is echter wel een verschil met snes mario circuit 3, en gab bowser castle 3 en gcn waluigi stadium. snes mario circuit is namelijk mijn favoriete time trial baan op de wii. Deze baan heb veel meer tt gedaan dan welke andere baan dan ook. Bij alle mario kart banen die er zijn, is er maar 1 Ã 2 andere baan die de hoeveelheid tijd aan tt enigzsins kan benaderen. Ook om te racen is dit een leuke baan.
Maar, net als bij gab bowser castle 3, seetkt snes mario circuit er in het origineel niet bovenuit. Ik was niet teleurgetseld, maar het is het is daar voor mij niet meer dan standaardbaan.
Toch is het terecht dat deze ban de hoogste mario circuit is, 13 plekken hoger dan mario circuit 4. En dan te bedenken dat circuit 3 ervoor heeft gezorgd dat nummer 4 in de top 40 staat...
Behalve deze trilogie banen, kan er nog wat vermeld worden. Er is namelijk, naastd e beste mario circuit, nog eenw innaar van een categorie. Wario's ship, wel et verstaan. Deze baan wint ind e categorie 'strand en water'. Hoewel er nog wel een baan te gaan si waar water in voorkomt(koopa city), is wario's ship de hoogst genoteerde baan die echt om water draait. Het laat onder andere petey pirnaha slideway(30) en koopa cape(31) achter zich. En dat terwijl wario's ship in het begin tot de mindere banen behoorde! Ik liep toen met de massa mee, zelfs de reviewer van mario kart 7 zei dat wario's ship tot de mindere behoorde...
Maar voor mij is de baan inmiddels uitgegroeid tot een van de betere van de 3ds, eentje waar ik vee lol aan kan beleven.
Rainbow road behoort samen met 3 andere banen tot de banen waar ik veel bij verwachtte. Deze eindbaan heeft dat waargemaakt.
uitleg lijst(20-11)
De een-na-hoogste klasse banen begint met Toads turnpike. Hoewel deze baan op plek 20 staat, is het niet een baan waar ik speciaal een cup voor doe. Des te meer is het wel een baan voor de multiplayer Deze baan heeft in het n64-tijdperk namelijk al chaos-proporties beriekt die je in mario kart wii regelmatig tegenkomt. Toen waren er nog geen 5 blauwe vliegende schilden per race, een pekje waardoor je emga wordt, of het donderwolkje. Je had wel het blauwe schild over de grond, bliksem, en de megaturbo. Maar of die laatste nou zo handig was om in te zetten...
In deze baan waren namelijk pas echt veel wagens. Mushroom bridge en ridge is er niks bij.
Vooral bij mirror kwam je veel tegen een wagen aan. wat mij ook hoofdbrekens heeft bezorgd, is het einde van de baan in lap 3. Daar is de ruimte erg klein doordat er 2 wagens rijden naast elkaar, op een minder brede weg dan in de rest van de baan. Het heeft er regelmatig voor gezorgd dat ik niet de top 4 haalde.
Het is dus een uitgelezen baan voor retro op een console. Toch zullen door het bovenstanade mijn gevoelens gemengd zijn.
Maar Toads turnpike is zonder twijfel de beste verkeersbaan. Het laat shroom ridge(63) maar liefst 43 plekken achter zich.
Welke baan bij mij het 2de vaakst is gedaan met time trial op mario kart wii? zonder twijfel snes ghost valley 2. snes mario circuit 3 staat met kop en schouders bovenaan, maar het verschil tussen de nummer 2 en 3 is ook erg groot. Het verschil met snes mario circuit 3 is dat ik bij ghost valley 2 ook erg goed, beter dan mario circuit 3, kan genieten van de snes en gba versie.
Het is verder alweer een tijde geeldend at we zo'n donkere baan in de lijst hebben.Ik reken hier geen luigi's mansion en airship fortress toe, maar wel banshee boardwalk, broken pier en boo's lake.
Ribbon road is de hoogst genoteerde baan vab de gba. Dat is niet niks.
Toch heb ik deze baan weinig gedaan voordat ik bezig was met de lijst. Het was voor mij namelijk al snel duidelijk dat dit mijn favoriete baan van de gba-versie was.Ik ben er niet eens zo goed in. Toch wil ik rgaag dat deze snel terugkomt als retro-versie.
Met ghost valley 1 hebben we de hoosget donkere, duistere, baan in onze
gelederen. Het is ook de hoogst genoteerde snes-baan die niet als retro terug is geweest, na de gba-versie. Deze baan heeft de potentie om, net als ghost valley nummer 2, in de top 2 te eindigen van de time trial banen, vooral als deze als dat in een console gebeurt.
De andere banen in in dit gedeelte(20-11) staan, zijn goed(dk jungle) tot zeer goed, maar hebben geen speciale indruk achter gelaten. Bij gcn waluigi stadium vind ik de (redelijk) grote schans, de bocht erna, en de shortcut bij het gat gedenkawaardig. Bij mirror ging ik regelamtig in de fout bij mirror na die shortcut. De nintendo 64 is een erg volle, gevarieerde baan, helemaal als ej kijkt naar de tijd waarin het is uitgekomen. Maple treeway is leuk om de wii, maar behoort op de 3ds zeker tot mijn top 5. maar ze staan vooral in dit gedeeltevanwege de kwaliteit, niet op baisis van criterium 5, persoonlijke herrinering.
uitleg lijst(10-1):
in deze laatste sessie krijgen we eindelijk te weten wie de nummer 1 is! Ook staan er in deze beste 10 banen van 6 verschillende versies, hun beste baan. Alleen de gba-beste, ribbon road, heeft de top 10 niet weten te halen.In deze top 10 staan 3 gamecube-banen, 2 n64-banen, 2 wii-banen, 1 ds-baan, 1 snes-baan, en een 3ds-baan.
Van die 3 gamecube-banen zien we de eerste plek 10; bowser castle. De muziek is erg passned bij deze baan. Vroger tekende ik veel mari kart-banen. In die tijd had ik de n64, gcn en ds-versie. (ook toen ik mkw had, tekende ikzo af en toe nog banen, maar het hoogtepunt was voorbij)Als ik een bowser castle tekende, mijn favoriete baan om te tekeken, neuriede ik het de muziek van de gcn-versie erbij.
Daarnaast is hetr acen op deze baan natuurlijk tof. Daarom hoop ik er dan vurig ook op dat deze terugkomt in de wii u. Want, in tegenstelling tot de gba-en-snes-versies, is dit wel een typische console-baan.
Op nummer 9 staat wario stadium. dit is hiermee de beste ds-baan; het staat 15 plekken hoger dan airship fortress. Wario stadium is altijd al mijn favoriet geweest op de ds, zeker als de retro niet worden meegeteld. Het is een erg vermakelijke baan.
Op nummer 8 staat snes-rainbow road. Alleen de snes-en-3ds-versies van de rainbow road staan hoger dan be bowser castles. Er moet wel bij vermeld worden dat de 3ds-versie concurrentie heeft van maar 1 bowser castle, en de snes-versie van 3 bowser castles.
Ik heb de snes-versie 7 maanden eerder dan dat ik de gba-versie had, maart 2010 om oktober 2010.
Dit beteknt echter niet dat ik de originele verisie ook zeven maanden eerder kon spelen. Sterker nog: heden ten dage heb ik de baan nog steeds enkel met time trial gedaan. Dat kotm omdat ik al erg veel moeite moite moest doen om de star cup op 100cc te winnen, laat staan dat ik dat haal met de special cup. Je kon toen nog geen 50cc special cup spelen. Op 100cc wel, maar was het een frustratie om dat te halen. Ik was al gelukkig als ik bower castle 3 ongeschonden, op plek 1, doorkwam.Maar nooit kon ik het afmkaen om snes mario circuit 4. Ook niet als mijjn buurjongen/man(toen 20) meedeet.
Maar uiteindelijk haalden we het toch: de special cup kon gespeeld worden! Ik ging gelijk Rainbow road racen op de tt mode. Ik was gelijk al om van de muziek; typische retromuziek, en mooi als eindnummer. Allelen de n64-heeft eigenlijk een mooiere versie.
De gba-verise van rainbwo road is minder, veel minder fraai. Maar de 3ds-versie maakt weer een hoop goed.
En bovenal: ik word nog steeds blij als ik het de 1ste, originele versie speel, al is mijn tt toptijd voor mij wel hoog...
Op numer 7 in de lijst staat Toads factory. Deze baan heeft zeer veel variatie. Ik kies het niet zo vaak als je vanuit de positie op de lijst zou vermoeden. Maar ik ehb wel altijd zin om deze baan te spelen. De compeitie versie is ook mooi; het achteruitrijden van deze baan. dit was onder andere het geval in janauri 2011. Toen deed ik deze competitie,onder het genot van de top 2000-after kick.
Dan komen we nu aan bij plek 6. Hier staat yoshi's valley. maar het was nog wel lang twijfelen wat de beste yoshi-baan, en betse n64 baan, was; deze, of yoshi circuit. Want yoshi Valley heeft een belangrijk, pluspunt: je weet niet hoeveel je staat. De positeie is bedekt met vraagtekens. Alleen door middel vand e kaart te gebruiken, kun je zien hoeveel je staat. Maar dit doe ik nooit meer, omddat dat de chamres van de baan weghaalt.
Dut is een uitegelzen baan om de vraagtekens toe te passen. Er zijn zoveel wegen, dat het tijdens het keizen van de weg, een raadsel kan zijn hoeveel je staat.
Op plek 5 staat de hoogste yoshi-baan; yoshi circuit. Dit is niet alleen de hoogste yoshi-baan, maar ook de hoogst genoteerde circuit baan. Het laat maar liefst 19 banen achter zich.
(10 mario circuits[4 snes, van de overige versies allen 1], 4 luigi circuits[n64,gba,gcn, wii], 1 peach circuit[gba], 1 diasy circuit[wii] 1 toad circuit[3ds] figure-8 circuit[ds] en royal raceway[n64])
Waarom deze baan de beste is van al die door de vele bochten en toffe shortcuts. snes mario circuit 3 en 4 hebben weliswaar ook veel bochten, deze baan blijft voor mij beter dan welke andere circuit dan ook. Dit was toch dé specialiste-baan van een vriend van mij. Langzaam maar zeker haalde ik hem in, ook op deze manier. Al beheerst hij de 2de shortcut wel beter dan mij. Mijn tijd op dezebaan is beter dan een tijd op youtube. Weliswaar is het wereldrecord nog een ruime tient secondes van mij verwijderd, ik ben er toch trots op.
Op plek 4 staat Koopa city. In de uitleg van mijn lijst heb ik het al vaker over deze baan gehad. Deze baan behoort, zoals vaker gezegd, samen met melody raceway, rainbow road en bowser castle tot de banen waar ik veel verwachtingen bij had. Waar rainbow road die verwachting waar maake, heeft deze baan het meer dan waargemaakt. Deze baan is eigenlijk al vanaf het begin mijn favorite 3ds-baan geweest. online koos ik deze baan ook 7 of 8 van de 10 keer. Ik kies het zlefs vaker dan gba bowser of welke andere wii-baan dan ook. Natuurlijk, als je kijtk naar het gmemidlede van de wii-banen, en dat van de 3ds-banen, ligt van de wii-banen hoger. Toch zegt het veel.
Koopa city is de hoogst genoteerde handheld-baan. Het staat 5 plekken hoger danw ario stadium. Koopa city laat zien dat een handheld baan niet ondergeschikt hoeft te zijn aan een console-baan.
Dan komen we alweer bij de nummer 3 van de lijst. Ook de hoogst genoteerde handheld-baan heeft dit weten te bereiken. Waarom? Wario stadium heeft het tofste moment, het tofste gedeelte, in zich: de schans.De schans is niet de grootse, die eer gaat naar royal raceway. Maar het is zo fanatstisch om een item neer te leggen, of er eentej zodanig af te vuren, dat de tegenstander, al is eht maar een computer, naar benedene valt. Ik heb het niet opgemeten, maar het zal zeker 20 scondes schelen. Weliswaar heb je door het rubberbanding systeem niet de zekerhied dat diegen laatste wordt, diegen kan zalefs nog bij de top 4 eindigen. Maar dat deert de pret niet. Sterker nog: het is de hoogst genoteerde wwario baan, en hoogst genoteerde sttadium baan. zoals je ziet in d elijst, hebben de andere wario-en-stadia banen ook eenhoog veau. Dat is dus een groet prestatie van deze n64-versie.
Deze baan moet gewoon eens terugkomen, in een console, we te verstaan. Ik hoop al in de wii u.Het maakt niet uit dat een rondje met timetrials iets korter dan 1:40 minuten duurt. Desnoods worden er 2, of zelfs 1, lap van gemaak.
Want ik moet die vriend waar ik het bij yoshi circuit over had, kennis laten maken maken met deze baan. Hij moet de gruwen van deze baan kennen
Ten tijde van het n64-tijdperk, kende ik hem namelijk nog niet.
We zijn nu aanbeland bij de nummer 2 van de lijst. hier staat de hoogst genoteerde wii-baan. En dat is me wat, hoor. Je laat dan gerenommeerde toppers achter je; kijk alleen al na het aaantal banen wat de top 60 haalt 11 uit 16. en dan mist daisy circuit de top 60 op een haar.
Bowser castle wii is verder de hoogst genoteerde bowser castle. Het is, nog meer dan de n64-versie, een zeer volle baan. Het is te vergelijken met toads factory. Bij bowser castle is ieder gedeelte en object nog beter geplaatst en geperfectioneerd dan bij Toads factory.
Dit is ook de baan waar die vriend mij soms nog uitlacht voor een bepaald moment. Toen landde de thwomp precies voor mijn neus, op een belangrijk moemnt in de race.
Bowser castle is ook de baan van de blauwe shcilden. 1x kwamen 5, een andere 6. Enkel bij rainbow road heb ik meegemaakt dat er 6 blauwe schilden in een race kwamen. Weliswaar kwam niet iedere blauwe schild op mij, maar het merendeel toch wel.
Tja, dan zijn we uiteindelijk toch bij de nummer 1 aanbeland. Baby park heb ik altijd al leuk gevnden. De chaos op d baan is er gewledig. 7 rondjes lang egeburt er van alles om je heen, waar je zelf gemakkelijk slachtoffer van kan worden. Zo'n baan komt geweldig tot zijn recht in de gamecube-versie. Met de bowserschilden, de reuzenbananen, de chain chomps, en zo kan ik nog wle even doorgaan. Een chaosbaan als baby park zou ook uitmuntend zijn geweest voor de wii. in tegenstelling tot toads turpike, zou ik deze wel graag in een typische chaos mario kart zien terugkeren.Helaas kwam hetd aar niet van; het is al gebruikt in de ds. Gelukkig heeft de vriend waar ik het eerder over had, wel deze fantastische chaosbaan meegmaakt.
Toen ik het bij snes mario circuit 3 had over 1 á 2 banen waar ik net zoveel time trials op gedaan die baan, doelde ik vooral op baby park. Die 2de baan was snes ghost valley, maar daar had ik veel, maar toch minder tt gedaan dan mario circuit 3 en baby park. een typische nummer 3.
De memory card van de gamecube was eens vol, en ik de gevens verdwenen op een een of andere manier. Jammer; ik had alles al gehaald. Maar hetw was vooral jammer dat mijn tijd eraan ging: een tijd in de 1:11.
Gelukkig heb ik die tijd, op een neiuwe memory card, wel weten te verbeteren, tot een tijd in de 1:10.
op de ds heb ik, voor ds-begrippen, veel tijd aan time trial besteed bij deze baan. maar ds ds-begrippen liggen wel lager dan de wii-begrippen.
Als kers op de taart heb ik hier nog wat statistieken voor jullie:
Gemiddelde snes: 65,15
Gemiddelde n64: 58.5625
Gemiddelde gba: 72,5
Gemiddelde gcn: 50.25
Gemiddelde ds: 66.875
Gemiddelde wii: 44.4375
Gemiddelde 3ds: 60.3125
Gemiddelde mario circuit: 70.8
Gemiddelde bowser castle: 42.75
Gemiddelde rainbow road: 43.42857143, ongeveer 43.43