Wat moet Tamara's 200ste RPG worden?

Poll eindigt op 22 september 2012, 9:54

Final Fantasy VI
15
23%
Skies of Arcadia Legends
4
6%
Ogre Battle: The March of the Black Queen
3
5%
The World Ends With You
32
48%
Pokémon Black/White
12
18%

Totaal aantal stemmen : 66

Sinrevi

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Sinrevi » 16 september 2012, 17:04

Ik stem FFVI, want daarvan weet ik tenminste zeker dat die de titel "200ste rpg" waardig is (ik heb hem zelf ook nog niet uit, alleen dan wegens falende floppy disc ipv memorycard, omdat ik vroeger de echte cartridge niet had en het via een copybox speelde. En de floppy disc waar de save opstond die wiste opeens alle gegevens. Ik ben bij de gba versie ergens halverwege denk ik).

Skies of Arcadia lijkt me ook een heel leuk spel, die wil ik zelf ook nog een keer kopen.

(Skies of Arcadia had weinig stemmen, dus besloot ik toch maar FFVI een handje te helpen =P )

Ogre Battle: Nooit gespeeld, zelf houd ik wat minder van SRPGs

The World Ends With You: Ik kwam ergens best wel vlak bij het begin vast te zitten. Het was wel een origineel/uniek spel, maar misschien toch niet helemaal mijn ding =P (de sfeer enzo ook)

Pokemon Black/White: Niet gespeeld, het spel heb ik overgeslagen want ik had nog genoeg te doen in Soulsilver (spel is voor mij bijna hetzelfde als een nieuwe generatie pokemon, omdat ik het gbc origineel niet echt had gespeeld =P)
Afbeelding

Hina Kagiyama

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Hina Kagiyama » 16 september 2012, 17:15

TWEWY for the win, dat spel is erg tof en heeft een heel apart sfeertje. Leuk gevechtssysteem ook.
3DS: 3179 - 6084 - 7457|PSN: YoukaiBuster

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 16 september 2012, 17:20

Roderick schreef:LANDS OF LORE 2: GUARDIANS OF DESTINY, Tamara :awesome:

Tuurlijk, als jij zorgt dat het op de VC verschijnt, zal ik het spelen :P

Roderick
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Roderick » 16 september 2012, 18:26

Je kunt het van me lenen op 4 cd's :) Het is veel te exclusief voor een downloadservice!
Filmadeus: a blog about new films, old films and everything cinematic

Ramirez

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Ramirez » 16 september 2012, 20:34

Skies of Arcadia: legend. Het spel was geniaal en zeker de moeite waard om te spelen, een verborgen juweeltje.
"If your computer runs on FTB, please do not remove the fluffy teddybear from it" (Terry Pratchet - Hogfather)

mijn Collectie

Shinigami

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Shinigami » 16 september 2012, 22:06

The World Ends With You is best goed.
Afbeelding
Playing : Steel Diver, 3DS & Super Mario Sunshine, GCN.

TROCKS

Re: Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor TROCKS » 16 september 2012, 22:28

Skies of Arcadia. Magnifieke game. Gewoon doen. Punt.
Spoiler: toon
Mijn flipnote filmpje:

Link

Guan
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Guan » 16 september 2012, 22:33

Waar ik The World Ends With You een matige game vond die snel ging vervelen, vond ik Final Fantasy VI - zelfs toen ik hem anno 2009 voor het eerst uitspeelde - mindblowing.

Sterker nog, ik denk dat ik eerstgenoemde en Pokémon Black/White 2 de minst noodzakelijke van het lijstje vind.
3DS Friend Code: 3411 - 0881 - 9833

wowgek7

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor wowgek7 » 16 september 2012, 22:53

Guan schreef:Waar ik The World Ends With You een matige game vond die snel ging vervelen, vond ik Final Fantasy VI - zelfs toen ik hem anno 2009 voor het eerst uitspeelde - mindblowing.

Sterker nog, ik denk dat ik eerstgenoemde en Pokémon Black/White 2 de minst noodzakelijke van het lijstje vind.
eh neit lullig bedoelt hoor maar waar stata dat ze b/w 2 in overweging neemt ze heeft het gewoon over b/w 1
back vanwege het einde:)

michanefs

Berichtdoor michanefs » 16 september 2012, 23:17

niks ten nadele van de andere opties, maar het is eigenlijk een schande dat FF6 niet hoger op de lijst kan komen dan 200.Ik weet dat dit lijstje niet op basis van kwaliteit van het spel is, maar dan nog. Het spel bestaat al sinds 1994 (Japan & VS) of ten minste sinds 2002 als je de europese release wil. Red je eer en kiess FF6! ;)Hoewel ik moet zeggen... Als ik je verhaal zo lees is het spel je niet erg goed gezind. Falende memory cards? Wie weet ontploft je spelcomputer dit keer, of wordt al je data gedeleet

Joleen

Berichtdoor Joleen » 16 september 2012, 23:24

The World Ends With You, zeker!

cac

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor cac » 16 september 2012, 23:48

Sinrevi schreef:Ik stem FFVI, want daarvan weet ik tenminste zeker dat die de titel "200ste rpg" waardig is (ik heb hem zelf ook nog niet uit, alleen dan wegens falende floppy disc ipv memorycard, omdat ik vroeger de echte cartridge niet had en het via een copybox speelde. En de floppy disc waar de save opstond die wiste opeens alle gegevens. Ik ben bij de gba versie ergens halverwege denk ik).

Skies of Arcadia lijkt me ook een heel leuk spel, die wil ik zelf ook nog een keer kopen.

(Skies of Arcadia had weinig stemmen, dus besloot ik toch maar FFVI een handje te helpen =P )

Ogre Battle: Nooit gespeeld, zelf houd ik wat minder van SRPGs

The World Ends With You: Ik kwam ergens best wel vlak bij het begin vast te zitten. Het was wel een origineel/uniek spel, maar misschien toch niet helemaal mijn ding =P (de sfeer enzo ook)

Pokemon Black/White: Niet gespeeld, het spel heb ik overgeslagen want ik had nog genoeg te doen in Soulsilver (spel is voor mij bijna hetzelfde als een nieuwe generatie pokemon, omdat ik het gbc origineel niet echt had gespeeld =P)

Maxim en Selan avatar, I like it! Heb je die al gespeeld Tamara ROTS Lufia?

OT: Dat FFVI is wel heel mooi, je kan daar allemaal keuzes maken. Een beetje dat sci-fi met robots en zo is ook wel fris.
Je kan wel denken wat je wilt doen, het is onmogelijk om alles te doen wat je denkt.

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 0:54

Ik vind eigenlijk dat het een gewogen poll zou moeten worden. Ik denk dat er voor FFVI namelijk veel meer te zeggen valt dan voor TWEWY of de andere spellen in het lijstje (behalve misschien Ogre Battle, hier ben ik geheel niet bekend mee). :P

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 8:53

Maxim en Selan avatar, I like it! Heb je die al gespeeld Tamara ROTS Lufia?

Yep, in 1998, als ik het me goed herinner :)

Ik vind eigenlijk dat het een gewogen poll zou moeten worden. Ik denk dat er voor FFVI namelijk veel meer te zeggen valt dan voor TWEWY of de andere spellen in het lijstje (behalve misschien Ogre Battle, hier ben ik geheel niet bekend mee).

Dan breng ik zelf wel een zeer zwaar tellende stem uit, ik denk niet dat ik dat wil.

De andere games zullen uiteindelijk ook wel een keer uitgespeeld worden. Misschien als nummer 201 of 202, misschien als 243.

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 10:26

Hoe je überhaupt kunt twijfelen welk spel te spelen uit een lijstje waar FFVI tussen staat kan ik niet helemaal bevatten. :p Het is echt een grondlegger in termen van verhaal, ontwikkeling van personages, muziek en het gevechtssysteem (aangepaste ATB). Ik snap niet hoe iemand 200 RPG's heeft kunnen spelen, zonder dat deze absolute klassieker er tussen zit. Ik weet niet op welk spelsysteem je problemen had met het saven, maar er zijn genoeg manieren om dit spel te spelen, je kunt de Amerikaanse SNES versie importeren, deze versie is ook uitgebracht op de Wii's VC, daarnaast is het spel uitgekomen op de GBA, op de PS1 en op het Playstation Network. Erg moeilijk om een goed werkende versie te krijgen moet het niet zijn. ;)

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 10:46

Hoe je überhaupt kunt twijfelen welk spel te spelen uit een lijstje waar FFVI tussen staat kan ik niet helemaal bevatten. :p

Misschien omdat ik al 200 andere RPG's heb uitgespeeld? En een deel daarvan ook als tijdloze klassieker is bestempeld? Ik kan sowieso tientallen titels aanwijzen waarmee ik meer plezier heb gehad dan Final Fantasy VI :) Het grootste verschil tussen die titels en Final Fantasy VI is dat ze geen gigantische achterban hebben. Een spel als Ogre Battle is ook heel eenvoudig revolutionair te noemen, maar het is voor veel minder mensen een game uit hun jeugd, dus de aanstekelijke lofzangen zijn zeldzaam.

Dit betekent overigens niet dat iedereen op Ogre Battle moet stemmen. Het is slechts één van de mogelijkheden. Voor elke game in de lijst zijn wel voor en tegens te bedenken :)

Ik weet niet op welk spelsysteem je problemen had met het saven, maar er zijn genoeg manieren om dit spel te spelen, je kunt de Amerikaanse SNES versie importeren, deze versie is ook uitgebracht op de Wii's VC, daarnaast is het spel uitgekomen op de GBA, op de PS1 en op het Playstation Network. Erg moeilijk om een goed werkende versie te krijgen moet het niet zijn. ;)

Ik heb meer dan tien jaar terug de Amerikaanse versie van Final Fantasy Anthology gekocht, daar zit hij in. Daar heb ik ook een deel van mijn pogingen mee gedaan. Ik heb de VC-versie ook al een tijd terug gedownload, maar nog geen motivatie gehad om verder te spelen.

De Amerikaanse SNES-versie aanschaffen is trouwens de domste optie. Je betaalt tientallen euro's voor alleen de cartridge en daar zit dan waarschijnlijk nog een lamme batterij in ook. Dan mag je die eerst vervangen, voordat je kunt spelen.

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 10:51

Zo'n batterijtje vervangen is zo gepiept, en die kosten ook niets. ;) Ongeveer al m'n Gameboy spellen zijn daar aan toe (geweest).

En ik geloof ook wel dat er een reden is dat er zo'n gigantische achterban is, en dat dat in het geval van FFVI niet alleen de Final Fantasy of Square Enix naam is, aangezien dit spel voor het eerst uitkwam vóór Final Fantasy VII (klinkt misschien logisch, maar nouja :P) en Square's grote succes in het westen. Ik denk dat FFVI de grote achterban echt verdiend heeft gewoon door een steengoed spel te zijn.

Stijnco
Moderator

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Stijnco » 17 september 2012, 11:56

Tweestrijd tussen Skies of Arcadia en FFVI. Skies vond ik anno 2007 toen ik het speelde nog zeer goed, maar het was overduidelijk verouderd. Teveel random battles, die bovendien vrij traag verliepen en de waterdungeon mag echt sterven in een put. FFVI is daarentegen, een klassieker. Haast tijdloos.

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 12:12

En ik geloof ook wel dat er een reden is dat er zo'n gigantische achterban is, en dat dat in het geval van FFVI niet alleen de Final Fantasy of Square Enix naam is, aangezien dit spel voor het eerst uitkwam vóór Final Fantasy VII (klinkt misschien logisch, maar nouja :P) en Square's grote succes in het westen. Ik denk dat FFVI de grote achterban echt verdiend heeft gewoon door een steengoed spel te zijn.

Final Fantasy had in Noord-Amerika al een naam op gebouwd voordat Final Fantasy VII verscheen. Final Fantasy VII was meer de eerste keer dat ze de hype-machine op volle toeren lieten draaien.

Ik zeg niet dat het slechte games zijn (als dat mijn mening wel zou zijn, had ik het zesde deel niet eens als optie neergezet), maar door veel mensen worden ze toch echt herinnerd omdat het Final Fantasies zijn. Ze spelen niet veel anders, dus het is niet zo gek dat ze Final Fantasy bovenaan plaatsen. Final Fantasy VI is dan weer een van de beste delen, dus ze vertalen dat naar 'beste RPG'.

Vergelijk het met die Apple-cultus. Je kunt moeilijk beweren dat het slechte elektronica is, maar een grote groep gebruikers weigert nog iets anders te gebruiken, waardoor ze niet echt kunnen vergelijken.

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 12:22

Tamara schreef:Ik zeg niet dat het slechte games zijn (als dat mijn mening wel zou zijn, had ik het zesde deel niet eens als optie neergezet), maar door veel mensen worden ze toch echt herinnerd omdat het Final Fantasies zijn. Ze spelen niet veel anders, dus het is niet zo gek dat ze Final Fantasy bovenaan plaatsen. Final Fantasy VI is dan weer een van de beste delen, dus ze vertalen dat naar 'beste RPG'.

Vergelijk het met die Apple-cultus. Je kunt moeilijk beweren dat het slechte elektronica is, maar een grote groep gebruikers weigert nog iets anders te gebruiken, waardoor ze niet echt kunnen vergelijken.

Ik ben het hier niet echt mee eens, zeggen dat Final Fantasy spelers niet veel andere RPG's spelen is een beetje een uit de lucht gegrepen statement. Ze mogen misschien niet allemaal 200 RPG's gespeeld hebben, maar jij generaliseert nu wel heel erg. Toegegeven, er zijn veel FF fanboys met oogkleppen op, maar ik heb het gevoel dat dit in de laatste jaren meer de uitzondering dan de regel aan het worden is.

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 13:46

Je kunt het rekensommetje zelf maken als je wilt. Een beetje Final Fantasy verkoopt miljoenen exemplaren wereldwijd. Ik geloof dat Final Fantasy VII nu zelfs aan de tien miljoen zit.

Ter vergelijking, als er van een game zoals Persona 4 wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren verkocht worden, gaat dat alle verwachtingen te boven. Weet je wat de verwachte verkopen van Devil Survivor waren in Noord-Amerika? 25.000 exemplaren.

Dit betekent niet dat het dolle fans zijn, maar veel mensen kopen nu eenmaal alleen het bekende, de titels waar veel reclame voor wordt gemaakt, de titels waar memes aan gekoppeld worden. Daar is niets mis mee, maar het geeft een beperkt beeld van het genre.

asianck

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor asianck » 17 september 2012, 14:33

TWEWY. Al zou je FF VI ook gewoon gespeeld moeten hebben. :P
To give new meaning in what we do and what we say,
To give a little more than what we take, of each our every day

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 20:21

Tamara schreef:Je kunt het rekensommetje zelf maken als je wilt. Een beetje Final Fantasy verkoopt miljoenen exemplaren wereldwijd. Ik geloof dat Final Fantasy VII nu zelfs aan de tien miljoen zit.

Ter vergelijking, als er van een game zoals Persona 4 wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren verkocht worden, gaat dat alle verwachtingen te boven. Weet je wat de verwachte verkopen van Devil Survivor waren in Noord-Amerika? 25.000 exemplaren.

Dit betekent niet dat het dolle fans zijn, maar veel mensen kopen nu eenmaal alleen het bekende, de titels waar veel reclame voor wordt gemaakt, de titels waar memes aan gekoppeld worden. Daar is niets mis mee, maar het geeft een beperkt beeld van het genre.

Ja maar ik denk dat er van de tien miljoen mensen die Final Fantasy VII hebben gekocht, nog geeneens 0,1% uitsluitend Final Fantasy speelt. Dus die mensen zullen voor het grootste deel vast een goede frame of reference voor zichzelf hebben opgebouwd waarop ze hun meningen baseren.

Daarnaast is "hype" ook niet alles. Games kunnen helemaal opgehemeld worden in reclames en alsnog slecht verkopen: Earthbound (misschien slecht voorbeeld, want te gek spel en ondertussen (cult) classic), of juist relatief weinig gepromoot worden en super verkopen: Guild Wars 2.

Jij vindt Final Fantasy blijkbaar niet zo'n superreeks (wat ook wel blijkt uit je top 5, een aantal eruit ken ik en zou ik persoonlijk niet boven een aantal Final Fantasy spellen plaatsen), maar hype is zeer zeker niet de enige reden voor de goede verkoopcijfers voor deze serie en de positieve reacties erop.

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 21:34

Ja maar ik denk dat er van de tien miljoen mensen die Final Fantasy VII hebben gekocht, nog geeneens 0,1% uitsluitend Final Fantasy speelt. Dus die mensen zullen voor het grootste deel vast een goede frame of reference voor zichzelf hebben opgebouwd waarop ze hun meningen baseren.

Nu interpeteer je het wel heel raar. Natuurlijk zijn mensen die uitsluitend Final Fantasy spelen zeldzaam. Dat betekent nog niet dat de meerderheid van de rest wel veel verschillende games van dit genre speelt. Kijk naar de cijfers. Een Final Fantasy verkoopt makkelijk tien keer zo goed als een genregenoot.

Daarnaast is "hype" ook niet alles. Games kunnen helemaal opgehemeld worden in reclames en alsnog slecht verkopen: Earthbound (misschien slecht voorbeeld, want te gek spel en ondertussen (cult) classic), of juist relatief weinig gepromoot worden en super verkopen: Guild Wars 2.

Dat zijn de uitzonderingen, zeker met de invloed die uitgevers nu op de (social)media hebben. Weet je hoe ze bij Square Enix te werk gaan? Ze konden een Final Fantasy groots aan, maar laten hooguit wat screenshots zien. Een paar maanden later stappen ze weer naar de pers, met weer een paar screenshots. Misschien laten ze op een show een keer een trailer zien. Dit gaat zo een paar jaar door tot het spel eindelijk uitkomt. En de spelers, die schuiven het naar binnen. Er worden pre-orders geplaatst, in Japan willen ze zelfs uren in de rij staan.

Dit mondjesmaat voeren van (non-)info is heel effectief, omdat het spelers aan de praat houdt. Uitgevers weten dat elke keer dat ze iets nieuws laten zien, er over gepraat zal worden op het internet. En hoe meer mensen de serie al kennen, hoe sneller de gesprekken zich uitbreiden. Het is goedkope en zeer effectieve reclame.

Jij vindt Final Fantasy blijkbaar niet zo'n superreeks (wat ook wel blijkt uit je top 5, een aantal eruit ken ik en zou ik persoonlijk niet boven een aantal Final Fantasy spellen plaatsen), maar hype is zeer zeker niet de enige reden voor de goede verkoopcijfers voor deze serie en de positieve reacties erop.

Ik vind de reeks wat wisselvallig, het is sinds VII/VIII vooral stijl boven... nou ja, al het andere. Het zijn best goede games, maar de speelervaring is vaak nogal oppervlakkig.

wowgek7

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor wowgek7 » 17 september 2012, 21:48

ben het neit helemaal met je eens wat final fantasy betreft. final fantasy x en x2 waren naar mijn mening de beste ff games. hoewel eerlijk is eerlijk ik heb 6 7 8 en 9 nooit gespeeld

Taragon

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Taragon » 17 september 2012, 21:51

IV wel dan?
Afbeelding
Afbeelding

wowgek7

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor wowgek7 » 17 september 2012, 22:01

Taragon schreef:IV wel dan?
4 wel ja das die met cedrick en kain:P

Peter449

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Peter449 » 17 september 2012, 22:06

Tamara schreef:Nu interpeteer je het wel heel raar. Natuurlijk zijn mensen die uitsluitend Final Fantasy spelen zeldzaam. Dat betekent nog niet dat de meerderheid van de rest wel veel verschillende games van dit genre speelt. .

Ik interpreteer volgens mij niets anders dan wat jij zei. En dat tweede zinnetje is precies wat ik zei volgens mij. :P

Tamara schreef:Dat zijn de uitzonderingen, zeker met de invloed die uitgevers nu op de (social)media hebben. Weet je hoe ze bij Square Enix te werk gaan? Ze konden een Final Fantasy groots aan, maar laten hooguit wat screenshots zien. Een paar maanden later stappen ze weer naar de pers, met weer een paar screenshots. Misschien laten ze op een show een keer een trailer zien. Dit gaat zo een paar jaar door tot het spel eindelijk uitkomt. En de spelers, die schuiven het naar binnen. Er worden pre-orders geplaatst, in Japan willen ze zelfs uren in de rij staan.

Dit mondjesmaat voeren van (non-)info is heel effectief, omdat het spelers aan de praat houdt. Uitgevers weten dat elke keer dat ze iets nieuws laten zien, er over gepraat zal worden op het internet. En hoe meer mensen de serie al kennen, hoe sneller de gesprekken zich uitbreiden. Het is goedkope en zeer effectieve reclame.

Hier ben ik het mee eens. Een beetje gemene manier van reclame voeren. Ik weet nog hoe opgewonden ik was voor FFX-2, na het zien van een paar plaatjes, ook al kon ik die zelf niet eens kopen. Ik had geen PS2, maar FFX wel gespeeld bij een vriend.

Tamara schreef:Ik vind de reeks wat wisselvallig, het is sinds VII/VIII vooral stijl boven... nou ja, al het andere. Het zijn best goede games, maar de speelervaring is vaak nogal oppervlakkig.

Ik vind het juist een serie die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Niet altijd even goed natuurlijk, maar nooit niet goed in mijn mening. Met uitzondering van XI en XIV, ik ben niet zo van de MMORPG's.

wowgek7

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor wowgek7 » 17 september 2012, 22:17

peter dat vind ik ook tot zekere hoogte maar ff 12 was neit eens een leuke game had echt neits meer met ff te maken en wat 13 betreft die zijn nog slechter. Nieuwe dingen toevoegen en proberen prima maar ff 13 en ff12 noem ik geen ff games afgezien van de monsters heeft het helemaal niets emer met ff te maken

Tamara
Redactielid

Kies Tamara's 200ste RPG

Berichtdoor Tamara » 17 september 2012, 22:24

Hoe is dit:

hetzelfde als:

Nu interpreteer je het wel heel raar. Natuurlijk zijn mensen die uitsluitend Final Fantasy spelen zeldzaam. Dat betekent nog niet dat de meerderheid van de rest wel veel verschillende games van dit genre speelt.

?

Ik vind het juist een serie die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Niet altijd even goed natuurlijk, maar nooit niet goed in mijn mening. Met uitzondering van XI en XIV, ik ben niet zo van de MMORPG's.

Die vernieuwing stelt niet zoveel voor. Final Fantasy VII was vooral een experiment met 3D en een iets modernere setting. Final Fantasy VIII levert juist kwaliteit in dankzij de poging om het vechtsysteem te vernieuwen. Final Fantasy IX keert weer terug naar de basis, net zoals Final Fantasy X. In X gebruikten ze dan weer wel stemmen, maar dat was natuurlijk ook niet echt iets nieuws. XI was een MMORPG, want MMORPG's waren hip en elke ontwikkelaar wilde een graantje meepikken. XII probeerde mee te gaan met de MMORPG-trend, maar wilde eigenlijk ook wel Star Wars zijn. En Final Fantasy Tactics Advance. In XIII gingen ze weer verder aan te slag met flitsende FMV's, want met mooie beelden trek je spelers aan.

Eigenlijk huppelden ze dus steeds achter de feiten aan - een wanhopige poging om toch relevant te blijven. Als je innovatie wilt, kun je beter naar de eerste helft van de serie kijken. Dat zijn de games die aan het fundament van de Japanse RPG hebben meegewerkt. Al betekent dat in de praktijk dat ze tegenwoordig archetypische JRPG's kunt noemen, en het soms moeilijk te geloven is dat de games ooit bijzonder waren. Waar Square Enix trouwens heel handig gebruik van maakt met hun nieuwe retrostijl Final Fantasies. Waarom innoveren als je nostalgie hebt, toch?

VorigeVolgende

Keer terug naar Blog Discussie