Sephi
Moderator

Religie

Berichtdoor Sephi » 2 oktober 2012, 20:18

Om gelijk maar even op Kusanagi's laatste post in te haken:

Ik ben sinds de begravenis van mijn oma en (met name) mijn opa weer zwaar gaan lopen hersenkraken over mijn visie over geloof.

Ik heb op een christenlijke basisschool gezeten en zodoende ook alle bijbehorende ceremonies gedaan. Echter is dit nadat ik van die school ben gegaan afgezwakt aangezien ik er als puber geen behoefte aan had.

Tijdens de begravenis van mijn oma (die net als mijn opa op een ouderwets zwaar christenlijke manier is opgegroeid) had ik nog het idee dat ik me niet helemaal thuis voelde in de kerk. 'De Heer is mijn herder', 'zij die Mijn voorbeeld volgen zal ik omarmen in de Hemel', dat soort preken waar ik als atheist mezelf niet echt in kon vinden.
Tijdens de begravenis van mijn opa (in dezelfde kerk met dezelfde priesteres) was er echter een heel ander klimaat. Aangezien buiten mijn opa niemand binnen het gezin zwaar gelovig is, ging de mis er veel luchtiger aan toe.
Ook al waren wij geen vaste kerkdienstgangers, ook 'Jezus had tijdens zijn leven twijfels aan zijn Vader een is ook meermalig van het juiste pad afgedwaald'.

De openheid van de mensen die dag is me als een van de grootste dingen bijgebleven. Het maakt niet uit waar je in gelooft, als je maar oprecht bent en jezelf als een goed persoon beschouwd.
Erik² schreef:Fakking Guns 'n Roses als ringtone, jonge.

Pißwasser©; slootwater voor échte mannen.
Vunter Slaush!? Afbeelding

Moonbeam

Religie

Berichtdoor Moonbeam » 3 oktober 2012, 1:58

Ik moet me nog steeds uitschrijven bij de katholieke kerk. In de eerste plaats heb ik niets met geloof en ik heb nog minder met de pedofiele bende die de katholieke kerk heet.

Wij zijn overigens gestopt met het houden van jaarmissen voor mijn opa en oma, vooral omdat de pastoor in de kerk waarbij ze begraven zijn totaal gestoord is. We hadden een keer jaarmis, waar de man begon te preken dat de hele wereld naar de tyfus gaat omdat we niet 25% van ons inkomen aan de katholieke kerk afdragen. Sindsdien nooit meer naar de kerk geweest, godzijdank.
Fuck peace, I'm a beast, bitch.

Guan
Redactielid

Religie

Berichtdoor Guan » 4 oktober 2012, 3:16

Mijn voornaamste probleem met religie is de pedagogiek ervan. Kinderen groeien op in een sociale omgeving met vrijwel altijd één prodominante religie, hetzij het christendom, hetzij islam, hetzij boeddhisme. Natuurlijk worden zij vroeg of laat blootgesteld aan andere religies, maar vanuit school ligt de nadruk op één religie. Dat vind ik kwalijk en ben van mening dat kinderen op jonge leeftijd moeten worden blootgesteld aan verschillende religies, zodat zij niet alleen zelf kunnen kiezen wat ze ermee willen doen, maar in ieder geval respectvol kunnen handelen ten opzichte van andere religies.
Afbeelding

Elmida

Religie

Berichtdoor Elmida » 4 oktober 2012, 9:17

Het is inderdaad een tricky situatie. Ik ben officieel Rooms Katholiek omdat ik ben gedoopt en zowel het vormsel als de communie heb gedaan. Als kind wist ik natuurlijk absoluut niet wat dat inhield en omdat ik op een Rooms Katholieke basisschool zat dacht ik dat dat gewoon hoorde en iedereen dat moest. Ik ben daar een hele periode erg boos over geweest op mijn ouders maar zij hebben gewoon gedaan wat zij dachten dat het beste voor mij was. Net als dat ze hebben besloten om me naar die en die school te sturen etc, als kind heb je daar nog geen keuze over. Gelukkig zal het hen een worst wezen wat voor religie ik nu aanhang en doen ze daar absoluut niet moeilijk over maar ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die wel gepikeerd raken wanneer hun kinderen switchen van het geloof dat zij voor hen hebben gekozen. Ik vind niet dat dat hoort, want je moet zelf je religie kiezen, maar ik snap wel hun gedachten.
For he is ever a sun, and she a moon. But to him is the winged secret flame, and to her the stooping starlight.

Helmeroc

Religie

Berichtdoor Helmeroc » 4 oktober 2012, 9:31

Ouders voeden kinderen sowieso op een bepaalde manier op. Zo ken ik mensen die hun kinderen niet betrekken bij de gesprekken als ze ergens op visite zijn, waardoor ze zich nu heel ongemakkelijk voelen in zulke situaties. Andere mensen doen hun uiterste best om hun huis hygiënisch schoon te houden en op deze manier lopen hun kinderen allergieën op. Je hebt ook mensen die heel open zijn en kinderen overal aan bloot willen stellen zodat ze al vroeg met de maatschappij zoals die is in aanraking komen.

Ik vind het niet slecht dat mensen hun kinderen volgens een bepaalde religie opvoeden. Die mensen zijn immers overtuigd dat dit het allerbeste voor het kind is. Ik ben ook Christelijk opgevoed, maar heb absoluut niet het idee dat ik buiten de maatschappij sta. Ik kan me trouwens nog wel herinneren dat ik even moest slikken toen ik hoorde dat niet de hele wereld gelovig was, maar toen was ik 6, dus ik had nog genoeg tijd om me te ontwikkelen.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 4 oktober 2012, 9:35

Hmm, ik ben wel gedoopt, maar mijn ouders hebben het juist afgeraden om de eropvolgende stappen te doen. Ik heb dan ook geen idee of ik officieel Rooms-Katholiek ben. Maar eigenlijk maakt mij dat ook vrij weinig uit aangezien ik de visie die ze hebben op de wereld toch niet deel. Alleen heb ik geen andere religie waar ik me dus wel ik kan vinden.
Afbeelding
Afbeelding

PirateBunny

Woonplaats: Zaandam/Rotterdam in een kartonnen doos samen met Snake.

Religie

Berichtdoor PirateBunny » 4 oktober 2012, 11:11

Guan schreef:Mijn voornaamste probleem met religie is de pedagogiek ervan. Kinderen groeien op in een sociale omgeving met vrijwel altijd één prodominante religie, hetzij het christendom, hetzij islam, hetzij boeddhisme. Natuurlijk worden zij vroeg of laat blootgesteld aan andere religies, maar vanuit school ligt de nadruk op één religie. Dat vind ik kwalijk en ben van mening dat kinderen op jonge leeftijd moeten worden blootgesteld aan verschillende religies, zodat zij niet alleen zelf kunnen kiezen wat ze ermee willen doen, maar in ieder geval respectvol kunnen handelen ten opzichte van andere religies.

Dat. Het liefst voed ik mijn kind ook zo op dat het van elk geloof wat weet en niet alleen maar 1 ding (mijn vriend en ik zijn atheist) en zo ook een keuze zal maken.

Ikzelf ben wel opgegroeid met wat dingen uit het moslim geloof (zoals het niet eten van varkensvlees naast andere dieren) wat cultuur is geworden maar alleen mijn moeder noemt haarzelf moslim. Van wat ik heb gezien is ze dat alleen maar omdat ze niet kan dealen met problemen, immoreel gedrag vertoont en dan maar zegt dat alles wel goed is want Allah dit dat. Ik vind het van mijn moeder dus vrij sneu, sorry maar je wil niet weten wat ze ons heeft aangedaan toen we jong waren. Mijn vader vindt geloof 3x niks. Wel worden de zonen besneden en ook dit ga ik niet zomaar beslissen voor mijn zoon want keuzemogelijkheid afnemen etc.
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler: toon
wowgek7 schreef:Voorgoed weg vanaf 12 februari 2013

Barbabravo

Religie

Berichtdoor Barbabravo » 1 november 2012, 20:54

God zij met u

Barbabravo

Religie

Berichtdoor Barbabravo » 1 november 2012, 20:57

of is het

God zei: "met u"

Timothy

Religie

Berichtdoor Timothy » 2 november 2012, 16:31

Mijn ouders zijn christenen en mijn oma blijft maar doorzaniken over de Engelen en God. Ik ben gedoopt en ik ben naar een christelijke basisschool gegaan, althans dat maak ik op uit de nadruk die ze daar legde op geloof. Mijn ouders zijn er wel echt heel vrij in, het maakt ze niet echt uit wat ik geloof. Ik geloof zelf niet, ik vind het ook eigenlijk het meest onlogische om te geloven in iets dat niet bestaat.
3DS friendcode: 4296 - 4249 - 6496
Wii U naam: Timschelhaas
PM me even als je me toevoegt :)

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 17:03

Wanneer de vraag wordt gesteld of er echt een god bestaat, religies echt zijn of iets in die trant, kan ik daar een heel duidelijk en kort antwoord op geven: nee, het bestaat allemaal niet. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat religies slecht zijn, op - afgaande op mijn eerste indrukken en nooit nader onderzoek te hebben gedaan - een aantal na.
Ik schrijf en doe hier en daar soms zo wel eens wat eventjes.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 17:18

Disgraziato schreef:Wanneer de vraag wordt gesteld of er echt een god bestaat, religies echt zijn of iets in die trant, kan ik daar een heel duidelijk en kort antwoord op geven: nee, het bestaat allemaal niet. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat religies slecht zijn, op - afgaande op mijn eerste indrukken en nooit nader onderzoek te hebben gedaan - een aantal na.

Snap je dat je nu zelf ook een geloof aanhangt door dit te zeggen?
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 17:23

Nee.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 17:27

Jij gelooft dat er geen god is, maar je hebt er net zo weinig bewijs voor dat het niet bestaat als dat religies hebben dat er wel een god bestaat.
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 17:35

Met logisch denken kom je redelijk ver.

Erik

Religie

Berichtdoor Erik » 2 november 2012, 17:36

Ach geloof, heerlijk onderwerp. Bestaat God, wie is God, waarom laat God dit gebeuren?

Ik zelf sta misschien agnostisch in het leven, aangezien wat Jezus allemaal zo vertelde wel soms nice is, maar ik vaak de kerk van vandaag de dag niks meer te maken heeft met wat Jezus denk ik bedoelt heeft. In het verleden heeft de kerk het al enorm verkloot als het daarom gaat. Denk aan aflaatbrieven en de heksenjacht.

Ook dingen zoals die genezingsdiensten vind ik ook belachelijk. Waarom zou je naar zo'n genezingsdienst gaan? Kan alleen Jezus/God je daar genezen, thuis kan zeker niet? Het idee hel is misschien ooit 'uitgevonden' om mensen bang te maken? Als jij verteld dat als je niet in mij gelooft en je gaat dood dat je dan eeuwig gestraft word zou de 'simpele mens' best bang zijn? En het idee dat Jezus terug komt, maar niemand weet wanneer is ook een beetje 'vaag'. "Geloof in mij, en ik kom terug en ik zal jullie het eeuwige leven geven" "Wanneer komt u dan?" "Tja, dat weet ik niet maar geloof gewoon in mij dan komt het goed". Dit is niet letterlijk wat Jezus bedoelt heeft maar zo zie ik het wel.

Jezus sprak over dat we elkaar moeten helpen, heb elkaar lief, keer uw andere wang toe als ze op de andere wang slaan (of zoiets), help de armen en u helpt Mij etc.

Dit vind ik gewoon geweldige woorden.

En dan zou dus Jezus/God bestaan, welke stroming van de kerk is goed? Hervormd, protestant of katholiek. Waarom zou ik naar een kerk überhaupt moeten gaan? Als ik zelf een goede 'relatie' met Jezus heb, waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan. Als ik naar een kerk ga ben ik dan dichter bij Jezus?

Maar misschien bestaat Jezus niet zoals die is beschreven, wat als Mohammed terug komt om alleen de Moslims mee te nemen? Dan denk ik dat we binnen een week alle kerken tot moskee hebben omgebouwd en bijna elke vrouw een hoofddoek heeft.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Afbeelding

Timothy

Religie

Berichtdoor Timothy » 2 november 2012, 17:37

Taragon schreef:Jij gelooft dat er geen god is, maar je hebt er net zo weinig bewijs voor dat het niet bestaat als dat religies hebben dat er wel een god bestaat.

Er is ook nooit bewezen dat er geen pratende grote boze wolven bestaan.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 17:42

Disgraziato schreef:Met logisch denken kom je redelijk ver.

Nee.
Timothy schreef:
Taragon schreef:Jij gelooft dat er geen god is, maar je hebt er net zo weinig bewijs voor dat het niet bestaat als dat religies hebben dat er wel een god bestaat.

Nee, maar wat wil je daarmee zeggen?
Afbeelding
Afbeelding

Timothy

Religie

Berichtdoor Timothy » 2 november 2012, 17:43

Taragon schreef:
Disgraziato schreef:Met logisch denken kom je redelijk ver.

Nee.
Timothy schreef:

Nee, maar wat wil je daarmee zeggen?

Dat je nogal een zwak standpunt gebruikt.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 17:46

Waarom is het overtuigd zijn dat god absoluut niet bestaat zoveel beter dan het geloven dat god wel bestaat?
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 17:53

Taragon schreef:Waarom is het overtuigd zijn dat god absoluut niet bestaat zoveel beter dan het geloven dat god wel bestaat?

Omdat we het antwoord op bepaalde dingen niet weten, hoeven we er nog geen onlogische verhalen op te verzinnen. Met logisch nadenken en wetenschappelijk onderzoek kom je er toch echt achter dat veel wat in de Bijbel geschreven staat simpel gezegd niet kan. Daarnaast hebben religies meer slechts veroorzaakt dan goed is en staan er discriminerende opmerkingen in. Als het eerste verhaal over Adam en Eva daadwerkelijk waar is, was iedereen nu een mongool. Slangen kunnen niet praten en een appel vormt geen gevaar. Met homo's iets niets mis en ze hoeven niet vermoord te worden. De Bijbel en het hele christendom lijkt misschien wel mooi, maar er zijn ook zoveel donkere kanten. Daarnaast is de Bijbel ook niet betrouwbaar meer.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 17:59

Ooit gehoord van metaforen?

Wetenschap biedt nog altijd geen antwoorden voor alles. Er zijn zoveel dingen wat wetenschap niet kan verklaren dat het alleen maar logisch is dat de verklaring ergens anders in wordt gezocht. Het is nogal kortzichtig om alles meteen te ontkennen.
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 18:05

Taragon schreef:Ooit gehoord van metaforen?

Wetenschap biedt nog altijd geen antwoorden voor alles. Er zijn zoveel dingen wat wetenschap niet kan verklaren dat het alleen maar logisch is dat de verklaring ergens anders in wordt gezocht. Het is nogal kortzichtig om alles meteen te ontkennen.

Ja, daar heb ik van gehoord en iemand anders heeft me dat eerder verteld, maar het hele Adam en Eva verhaal is dus een, groot metafoor? En dan niet alleen de slang en de appel, maar het gehele verhaal?

En als er geen antwoord is, is die er niet. Als de wetenschap hem niet kan vinden, dan zal je moeten wachten. Als je de waarheid zoekt, dan zal je niet gaan graven in je eigen fantasieën, hooguit je ervaringen. Misschien is de Bijbel daaruit geschreven, maar het lijkt me sterk als alles een metafoor is.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 18:13

Disgraziato schreef:
Ja, daar heb ik van gehoord en iemand anders heeft me dat eerder verteld, maar het hele Adam en Eva verhaal is dus een, groot metafoor? En dan niet alleen de slang en de appel, maar het gehele verhaal?

Dat verschilt per stroming en iedereen legt het op zijn eigen manier uit. Je kan zelf bepalen wat je als metafoor ziet en wat niet.

Disgraziato schreef:En als er geen antwoord is, is die er niet. Als de wetenschap hem niet kan vinden, dan zal je moeten wachten. Als je de waarheid zoekt, dan zal je niet gaan graven in je eigen fantasieën, hooguit je ervaringen. Misschien is de Bijbel daaruit geschreven, maar het lijkt me sterk als alles een metafoor is.

Ja, vrij kort door de bocht dus, je gelooft niet dat er iets bestaat en staat niet open voor verklaringen buiten de wetenschap.
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 18:43

Taragon schreef:Dat verschilt per stroming en iedereen legt het op zijn eigen manier uit. Je kan zelf bepalen wat je als metafoor ziet en wat niet.

Dat verschilt per stroming, ja. Dat zegt alweer genoeg. Je gaat me niet vertellen dat je denkt dat iedereen dezelfde grootouders heeft.

Taragon schreef:Ja, vrij kort door de bocht dus, je gelooft niet dat er iets bestaat en staat niet open voor verklaringen buiten de wetenschap.

Accepteren dat er geen antwoord is, is beter dan er zelf een gaan verzinnen. Wetenschappelijk of niet, feiten kan je vaststellen en dat kan geen enkel geloof.

Daarnaast ga je me ook niet vertellen dat je homo's moet vermoorden en dat je geen televisie of internet mag hebben. Daarmee pak ik wel de extremere stromingen van het christendom, maar no way dat God zoiets verbiedt en als je het niet toe wil laten in je leven: prima, maar ik verafschuw die mensen dan ook.

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 18:52

Toch stel jij als feit dat god niet bestaat, kan je ook niet bewijzen of vaststellen.
Afbeelding
Afbeelding

Disgraziato

Religie

Berichtdoor Disgraziato » 2 november 2012, 18:53

Is dat je conclusie?

Sephi
Moderator

Religie

Berichtdoor Sephi » 2 november 2012, 18:55

Disgraziato schreef:Is dat je conclusie?

Dat zou de mijne ook zijn. Welk hard bewijs is er dat God wel of niet bestaat?
Dat zou hetzelfde zijn als beweren dat geesten niet bestaan, dat valt namelijk ook niet te bewijzen. Binnen het menselijk perceptievermogen althans.

Vroeger zou ik dit ook hebben gezegd over buitenaardse wezens, maar gezien er al buitenaards leven op Mars is gevonden, is deze stelling al bevestigd.
Erik² schreef:Fakking Guns 'n Roses als ringtone, jonge.

Pißwasser©; slootwater voor échte mannen.
Vunter Slaush!? Afbeelding

Taragon

Religie

Berichtdoor Taragon » 2 november 2012, 18:56

Ja.
Afbeelding
Afbeelding

Erik

Religie

Berichtdoor Erik » 2 november 2012, 19:41

Sephi schreef:

Welk hard bewijs is er dat God wel of niet bestaat?

Maakt het uit? Als iemand in God gelooft en daar een geweldig leven mee hebt, en als mensen hun leven kunnen verbeteren omdat ze in God geloven maakt het mij niet uit of die wel of niet bestaat.
Afbeelding
^Paint ლ(ಠ益ಠ)ლ^
Een opportunistische supermarkt-manager gebruikt Lysergeenzuurdi-ethylamide met Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis zonder het gebruik van een bijsluiter:
Afbeelding

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene chat