Roderick schreef:LANDS OF LORE 2: GUARDIANS OF DESTINY, Tamara

eh neit lullig bedoelt hoor maar waar stata dat ze b/w 2 in overweging neemt ze heeft het gewoon over b/w 1Guan schreef:Waar ik The World Ends With You een matige game vond die snel ging vervelen, vond ik Final Fantasy VI - zelfs toen ik hem anno 2009 voor het eerst uitspeelde - mindblowing.
Sterker nog, ik denk dat ik eerstgenoemde en Pokémon Black/White 2 de minst noodzakelijke van het lijstje vind.
Sinrevi schreef:Ik stem FFVI, want daarvan weet ik tenminste zeker dat die de titel "200ste rpg" waardig is (ik heb hem zelf ook nog niet uit, alleen dan wegens falende floppy disc ipv memorycard, omdat ik vroeger de echte cartridge niet had en het via een copybox speelde. En de floppy disc waar de save opstond die wiste opeens alle gegevens. Ik ben bij de gba versie ergens halverwege denk ik).
Skies of Arcadia lijkt me ook een heel leuk spel, die wil ik zelf ook nog een keer kopen.
(Skies of Arcadia had weinig stemmen, dus besloot ik toch maar FFVI een handje te helpen =P )
Ogre Battle: Nooit gespeeld, zelf houd ik wat minder van SRPGs
The World Ends With You: Ik kwam ergens best wel vlak bij het begin vast te zitten. Het was wel een origineel/uniek spel, maar misschien toch niet helemaal mijn ding =P (de sfeer enzo ook)
Pokemon Black/White: Niet gespeeld, het spel heb ik overgeslagen want ik had nog genoeg te doen in Soulsilver (spel is voor mij bijna hetzelfde als een nieuwe generatie pokemon, omdat ik het gbc origineel niet echt had gespeeld =P)
Maxim en Selan avatar, I like it! Heb je die al gespeeld Tamara ROTS Lufia?
Ik vind eigenlijk dat het een gewogen poll zou moeten worden. Ik denk dat er voor FFVI namelijk veel meer te zeggen valt dan voor TWEWY of de andere spellen in het lijstje (behalve misschien Ogre Battle, hier ben ik geheel niet bekend mee).
Hoe je überhaupt kunt twijfelen welk spel te spelen uit een lijstje waar FFVI tussen staat kan ik niet helemaal bevatten. :p
Ik weet niet op welk spelsysteem je problemen had met het saven, maar er zijn genoeg manieren om dit spel te spelen, je kunt de Amerikaanse SNES versie importeren, deze versie is ook uitgebracht op de Wii's VC, daarnaast is het spel uitgekomen op de GBA, op de PS1 en op het Playstation Network. Erg moeilijk om een goed werkende versie te krijgen moet het niet zijn.

En ik geloof ook wel dat er een reden is dat er zo'n gigantische achterban is, en dat dat in het geval van FFVI niet alleen de Final Fantasy of Square Enix naam is, aangezien dit spel voor het eerst uitkwam vóór Final Fantasy VII (klinkt misschien logisch, maar nouja) en Square's grote succes in het westen. Ik denk dat FFVI de grote achterban echt verdiend heeft gewoon door een steengoed spel te zijn.
Tamara schreef:Ik zeg niet dat het slechte games zijn (als dat mijn mening wel zou zijn, had ik het zesde deel niet eens als optie neergezet), maar door veel mensen worden ze toch echt herinnerd omdat het Final Fantasies zijn. Ze spelen niet veel anders, dus het is niet zo gek dat ze Final Fantasy bovenaan plaatsen. Final Fantasy VI is dan weer een van de beste delen, dus ze vertalen dat naar 'beste RPG'.
Vergelijk het met die Apple-cultus. Je kunt moeilijk beweren dat het slechte elektronica is, maar een grote groep gebruikers weigert nog iets anders te gebruiken, waardoor ze niet echt kunnen vergelijken.
Tamara schreef:Je kunt het rekensommetje zelf maken als je wilt. Een beetje Final Fantasy verkoopt miljoenen exemplaren wereldwijd. Ik geloof dat Final Fantasy VII nu zelfs aan de tien miljoen zit.
Ter vergelijking, als er van een game zoals Persona 4 wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren verkocht worden, gaat dat alle verwachtingen te boven. Weet je wat de verwachte verkopen van Devil Survivor waren in Noord-Amerika? 25.000 exemplaren.
Dit betekent niet dat het dolle fans zijn, maar veel mensen kopen nu eenmaal alleen het bekende, de titels waar veel reclame voor wordt gemaakt, de titels waar memes aan gekoppeld worden. Daar is niets mis mee, maar het geeft een beperkt beeld van het genre.
Ja maar ik denk dat er van de tien miljoen mensen die Final Fantasy VII hebben gekocht, nog geeneens 0,1% uitsluitend Final Fantasy speelt. Dus die mensen zullen voor het grootste deel vast een goede frame of reference voor zichzelf hebben opgebouwd waarop ze hun meningen baseren.
Daarnaast is "hype" ook niet alles. Games kunnen helemaal opgehemeld worden in reclames en alsnog slecht verkopen: Earthbound (misschien slecht voorbeeld, want te gek spel en ondertussen (cult) classic), of juist relatief weinig gepromoot worden en super verkopen: Guild Wars 2.
Jij vindt Final Fantasy blijkbaar niet zo'n superreeks (wat ook wel blijkt uit je top 5, een aantal eruit ken ik en zou ik persoonlijk niet boven een aantal Final Fantasy spellen plaatsen), maar hype is zeer zeker niet de enige reden voor de goede verkoopcijfers voor deze serie en de positieve reacties erop.
4 wel ja das die met cedrick en kain:PTaragon schreef:IV wel dan?
Tamara schreef:Nu interpeteer je het wel heel raar. Natuurlijk zijn mensen die uitsluitend Final Fantasy spelen zeldzaam. Dat betekent nog niet dat de meerderheid van de rest wel veel verschillende games van dit genre speelt. .
Tamara schreef:Dat zijn de uitzonderingen, zeker met de invloed die uitgevers nu op de (social)media hebben. Weet je hoe ze bij Square Enix te werk gaan? Ze konden een Final Fantasy groots aan, maar laten hooguit wat screenshots zien. Een paar maanden later stappen ze weer naar de pers, met weer een paar screenshots. Misschien laten ze op een show een keer een trailer zien. Dit gaat zo een paar jaar door tot het spel eindelijk uitkomt. En de spelers, die schuiven het naar binnen. Er worden pre-orders geplaatst, in Japan willen ze zelfs uren in de rij staan.
Dit mondjesmaat voeren van (non-)info is heel effectief, omdat het spelers aan de praat houdt. Uitgevers weten dat elke keer dat ze iets nieuws laten zien, er over gepraat zal worden op het internet. En hoe meer mensen de serie al kennen, hoe sneller de gesprekken zich uitbreiden. Het is goedkope en zeer effectieve reclame.
Tamara schreef:Ik vind de reeks wat wisselvallig, het is sinds VII/VIII vooral stijl boven... nou ja, al het andere. Het zijn best goede games, maar de speelervaring is vaak nogal oppervlakkig.
Ja maar ik denk dat er van de tien miljoen mensen die Final Fantasy VII hebben gekocht, nog geeneens 0,1% uitsluitend Final Fantasy speelt. Dus die mensen zullen voor het grootste deel vast een goede frame of reference voor zichzelf hebben opgebouwd waarop ze hun meningen baseren.
Nu interpreteer je het wel heel raar. Natuurlijk zijn mensen die uitsluitend Final Fantasy spelen zeldzaam. Dat betekent nog niet dat de meerderheid van de rest wel veel verschillende games van dit genre speelt.
Ik vind het juist een serie die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Niet altijd even goed natuurlijk, maar nooit niet goed in mijn mening. Met uitzondering van XI en XIV, ik ben niet zo van de MMORPG's.
Keer terug naar Blog Discussie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten